معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز از پویش همگانی پوکی استخوان در استان فارس خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳ 21 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت :۲۰ اکتبر هر سال مصادف با ۲۸ مهر، روز جهانی پوکی استخوان (استئوپروز) نامیده شده و پویش همگانی پوکی استخوان با شعار «استخوان‌های بهتری بسازیم» به مدت یک هفته از ۲۹ مهر الی ۵ آبان در استان فارس به صورت فعال برگزار خواهد شد.

عباس رضائیان زاده افزود:هدف از برگزاری این پویش، قرار دادن سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی در دستور کار بهداشت جهانی و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، رسانه ها، سیاست گذاران، بیماران و عموم مردم است .

در حال حاضر، پوکی استخوان به میزان قابل توجهی تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شود. در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر در معرض خطر بالای شکستگی استخوان، از این موضوع بی اطلاع هستند.

بیماری خاموشی که هزینه هنگفت انسانی و اجتماعی و اقتصادی و تأثیر شدید شکستگی‌ها بر استقلال بیماران دست کم گرفته شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده می‌شود که در حدود ۵۰۰ میلیون مرد و زن در سراسر جهان مبتلا به پوکی استخوان باشند، همچنین در سرتاسر جهان، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد ۵۰ ساله و بالاتر، یک نفر در طول عمر باقیمانده خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود. در سراسر جهان، پوکی استخوان سالانه باعث بیش از ۸.۹ میلیون شکستگی می‌شود که در نتیجه هر ۳ ثانیه یک شکستگی پوکی استخوان رخ می‌دهد.

آگاهی از عوامل خطر بالقوه، بررسی علل کمردرد، کاهش قد و یا انحنای کمر (نشانه شکستگی مهره) و همچنین شکستگی شدید بعد از یک سقوط جزئی (زمین خوردن) که می‌تواند نشانه پوکی استخوان باشد، بسیار مهم است که بایستی حتماً از پزشک خانواده خود برای آزمایش و درمان مشورت گرفته شود.

ثابت شده است درمان‌های دارویی خطر شکستگی لگن را تا ۴۰ درصد و شکستگی مهره‌ها را ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد و برخی درمان‌ها نیز خطر شکستگی‌های غیر مهره‌ای را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهند.

انجام مستمر فعالیت بدنی به ویژه ورزش‌های استقامتی، داشتن رژیم غذایی با کلسیم و پروئتین کافی، دریافت ویتامین دی، داشتن وزن مناسب و اجتناب از مصرف دخانیات و الکل و نوشیدنی‌های گازدار از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان می‌باشد.

راه اندازی و شروع به کار کلینیک (استئوپاد) در بیمارستان شهید دکتر چمران شیراز گامی مهم در راستای پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه در بیماران مبتلا به پوکی استخوان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار