رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید نیز در این نشست گزارشی از موانع ایجاد شده در بستر و حریم رودخانه شادکام و خاکریزهای ایجاد شده در اطراف اراضی کشاورزی ارائه کرد و گفت: این خاکریزها مانع از آبگیری تالاب کافتر شده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸ 19 November 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: زمستان را پشت سر گذاشتی اما به بهار حواله‌ات دادند.

هرچند بهار امسال نیز برایت چندان رونق‌بخش نبود و رگ و پوست بی‌رمقت همچنان در انتظار باقی ماند.

روزهای آب شدن برفها از اقلیم سردسیر اقلید و سرازیر شدن یخ‌آبها به سمت پهنه بی‌رمق تو، سپری شد و همچنان اما و اگر برای پرآب شدن بسترت باقی ماند.

در کنار نام کافتر، روزگاری نام شادکام را بر خود داشتس اما مدتها است شادی از پیرامونت کوچ کرده و جای خود را حسرت داده است. حسرت روزهای آبی در دل دریاچه‌ای پرامید.

آن روزها در زمان پرآبی، یک ذخیره گاه زیستی از مجموعه متنوع گونه‌های جانوری و زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر بودی.

ماهی‌های کپور و آمور برای زندگی در دستان امن تو، پناه می گرفتند و پرندگان مهاجر، بستر تالاب را همچون خانه خود می پنداشتند.

سال گذشته با وجود بارش‌های جوی، همچنان خشک مانده و به گفته مسؤولان محلی، امیدی به احیاء بسترت نبود اما تو بردبار ماندی و شکیبا. پس به انتظار روان‌آب‌هایی که بر اثر ذوب شدن برف‌ها ایجاد میشد، ماندی تا بار دیگر پرآب و شاداب شوی.

احیاء کافتر و موانعی که یکی و دو تا نیست

سال گذشته ، احیاء کافتر در حالی موکول به ریزش‌های جوی شده بود که عوامل دیگری نیز در خشک شدن این تالاب سهیم هستند.

همان عواملی که بعضا دست به گریبان سایر تالاب‌ها بوده و آنان را از روزگار رونق، دور کرده‌اند.

چاه‌های غیرمجاز، استفاده بی‌رویه از منابع آبی، مسیر کانال‌های آبرسانی به اراضی کشاورزی و... مسائلی است که کافتر را در شرایط فعلی قرار داده، بنابراین صرفا امید بستن به بارش باران و برف، علاج درد این تالاب نیست چرا که سایر موانع نیاز به بررسی ریشه‌ای دارد.

 

 

هدر رفت آب در مسیری غیر از راه تالاب

نظر یکی از دوستداران محیط زیست که بومی منطقه می باشد این است که: احیای تالاب کافتر به آب هایی بستگی دارد که‌ از چشمه سارها و سیلاب های منطقه جریان می یابد.

وی ادامه داد: آب‌های جاری 2 چشمه به نام های میشان و تنگ ده بین کافتر و چشمه رعنا در زمان غیر کشاورزی به جای آن که به سمت تالاب جریان یابد به سمت روستای چشمه رعنا و چمنزارهای اطراف آن رها می شود و به هدر می رود.

امسال در آستانه بارش‌های جوی، باز هم موضوع احیاء کافتر مطرح شده و مسؤولان محلی، طی جلساتی بر مشارکت دستگا‌های مرتبط در احیاء کافتر تاکید کردند.

طرح معیشت جایگزین، موضوع دیگری است که در این نشست‌ها مطرح شد و به عنوان راهکار فعلی در نظر گرفته شده است.

 

 

ریزگردها، مهمان ناخوانده تالاب‌های خشک

فرماندار اقلید در نشست احیاء تالاب کافتر بر لزوم مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های مسوول برای احیای تالاب کافتر تاکید کرد و گفت: احیاء تالاب ها در بلندمدت به سود کشاورزان، دامداران، جوامع محلی و همه بهره برداران است و همه ما مسؤولیم تا آستین همت بالا بزنیم و به احیاء کافتر بپردازیم و برای آن همه موانع موجود را از سر راه برداریم.

شهرام منصوری با اشاره به سالهایی که دریاچه کافتر پر آب بود، افزود: خشکی این تالاب زیان های بی‌شماری برای شهرستان اقلید به همراه دارد ، ایجاد ریزگردها و آلودگی هوا نخستین عارضه ای است که با خشکی تالاب ایجاد می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید نیز در این نشست گزارشی از موانع ایجاد شده در بستر و حریم رودخانه شادکام و خاکریزهای ایجاد شده در اطراف اراضی کشاورزی ارائه کرد و گفت: این خاکریزها مانع از آبگیری تالاب کافتر شده است.

علی‌بخش نجاتی با بیان اینکه خاکریزهای کشاورزی در مسیر رودخانه احیاگر تالاب کافتر باید مدیریت شوند، از مسؤولان جهاد کشاورزی و بهره برداران کشاورزی خواست تا در این زمینه مشارکت و همکاری داشته باشند.

به گزارش فارس، سال گذشته ، احیاء کافتر در حالی موکول به ریزش‌های جوی شده بود که عوامل دیگری نیز در خشک شدن این تالاب سهیم هستند که از همه مهم‌تر استفاده بی‌حساب و کتاب از منابع آب زیرزمینی است.

طرح معیشت جایگزین نیز که اکنون مطرح شده، مُسکن موقتی بر زخم کافتر است چرا که این تالاب نیاز به درمان ریشه‌ای و قطعی دارد.

تمام آن چه که سالها بر بستر این تالاب رفته و آن را با وجود اقلیم سرد و پربارش، به ورطه خشکی کشانده، به بررسی و چاره‌اندیشی نیاز دارد.

برچسب ها: تالاب ، کافتر ، احیا تالاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار