مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با اشاره به برنامه‌های یزد در توسعه نیروگاه‌های انرژی خورشیدی، گفت: ۴ شهرک انرژی خورشیدی در یزد احداث می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰ 02 January 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مسلم فلاح‌زاده امروز در سمینار آشنایی با انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع استان یزد، اظهار داشت: در حال حاضر 14 شهرک و 19 ناحیه صنعتی مصوب در استان یزد مشغول به فعالیت هستند.

وی مجموع اراضی در اختیار شهرک‌های صنعتی استان یزد را 9 هزار و 700 هکتار دانست و عنوان کرد: از این میزان پنج هزار و 700 متر وارد فاز عملیاتی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد افزود: با توجه به استقرار واحد‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، هزار و 206 مگاوات برق مورد نیاز است که تا به این لحظه 413 مگاوات آن تامین شده و همچنان برق واحد‌های صنعتی استان با 793 مگاوات کسری روبرو است.

فلاح زاده با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و به تبع آن برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد ایجاد شهرک‌ها و نواحی خورشیدی است گفت: تا به امروز برنامه‌های مختلفی اعم از جانمایی، امضای تفاهم نامه‌های همکاری و اخذ استعلام‌های مورد نیاز در این راستا صورت گرفته که می‌تواند زمینه را برای ایجاد شهرک‌های خورشیدی فراهم کند.

وی با اشاره به مکانیابی 4 شهرک خورشیدی در استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر 100 هکتار اراضی با شرایط و ظرفیت مناسب در شهرستان‌های تفت، میبد و مهریز مکانیابی و استعلام‌های آن اخذ شده است که در صورت ایجاد این شهرک‌ها، ظرفیت تولید بیش از 50 مگاوات برق خورشیدی فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با اشاره به تفاهم نامه شرکت شهرک‌های صنعتی با استانداری یزد و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر جهت احداث شهرک خورشیدی یا هزینه و قیمت تمام شده پایین که باعث جذب سرمایه گذار گردد خاطرنشان کرد: در مکاتبه با شرکت برق منطقه‌ای استان درخواست شده مکان‌های دارای ظرفیت احداث شهرک‌های خورشیدی در شهرستان‌های بافق، خاتم، مروست، ابرکوه و اردکان معرفی شود.

فلاح‌زاده با اشاره به مسائل و چالش‌هایی که در راه ایجاد شهرک‌های صنعتی خورشیدی وجود دارد گفت: طولانی بودن فرایند اخذ مجوز احداث شهرک صنعتی خورشیدی و عدم پاسخگویی برخی دستگاه‌های ذی‌ربط علی‌رغم پیگیری‌های متعدد برای استعلام‌های لازم و حتی تاخیر و عدم معرفی موقعیت‌های مناسب و نزدیک به پست‌های برق و یا شبکه‌های ظرفیت خالی از سوی دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا این مسیر به کندی و زمان‌بر طی شود.

وی ادامه داد: تحولات سریع تکنولوژی پنل‌های خورشیدی که باعث بالارفتن ریسک سرمایه گذاری می‌شود، بالابردن سرمایه اولیه اجرای طرح‌ها و عدم پرداخت تسهیلات مناسب با بهره منطقی به متقاضیان از دیگر چالش‌های موجود بر سر راه ایجاد شهرک‌های خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با اشاره راهکار‌های مناسب برای توسعه بهتر و سریع‌تر تولید برق خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ابراز کرد: با توجه به مساحت سطوح بام واحد‌های صنعتی، فراهم کردن شرایط احداث پنل‌ها بر بام واحد‌های صنعتی می‌تواند راهکار مناسبی در این جهت باشد.

فلاح‌زاده، مردمی‌سازی و حضور شرکت‌هایی با عضویت مردم با سازکار‌های معین را از دیگر راهکار‌های توسعه تولید برق خورشیدی دانست و گفت: یکی از برنامه‌هایی که می‌توان آن را در جهت توسعه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دنبال کرد، امکان نصب پنل‌های خورشیدی در اراضی موجود کارخانجات و حواد‌های صنعتی است به‌طوری که نصب این پنل‌ها به عنوان زیربنای ساخت واحد لحاظ شود و متقاضیان با احداث نیروگاه خورشیدی بتوانند نسبت به اخد پایان کار اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار