مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه از شناسایی 650 غار در استان خبر داد و گفت: راز اجاق‌های پارینه سنگی به‌ زودی اعلام می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴ 03 November 2015
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه از شناسایی 650 غار در استان خبر داد و گفت: راز اجاق‌های پارینه سنگی به‌ زودی اعلام می‌شود.

علی فعله‌گری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: کاوش‌های صورت گرفته در غار رازآور شهرستان کرمانشاه با همکاری دانشگاه تورینگن آلمان انجام شد.

وی اضافه کرد: سرپرستی این کاوش‌ها بر عهده سامان حیدری بود که قبلاً هم بررسی غارهای استان کرمانشاه را بر عهده داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در کاوش‌های گذشته 650 غار در استان شناسایی شده که 265 غار آن سهم شهرستان کرمانشاه است.

فعله‌گری غار رازآور را جزء بزرگ‌ترین غارهای مسکونی استان دانست و افزود: در کاوش‌های انجام شده در این محدوده در گمانه سه در سه متر به عمق دو متر، سه فاز زمانی مربوط به دوران تاریخی، پارینه سنگی نوین و میانی کشف شد.

وی مهم‌ترین کشف این غار را یک اجاق مربوط به دوران پارینه سنگی عنوان کرد و ادامه داد: این کشف نشان از استفاده انسان‌های شکارورز دارد که در نوع خود در غارهای استان نادر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با وجود ماهیت رسوبی غار این اجاق حفظ شده است و در استان تاکنون نمونه‌ای نداشتیم؛ البته نمونه‌برداری از زغال و خاک این غار برای آزمایش‌های بعدی انجام شده است.

فعله‌گری با بیان اینکه در این کاوش‌ها همچنین تعدادی دست‌افزار سنگی به دست آمده است، گفت: نتایج بعدی به‌ زودی منتشر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار