مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ آذرماه
دریای سرخ در نقطه جوش، هواشناسی ترسناک، هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خسارات سنگین جانی و مالی آلودگی هوا در تهران، دخل و خرج سال آینده در دست‌انداز بنزین، موافقان و مخالفان لایحه بودجه چه گفتند؟ دوربین‌ها همچنان پشت در بسته دادگاه ها، شکست اسرائیل در جنگ رسانه‌ای و ردصلاحیت ترامپ برای آشوب در کنگره، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 21 December 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۳۰ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۳ ادامه تحلیل موافقان و مخالفان، واکنش وزیر نفت به حمله سایبری به شبکه سوخت؛ خنثی‌سازی توطئه بنزینی، دریای سرخ روی بمب ساعتی و تیتر‌هایی درباره یلدا و قدرت خرید کارگران در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

 

 

مداح جدید شناسایی شد؛ نریمان کریمی!


روزنامه جوان طی یادداشتی در شماره امروز خود نوشت: یک خبرنگار اصلاح‌طلب با ذوق و هیجان نامه‌ای را منتشر کرد که طبق آن، به یک مداح در بندرعباس برای حضور و مداحی در مراسم تشییع شهدا ۶۰ میلیون تومان پرداخت شده است. اما این خبرنگار آن‌قدر ذوق فضاسازی داشت که فراموش کرد نام مداح ذکر شده را چک کند و ببیند اصلاً چنین مداحی وجود دارد یا خیر!

 


‌این فعال مجازی که همواره علاقه به افشاگری‌های دست چندم دارد، تصویری از یک نامه با سربرگ شهرداری بندرعباس منتشر کرد که طی آن، مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس به شهردار این شهر نامه زده و درخواست دستور لازم برای پرداخت ۶۰۰ میلیون ریال به «مداح کشوری حاج نریمان کریمی» به دلیل مراسم تشییع شهدا را کرده است.


با انتشار این مطلب در توییتر و کانال تلگرامی این فرد، موج تخریب و فضاسازی منفی ضدانقلاب و اصلاح‌طلب علیه مداحان در فضای مجازی شروع شد. از سویی همزمان موج استهزا و سؤال از این خبرنگار را شروع شد که حاج نریمان کریمی کیست؟ چون چنین مداحی وجود خارجی ندارد و همین امر نشان می‌داد که نامه جعلی است. گویا جعل کنندگان نامه چنان عجله داشتند که با ترکیبی از اسامی دو مداح مطرح کشور یعنی محمود کریمی و نریمان پناهی یک اسم ساخته‌اند!


این خبرنگار و فعال مجازی پس از آنکه با موج تمسخر مواجه شد، مطلب خود را حذف کرد و در صفحه توییتر او خبر بازداشتش منتشر شد. با این حال، تصویر دروغی که او منتشر کرد، در فضای مجازی جریان معاند دست به دست می‌شد و علاقه نداشتند که بگویند این مطلب دروغ است و حتی یک روز پس از آنکه دروغ مربوطه آشکار شد، بی‌بی‌سی فارسی بدون اشاره به این جعل و گاف، شروع به انتشار اصل خبر کرد و نوشت: بر اساس گزارش‌ها مدیر مسئول ماهنامه میدان آزادی در ایران بازداشت شده است. بر اساس پستی که در صفحه این روزنامه‌نگار در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) منتشر شده، او روز سه‌شنبه ۲۸ آذر و بعد از مراجعه به یک مجتمع قضایی در تهران بازداشت شده است. به همین شکلی که بی‌بی سی نوشته دروغ دستمزد بالای مداحان، و نه یک مداح خاص، در شهرستان‌ها، و نه صرفاً یک شهر، سر زبان‌ها می‌افتد تا عمومیت یابد. بی‌بی سی با زیرکی اسم مداح را ننوشته است.

 


کلرادو و چالش انتخاباتی ترامپ

امیرعلی ابوالفتح طی یادداشتی در شماره امروز خراسان نوشت: در رخداد حقوقی که می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اثر بگذارد، دیوان عالی ایالت کلرادو طی حکمی اعلام کرد، نام دونالد ترامپ در برگه‌های رای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت درج نخواهد شد. شاید این آخرین شگفتی برای حسن ختام یک سال پر از رویداد‌های بی‌سابقه‌ای باشد که ترامپ را احاطه کرده‌اند. استناد دیوان عالی کلرادو به بخش سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده است که حضور هر فرد شورشی علیه ایالات متحده را در سمت‌های انتخابی، منع می‌کند. از دید قضات این دیوان، ترامپ در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ علیه کنگره مشارکت داشته است. برای مخالفان ترامپ نیز، تصمیم دادگاه کلرادو نشان می‌دهد که نظام حقوقی بالاخره شروع به مسئول شناختن رئیس‌جمهور سابق به دلیل تلاش‌هایش برای برگرداندن شکستش در انتخابات ۲۰۲۰ و حمله به ساختمان کنگره آمریکا می‌کند. آدام شیف، نماینده دموکرات کالیفرنیا که اولین استیضاح مجلس علیه ترامپ را رهبری کرد، نوشت: «مسئولیت برای به راه انداختن یک شورش. زمانش فرارسیده است.»

اما از ساعات اولیه انتشار این خبر نیز کانال‌های خبری و سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف داخلی با هیجان زیاد خبر دادند، ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا «رد صلاحیت» شده و امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را از دست داده و دیگر نمی‌تواند کاندیدا شود. آن چه این رسانه‌ها نوشته‌اند، نادرست است؛ چراکه رای دیوان عالی کلرادو بستگی به رای دیوان عالی فدرال ایالات متحده دارد که می‌تواند این حکم را باطل کند، در آن صورت، ترامپ می‌تواند در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در ایالت کلرادو شرکت کند. از ۹ قاضی دیوان عالی، ۶ قاضی جمهوری‌خواه و ۳ قاضی دموکرات هستند. ترامپ در زمان ریاست جمهوری، ۳ قاضی دیوان را انتخاب کرده بود، اما حتی اگر دیوان عالی فدرال ایالات متحده بر نظر دیوان عالی کلرادو صحه گذارد، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی و نهایی ریاست جمهوری به شکل قابل توجهی، کاهش نمی‌یابد، زیرا ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان از چنان فاصله‌ای با رقبای هم حزبی برخوردار است که حتی بدون کلرادو هم می‌تواند به پیروزی برسد. درباره انتخابات نهایی نیز ترامپ برای پیروزی بر رقیب دموکرات، به نتایج انتخابات کلرادو متکی نیست، زیرا در انتخابات ریاست جمهوری چند دوره اخیر، رای دهندگان در این ایالات، اغلب نامزد دموکرات‌ها را برگزیده اند.

به عبارت دیگر، بدون این ایالت، ترامپ چه بسا قادر باشد ۲۷۰ رای الکترال را از آن خود کند، اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که چند ایالت دیگر، به ویژه ایالت‌های پاندولی از کلرادو تقلید کنند و آنان نیز با استناد به متمم چهاردهم قانون اساسی، اجازه شرکت در انتخابات را به وی ندهند و دیوان عالی فدرال نیز چنین احکامی را رد نکند. در آن صورت، چه بسا ترامپ نتواند آرای کافی در انتخابات مقدماتی یا نهایی را از آن خود کند و از گردونه رقابت‌ها بیرون رانده شود، اما از آن جا که هنوز هیچ دادگاهی، ترامپ را به اتهام مشارکت در شورش ششم ژانویه محاکمه نکرده و رئیس جمهوری سابق محکومیت قضایی نگرفته است، توسل به متمم چهاردهم قانون اساسی علیه ترامپ، از پایه‌های قوی حقوقی برخوردار نیست. از این رو، شاید بعد از این همه جنجال سیاسی، ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری خواه معرفی شود و بتواند کاخ سفید را نیز از چنگ بایدن بیرون بکشد.

 

جنگ غزه و تب داغ دریای سرخ


حسین علائی طی یادداشتی با عنوان جنگ غزه و تب داغ دریای سرخ در شرق نوشت: با شدت گرفتن بمباران‌ها و قتل‌عام مردم نوار غزه از سوی اسرائیل و افزایش شدت محاصره فلسطینیان در باریکه غزه، حوثی‌های یمن به فکر کمک به زنان، کودکان و آوارگان فلسطینی افتادند. آن‌ها اعلام کردند تا زمانی که فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل تشنه و گرسنه نگه داشته می‌شوند، انصارالله هم اجازه تردد کشتی‌ها را به بنادر اسرائیل نخواهد داد. در‌حال‌حاضر انصارالله یمن بر تنگه باب‌المندب و خلیج عدن مسلط است و نشان داده که قدرت نا‌امن‌کردن خطوط کشتیرانی را برای کشتی‌هایی که به قصد بنادر اسرائیل تردد می‌کنند، دارد.

انصارالله اعلام کرده است مسیر دریای سرخ برای همه کشتی‌هایی که به بنادر کشور‌های مختلف تردد می‌کنند، باز و امن است و مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و تنها کشتی‌هایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، اجازه تردد از این مسیر را ندارند. مؤثر‌بودن اقدام یمنی‌ها موجب شده تا آمریکا به نفع اسرائیل در دریای سرخ وارد عمل شده و یک ائتلاف نظامی و نیروی ویژه دریایی را برای جلوگیری از تداوم اقدامات حوثی‌ها جهت ممانعت از تردد کشتی‌ها به بنادر اسرائیل تشکیل دهد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد مداخله نظامی آمریکا در خلیج عدن به سادگی نمی‌تواند آزادی کشتیرانی را برای کشتی‌های عازم اسرائیل به ارمغان آورد؛ زیرا معمولا ناامن‌سازی خطوط کشتیرانی، خیلی راحت‌تر از برقراری امنیت برای کشتی‌های اسرائیلی است. در هر صورت، مشخص است که تا الان انصارالله یمن به خوبی موفق شده مسیر کشتیرانی به سمت اسرائیل را کنترل و ناامن کند. از طرفی اعلام مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ و احتمال واکنش ناوگان جنگی آمریکا به عملیات حوثی‌ها و نیز اعلام احتمال حمله نظامی آمریکا به پایگاه‌های حوثی‌ها در یمن، علامت موفق و کارا بودن راهبرد انصارالله در بستن راه تردد کشتی‌ها به بنادر اسرائیل است.

در‌حال‌حاضر بسیاری از کشور‌های دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به وتوی چند‌باره قطع‌نامه‌های سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس از سوی آمریکا، باید با هر شیوه ممکن جلوی تداوم نسل‌کشی و قتل‌عام فلسطینی‌ها به‌ویژه کشتار کودکان و زنان در نوار غزه گرفته شود و تلاش کرد که بهره‌گیری از آپارتاید و جنایات مستمر اسرائیل متوقف شود. باید توجه داشت که از روز اول شروع بمباران‌ها در نوار غزه و قبل از هرگونه اقدامی از سوی انصارالله در دریای سرخ، آمریکا دو ناو هواپیمابر و تعدادی کشتی جنگی را به منطقه اعزام کرده است. آمریکا از روز اول جنگ غزه، با تمام قوا به حمایت‌های نظامی، سیاسی، تبلیغاتی و مالی از اسرائیل پرداخته است و تجهیزات، تسلیحات و مهمات فراوانی را در اختیار اسرائیل قرار داده و سخاوتمندانه مبلغ ۱۴ میلیارد دلار نیز برای کشتار و آواره‌کردن فلسطینی‌ها به اسرائیل داده است. پس آمریکا خود یک طرف جنگ با فلسطینی‌هاست و باعث کوچ اجباری و آوارگی میلیون‌ها فلسطینی و انهدام خانه‌ها و کاشانه شده است؛ بنابراین آمریکا نمی‌تواند انتظار داشته باشد هیچ کشوری از‌جمله یمن به حمایت از مظلومان فلسطینی نپردازد. در هر صورت، به نظر می‌رسد راه کم‌کردن هزینه‌ها برای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، رفع محاصره نوار غزه، برقراری آتش‌بس و توقف کشتار و بی‌خانمان‌کردن فلسطینی‌هاست. در این صورت دامنه جنگ گسترش نخواهد یافت و نیازی به تعلیق تردد کشتی‌ها از مسیر باب‌المندب نیست و همچنان این مسیر می‌تواند به رونق تجارت و انتقال انرژی در بین کشور‌های منطقه و جهان کمک کند و باعث آرامش در منطقه شود.