کاراته قم در لیگ برتر بی سامان می‌شود؟
در روزهایی که امیر مهدی زاده و موفقیت‌های سریالی وی، کاراته قم را در سطح ملی سرافراز کرده موضوع تیم کاراته آذرخودرو می‌رود تا به دست فراموشی سپرده شود.
کد خبر: ۱۲۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶ 29 October 2015
به گزارش تابناک قم، حضور تیمی به نمایندگی از استان قم در سوپرلیگ کاراته کشور آرزوی دیرین جامعه کاراته قم بود و با توجه به معرفی قهرمانان جهانی از کاراته قم، خلا وجود تیمی از قم در این سطح کاملاً حس می‌شد.

حدود ۲ سال پیش بود که حسن عابدی مدیرکل فعلی ورزش و جوانان قم و رئیس وقت هیئت کاراته استان قم در پی آشنایی و مذاکره با شخصی به نام حبیب آذریار وی را برای سرمایه گذاری در کاراته قم مجاب کرد.

توافق عابدی و آذریار و سپس ایجاد تعامل با غلامرضا دباغیان در نهایت منجر به حضور تیم کاراته آذرخودروی قم در سوپرلیگ کاراته باشگاه‌های کشور شد تا برای نخستین بار یک تیم قمی به این رقابت‌ها گام بگذارد.

آن‌ها با تشکیل تیمی قدرتمند و منسجم به دنبال کسب نام و نشانی برای مجموعه آذرخودرو در سال نخست بودند که با وجود دور ماندن از قهرمانی با عملکردی مناسب به کار خود پایان دادند.

نایب قهرمانی در نخستین حضور

برای تیمی که به دست غلامرضا دباغیان بسته شد، جذب مهره‌های مهم و تاثیرگذار کاراته ایران کار دشواری نبود و رابطه پدر و فرزندی دباغیان و امیر مهدی زاده نیز، حضور امیر مهدی زاده را در ترکیب آذرخودرو مسجل می‌کرد.

در این میان برخی منتقدان عقیده داشتند آذرخودرو با وجود حضور در سوپرلیگ با نام قم از تمام ظرفغیت های کاراته قم استفاده نکرده و اختلاف دباغیان با برخی از اهالی کاراته سبب شده آذرخودرو تمایلی به جذب چند کاراته کای قمی دیگر نداشته باشد و ترجیح دهد با نفراتی غیر بومی وارد سوپرلیگ شود.

با وجود همین حواشی، آذرخودرو کار خود را در سوپرلیگ با نتایج درخشانی آغاز کرد اما شکست آن‌ها در قم برابر دانشگاه آزاد تیر خلاص بر پیکره آذرخودرو در مسیر قهرمانی بود و آن‌ها در ماراتن قهرمانی قافیه را به تیم متمول، قدرتمند و با سابقه دانشگاه آزاد که هر ساله ید طولایی در جمع کردن ستارگان کاراته ایران در تیم خود دارد، واگذار کردند.

نایب قهرمانی آذرخودرو در نخستین حضور در سوپرلیگ نتیجه مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شد اما حبیب آذریار مدیرعامل آذرخودرو پس از پایان فصل به دباغیان اعلام کرد که تیمش را برای فصل جدید به گونه‌ای ببندد که قهرمان شود و نه نایب قهرمان و بودجه این تیم نیز افزایش خواهد یافت.

قهرمانی بلامنازع در فصل بی پولی

آذرخودرو در دومین حضور خود در سوپرلیگ عملکردی بی حرف و حدیث داشت و در شرایطی به مقام قهرمانی رسید که از نظر فنی تیمی به مراتب قدرتمندتر از فصل گذشته را وارد سوپرلیگ کرد.

آن‌ها با آماری خیره کننده در تمامی مسابقات خود در سوپرلیگ پیروز شدند، هم در دور رفت و هم در دور برگشت مهم رقیب خود یعنی دانشگاه آزاد را شکست دادند و بدون این که طعم حتی یک شکست را بچشند در نهایت برای نخستین بار یک تیم قمی را به بام کاراته ایران رساندند.

با وجود این موفقیت، آذرخودرو از نظر مالی فصلی فاجعه بار را سپری کرد و چک‌های حبیب آذریار به اعضای این تیم یکی پس از دیگری، بی نتیجه از بانک برگشت و اعضای آذرخودرو حتی یک ریال از دستمزدهایشان را نیز دریافت نکردند.

نخستین بخش از قراردادهای آذرخودرو مربوط به چند روز پیش از آغاز سال ۹۴ بود که با برگشت خوردن چک‌های آذرخودرو، کاراته کاهای این تیم تهدید به اعتصاب و حاضر نشدن روی تاتامی در مسابقات دور بعد کردند اما وساطت غلامرضا دباغیان سرمربی این تیم سبب شد اعتصاب آن‌ها لغو شود.

در ادامه با وعده و وعیدهای آذریار برای پرداخت بدهی به اعضای این تیم، آذرخودرو به کار خود تا پایان سوپرلیگ ادامه داد و حتی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد اما خبری از پول نشد.

دباغیان، سرمربی تیم کاراته آذرخودروی قم می‌گوید  قهرمانی آذرخودرو در فصل دوم، چیزی بود که آذریار می‌خواست و به همین دلیل بودجه آذرخودرو نسبت به فصل قبل افزایش قابل توجهی داشت اما در نهایت این افزایش بودجه با بدقولی در پرداخت مبالغ قرارداد همراه بود.

دباغیان اعلام کرده است بودجه آذرخودرو برای قهرمانی سوپرلیگ ۲۵۰ میلیون تومان بوده  است و آذرخودر در شرایطی قهرمانی سوپرلیگ را به دست آورده که بودجه این باشگاه نسبت به بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ کمتر بوده است.

در حال حاضر که حدود ۶ ماه از قهرمانی آذرخودرو در سوپرلیگ می‌گذرد اعضای این تیم همچنان حتی یک ریال هم از باشگاه خود دریافت نکرده‌اند و به انتظار تحقق آخرین قول آذریار مبنی بر پرداخت مطالبات تا پایان پاییز امسال هستند.

سرنوشت آذرخودرو، انحلال یا...؟

با توجه به شرایط مالی آذرخودرو برای ادامه فعالیت در کاراته از یک سو و بدقول شدن این مجموعه نزد اعضای این تیم که بدون دریافت دستمزدی در خلال فصل این تیم را قهرمان لیگ کردند، بعید به نظر می‌رسد آذرخودرو آینده‌ای در کاراته داشته باشد.

شواهد و قرائن حاکی از پایان دوران ۲ ساله حضور آذرخودرو در ورزش قم است و بدین ترتیب کاراته قم پس از کسب قهرمانی سوپرلیگ از عرش به فرش می‌آید و نماینده‌اش در سوپرلیگ را از دست می‌دهد.
اتفاقی که ۲ گروه از بروز آن خوشحال خواهند شد: دسته اول رقبای آذرخودرو برای قهرمانی در سوپرلیگ هستند که در رأس آن‌ها دانشگاه آزاد است و عدم حضور آذرخودرو یا هر تیم قمی دیگر در سوپرلیگ، به معنای از میدان به در شدن رقیب جدی برای کسب قهرمانی و نیز فراهم شدن شرایط برای جذب کاراته کاهایی است که در آذرخودرو حضور داشتند.

دسته دوم نیز مخالفان سلطه غلامرضا دباغیان بر آذرخودرو و نماینده لیگ برتری استان هستند که در صورت پایان دوره فعالیت نماینده قم در این سطح، قطعاً از این اتفاق ناراحت نخواهند بود و از ابتدا نیز حضور آذرخودرو را در سوپرلیگ به سود کاراته قم نمی‌دانستند.

بی پولی آذرخودرو حاصل بی تدبیری در تأمین هزینه‌های مالی یک تیم لیگ برتری آن هم با حضور برترین‌های کاراته ایران توسط حبیب آذریار بود و نمی‌توان از تأثیر عدم اجرای تعهدات آذرخودرو به اعضای تیمش بر وجهه و اعتبار ورزش قم نیز به سادگی عبور کرد.

حامی دیگری در راه است؟

پایان فعالیت آذرخودرو در سوپرلیگ کاراته نمی‌تواند اتفاق خوشایندی برای ورزش قم باشد اما گفته می‌شود مسئولان ورزشی قم در تلاش هستند حامی مالی دیگری را جایگزین این تیم کنند.

بر اساس رایزنی‌های انجام شده، حضور بخش خصوصی دیگری با شرایط کاری متفاوت نسبت به آذرخودرو در محافل ورزشی قم مطرح شده است اما این حضور هنوز به طور قطعی شکل عملی به خود نگرفته است.

در صورت تحقق این امر، آذرخودرو تحت نام جدیدی در فصل جدید سوپرلیگ کاراته حاضر خواهد بود تا سایه سنگین این تیم بر سر مدعیان قهرمانی سوپرلیگ کاراته ادامه داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار