2 قلاده خرس قهوه‌ای که از گونه‌های ارزشمند جانوری کشورمان محسوب می‌شود، در روزهای اخیر در حومه مجن جان خود را از دست دادند؛ اما جزئیات این حادثه ناگوار و علت اصلی مرگ خرس‌ها چه بود؟
کد خبر: ۱۱۳۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹ 27 October 2023

به گزارش تابناک سمنان، خرس قهوه‌ای، گونه‌ای خرس بزرگ‌جثه و درشت‌اندام بوده که در شماری از مناطق ایران و استان سمنان به‌ویژه در مناطق حفاظت‌شده شرق و شمال این استان پراکنده است.

وزن این نوع خرس از ۷۰ تا ۷۸۰ کیلوگرم متغیر است و بزرگ‌ترین زیرگونه آن، خرس کودیاک در قامتی هم‌اندازه خرس قطبی با وی بر سر عنوان بزرگ‌ترین گونه خرس و بزرگ‌ترین جانور شکارچی روی خشکی رقابت می‌کند.

زیرگونه خرس قهوه‌ای (خرس قهوه‌ای کودیاک) بزرگ‌ترین و قوی‌ترین گوشت‌خوار موجود در خشکی است.

قلمرو زیست خرس قهوه‌ای کاهش یافته و در بسیاری از مناطق منقرض شده است و این امر، اهمیت حفاظت از خرس‌های قهوه‌ای را بیش از پیش نشان می‌دهد.

خبری تلخ از مرگ یوزها

عصر روز سوم آبان‌ماه بود که خبری اختصاصی روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت؛ خبری تلخ که از مرگ 2 قلاده خرس قهوه‌ای در باغ‌های اطراف مجن در استان سمنان حکایت داشت.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که جنسیت یکی از این خرس‌های قهوه‌ای نر و دیگری، ماده بوده است.

گفت‌وگوهای اولیه با منابع محلی و تعدادی از محیط‌بانان و دوستداران حیات‌وحش نیز حاکی از این بود که این 2 خرس قهوه‌ای بر اثر «شلیک گلوله» و خونریزی شدید متعاقب آن، جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از لحظه وقوع حادثه و دریافت گزارش آن تا زمان انتشار این گزارش، واکنش خاصی در قبال مرگ هم‌زمان 2 قلاده خرس قهوه‌ای در حومه مجن استان سمنان از خود نشان نداده‌اند؛ شاید به این دلیل که مرگ خرس‌ها به‌اندازه جان باختن یوزها در جامعه حساسیت ایجاد نمی‌کند!

بی‌توجهی به اطلاع‌رسانی درباره مرگ این 2 خرس قهوه‌ای مانع از آن نشد که خبرنگاران فارس پیگیر جزئیات حادثه و بررسی بیشتر ماجرا نشوند.

نخستین پیگیری با رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود انجام شد که البته سخنان جدید در آن بود؛ ازجمله درباره «علت مرگ خرس‌ها»!

«تصادف» و «درگیری»؛ عوامل اصلی مرگ خرس‌ها!

مسلم عراقی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود امروز درباره مرگ این 2 خرس قهوه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شاهرود اظهار کرد: با اطلاع‌رسانی مردمی در خصوص «تصادف» یک قلاده خرس قهوه‌ای در شهر مجن، پیگیری‌های تیم حفاظت محیط‌زیست آغاز شد.

وی تصریح کرد: چون زمان دریافت گزارش، شب بود و احتمال حمله مادر این خرس که توله ماده بود، وجود داشت، صبح روز بعد تیم اداره حفاظت محیط‌زیست شاهرود، این خرس قهوه‌ای را در کنار جاده پیدا کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود بیان کرد: توله خرس ماده در زمان حضور تیم زنده بود و برای درمان توسط متخصصان بیهوش و به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود منتقل شد.

برداشت اول؛ جای گلوله!

عراقی ادامه داد: در چند کیلومتری پیدا شدن این توله خرس نیز یک قلاده خرس قهوه‌ای نر بالغ مشاهده شد که زخمی عمیقی در سینه داشت.

وی تصریح کرد: گمان متخصصان محیط‌زیست بر جای گلوله روی بدن خرس بود. این خرس بالغ هم زنده بود و به‌سرعت بیهوش و برای مداوا و بررسی بیشتر به اداره محیط‌زیست شهرستان شاهرود منتقل شد.

عراقی با بیان اینکه خرس نر بالغ بین راه عزیمت تا اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود تلف شد، گفت: با توجه به کالبدشکافی خرس نر بالغ و وجود زخم عمیق در ناحیه سینه مشخص شد با توجه به فصل جفت‌گیری، این خرس بر اثر «درگیری» با خرس‌های نر دیگر زخمی و متأسفانه بر اثر جراحت که بیش از یک هفته بوده، تلف شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود با بیان اینکه توله خرس ماده نیز بر اثر تصادف با یک خودرو که شاید نیسان یا تراکتور بوده، دست‌ها و پاهایش از چندین نقطه شکسته و دارای خونریزی داخلی بود که متأسفانه در محل اداره بعد از بیش از یک ساعت تلف شد.

نتایج کالبدشکافی؛ راهگشای آینده

با توجه به سخنان اولیه محیط‌بانان که شلیک گلوله را عامل مرگ این 2 قلاده خرس قهوه‌ای عنوان می‌کردند و سخنان متناقض رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود مبنی بر تصادف و درگیری با سایر خرس‌ها، به نظر می‌رسد انتشار نتایج کالبدشکافی به همراه تصاویر مرتبط می‌تواند راهگشا باشد.

در همین زمینه، امروز یکی از پرسش‌های اساسی این است که آیا مرگ این خرس‌ها در محدوده محل زیستشان رخ داده که درگیری با سایر خرس‌ها دلیل تلف شدن یکی از آنها باشد یا اینکه خارج از محدوده و در باغ‌های اطراف مجن بوده است و احتمال دخالت باغداران را نیز قوی‌تر می‌سازد؟

دوم اینکه تصادف خرس‌ها با خودروهای عبوری یا کشاورزان در سال‌های اخیر در منطقه فعلی یا گزارش نشده یا در رسانه‌ها نمودی نداشته است؛ اگر وقوع تصادف را عامل اصلی مرگ یکی از خرس‌ها بدانیم، عامل زمینه‌ای آن چه بوده است؟

به‌هرحال، با توجه به ابراز نگرانی دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط‌زیست یا اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان باید توضیح جامعی درباره این اتفاق ناگوار به رسانه‌ها ارائه دهند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار