زنده‌گیری عجیب یک قلاده خرس قهوه‌ای زخمی در مجن که درنهایت نیز جان خود را از دست داد، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸ 03 November 2023

به گزارش تابناک سمنان، 2 قلاده خرس قهوه‌ای که از گونه‌های ارزشمند جانوری کشورمان محسوب می‌شوند، در روزهای اخیر در حومه مجن جان خود را از دست دادند.

در رابطه با علت مرگ این 2 خرس قهوه‌ای از ابتدا خبرهای ضد و نقیضی از اصابت گلوله تا بیان تصادف جاده‌ای و مواردی از این دست بیان شده است؛ اما امروز ویدئوی جدیدی از نحوه زنده‌گیری یکی از آنها که البته همان روز جان سپرد، منتشر شده و در فضای مجازی واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته است.

کامبیز برادرانی، پژوهشگر مستقل حیات‌وحش در همین زمینه با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامی خود نوشته است: «نحوه زنده‌گیری و انتقال خرس قهوه‌ای زخمی در مجن- شهرستان شاهرود- استان سمنان؛ واقعاً باعث تأسف است؛ عدم وجود تجهیزات و امکانات لازم و ضروری ازجمله دارت بیهوشی، تفنگ بیهوشی، برانکارد و باکس (جعبه چوبی) مناسب برای بیهوشی و انتقال حیات‌وحش زخمی و آسیب‌دیده در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و ادارات محیط‌زیست شهرستان‌ها».

وی همچنین اضافه می‌کند: «زبان‌بسته چه درد و استرسی کشیده است. سرانجام این خرس قهوه‌ای نگون‌بخت مرگ بود».
 


این پژوهشگر حیات‌وحش همچنین با یادآوری پیشینه‌ای از این اقدامات به قول وی مایه تأسف خاطرنشان می‌کند: «در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ در همین مجن شهرستان شاهرود، عدم تجربه، عدم آموزش و عدم وجود تجهیزات لازم نیروهای محیط‌زیست استان، باعث مرگ یک فرد پلنگ ایرانی نر بالغ در حین عملیات بیهوشی و زنده‌گیری شد».

برادرانی ادامه می‌دهد: «این اقدامات در مورد دیگر در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ باعث مرگ پلنگ ایرانی دیگری با جنسیت ماده در حین عملیات زندگی در روستای توی دروار دامغان شد».

وی همچنین می‌پرسد:‌«با این امکانات در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، ادارات محیط‌زیست شهرستان‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست، یوز آسیایی از خطر انقراض نجات پیدا می‌کند؟».

خبرگزاری فارس بدون قضاوت درباره مسائل فنی این مسأله، آماده انتشار پاسخ مسؤولان امر در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان است.

خرس قهوه‌ای، گونه‌ای خرس بزرگ‌جثه و درشت‌اندام بوده که در شماری از مناطق ایران و استان سمنان به‌ویژه در مناطق حفاظت‌شده شرق و شمال این استان پراکنده است.

وزن این نوع خرس از ۷۰ تا ۷۸۰ کیلوگرم متغیر است و بزرگ‌ترین زیرگونه آن، خرس کودیاک در قامتی هم‌اندازه خرس قطبی با وی بر سر عنوان بزرگ‌ترین گونه خرس و بزرگ‌ترین جانور شکارچی روی خشکی رقابت می‌کند.

زیرگونه خرس قهوه‌ای (خرس قهوه‌ای کودیاک) بزرگ‌ترین و قوی‌ترین گوشت‌خوار موجود در خشکی است.

قلمرو زیست خرس قهوه‌ای کاهش یافته و در بسیاری از مناطق منقرض شده است و این امر، اهمیت حفاظت از خرس‌های قهوه‌ای را بیش از پیش نشان می‌دهد.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار