کد خبر: ۱۱۲۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 02 October 2023

«مهدی توکلیان» کارشناس رسانه و روزنامه نگار در یادداشتی به مناسبت برپایی جشنواره فیلم مستند ۱۷ در راستای برگزاری کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم به اهمیت برگزاری این جشنواره در جهت انتقال پیام شهدا به نسل جدید با بهره گیری از زبان هنر پرداخت که متن آن به به شرح زیر است.

در روزهای آغازین پاییز که مملو از تغییرات برای رشد در مسیر تعالی در مسیر انسانیت، عشق ورزیدن و اخلاق و منش‌های نیک و بهارانه است به برکت رویداد فرهنگی و هنری مهمی به نام جشنواره فیلم مستند ۱۷ در فضای شهر قم جاری شده است. تلاش و جهادی به دور از منت از سربازان جبهه جنگ نرم در اعتلا بخشی معرفت و شناخت بیشتر نسبت به آنچه در ادای تکلیف نسبت به شش هزار و نود شهید استان قم در حال برنامه ریزی و اجراست.

رویدادی فرهنگی و رسانه‌ای که سرآمد سایر رویدادهای جمعی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت است هم چنان که کنگره شش هزار و نود شهید استان قم با شعار قم؛ سرآمد سرافرازی و شهادت فعالیت خود را آغاز کرد؛ در حوزه فعالیت فرهنگی و هنری خود نیز با همین رویکرد اتفاق مهم و تأثیرگذاری به نام نخستین جشنواره فیلم مستند ۱۷ را رقم زد تا پس از گذشت دو دهه از پایان جنگ تحمیلی بیان ناگفته‌هایی از جنگ با زبان هنر و رسانه برای نسل نوین مسیری نوین و هنرمندانه میسر شود.

هر چند در سال‌های اخیر با ورود تجهیزات خانگی دریافت تصاویر ماهواره‌ها و راه اندازی ده‌ها شبکه فارسی زبان، در کنار فعالیت شاخص شبکه‌های اجتماعی تلاش بی وقفه‌ای در تحول هویت، در حال برنامه ریزی است اما با گسترش این شبکه‌ها، به هدف گردانندگان و حامیان آنها در استحاله فرهنگی جامعه ایرانی هم چنان نسل هوشیار و آگاه نوجوان و جوان جامعه ایرانی با هوشیاری تمام به هدفی که احتمال می‌رود در ادامه به شکل گیری حرکت‌های هنجارشکن و جنبش‌های اجتماعی ساختار شکن منجر شود اقبالی نشان نداده است و برای شناخت حقیقت و درک بیشتر و صحیح موضوعاتی مانند هشت سال دفاع مقدس، با استقبال و علاقمندی تمام؛ مسؤلیت برگزار کنندگان را دو چندان می‌کند.

برانگیختن اعتماد عمومی اصحاب فرهنگ و هنر با مردم و بدون واسطه، برای نهادینه شدن رفتار فرهنگی و اجتماعی، تحول باورها و تغییر ذهنیت کاذب تولید شده رسانه‌های معاند فارسی زبان در بین نسل جوان و برانگیختن حساسیت و غیرت ملی و هویت دینی، از شاخص ترین دستاوردهای این رویداد مهم فرهنگی در استان قم است.

جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی مانند این جشنواره گواهی محکم بر آماده بودن و زمینه ایجاد فضای گفتگوی بین نسلی است، تفاهم و مشارکت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر، می‌تواند تضمین کننده مشارکت آحاد مردم باشد. در نتیجه برانگیختن مشارکت مردم در قالب مشارکت و حضور در رویدادهای هنر محور و زبان رسانه‌های نوین می‌تواند تضمینی بر، پویایی نظام اجتماعی و ثبات اعتقادات و باورهای مردمی را در پی داشته باشد. هرچند تأثیر برگزاری جشنواره ۱۷ می‌تواند از سوی جمعی از پژوهشگران جامعه شناس و از زوایای مختلف مورد واکاوی قرار گیرد و دستاوردهای این دیده بانی ها برای برگزاری دوره‌های اتی مؤثر واقع شود.

سربازی در هر لباس و زمانی برای سرباز وطن، نشان افتخاری است که با هیچ اثر مادی قابل قیمت گذاری نیست. سربازان و سرداران لشگر همیشه قهرمان علی بن ابی طالب علیه السلام از همان روزهای نخستین شکل گیری سربازی کردن را با جان و دل آموخته اند و به نسل‌های بعد از خود نیز سپرده اند تا همیشه سرباز بمانند نه سربار. سربازان لشگر علی بن ابی طالب علیه السلام از همان هشتمین روز آبان ماه سال ۱۴۰۱ که فرمان فرمانده کل قوا را با جان و دل شنیدند، در تلاش برآمدند تا شرمنده فرمان فرمانده نشوند «زبان هنر؛ بهترین زبان برای انتقال یاد و پیام شهیدان، البته نقاط برجسته‌ای هم وجود دارد که من اصرار دارم روی این نقاط برجسته کارِ زیادی بشود؛ [یعنی] همان دو خاصیت «یاد» و «پیام».یکی از نقاط برجسته همین شهید مهدی زین‌الدین است؛ خود این یک نقطه برجسته است. [این] شهید، یک جوان نوخاسته، بیست‌وچندساله، در فرماندهی یک یگان رزمی آن مهارت را از خود نشان می‌دهد؛ در میدان جنگ آن شجاعت را، آن تدبیر را، آن سازندگی را، آن فداکاری را و بعد در میدان اخلاق، میدان تدین، ملاحظات دینی و اسلامی [هم همین جور]. اینها واقعاً فوق‌العاده است؛ بایستی اینها به مردم گفته بشود، منعکس بشود. با هیچ زبانی غیر از زبان هنر هم نمی‌شود اینها را گفت؛ فقط زبان هنر می‌تواند این ریزه‌کاری‌های زندگی اینها را بیان کند؛ حالا یا نوشته‌ی هنرمندانه یا شعر یا فیلم یا مستند یا امثال اینها که می‌شود کار کرد» ۱۴۰۱/۰۸/۰۸

و در هفته دفاع مقدس و همزمان با مهرماه، مهر زرینی بر کار نمای کنگره شش هزار و نود شهید استان ثبت شد.فعالیت‌های سربازان جبهه جنگ نرم با برنامه ریزی به هنگام و تهیه نقشه راهبردی مناسب و تدارک نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری به فرمان فرمانده لبیک گفته و جشنواره فیلم مستند ۱۷ را به ثمر نشاندند تا چون سایر افتخارات لشگر ۱۷ علی بن ابی طالب علیه السلام در بازه زمانی جنگ نرم هم در زمره نخستین‌های فرمانبری باشند شصت مستند و روایت هنرمندانه از شصت امیر ارتش تا سردار سپاه و فرمانده و سرباز دفاع مقدس دستاوردی باشد برای این دوره از کنگره شش هزار و نود شهید استان قم و معنا بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این مهم که: «سربازی برای یک چنین ملتی افتخار است. شما که لباس نیروهای مسلح وابسته به هر کدام از سازمان‌ها و نیروها را به تن کرده‌اید، در واقع مفتخرید به اینکه خود را آماده کرده‌اید برای دفاع از ملت ایران، برای دفاع از هویت اسلامی و ملی و انقلابی این کشور و دفاع از امنیت این کشور.» ۱۱/‏۰۷/‏۱۴۰۰

به نظر می‌رسد برآیند جشنواره مستند ۱۷، در ایجاد روحیه ایثار و شهادت در بین رزمندگان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس و نشان دادن تلاش مدافعان و سربازان ایران اسلامی در پاسداری از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی در قالب مدافعان وطن و حرم برای ثبات امنیت در جامعه را به وجود آورده است و برگزاری چنین رویدادهای جمعی مؤثری می‌تواند، امنیت ملی را تقویت کند. جنس این امنیت با پیوند دیپلماسی رسانه و امنیت اجتماعی، «امنیت نرم» را به وجود آورد.

اولین و مهمترین گام در جهت موفقیت و رسیدن به نتیجه دلخواه این جشنواره آن است که از نهاد خانواده شروع کرده است و میزبانی خانواده‌ها و استقبال جمع خانوادگی مخاطبان جشنواره مستند ۱۷ در کنار گروه‌های دانش آموزی و دانشجویی اتفاق مبارک و مهمی است چه بسا که با موفقیت در این زمینه راه برای دیگر زمینه‌ها و مسائل مهیا و هموار خواهد کرد و در حقیقت اصلاح خانواده اصلاح کل جامعه را در پی خواهد داشت. و از آن جهت که مهمترین کانون جامعه پذیری فرد و اولین نهاد اجتماعی، خانواده است. خانواده عمق ارزش‌ها را به فرد ارائه می‌دهد.

همدلی، همراهی و همکاری صمیمانه و دغدغه مند دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان قم در برگزاری موفق چنین رویداد مهم تأثیرگذاری نشان از درایت و تدبیر فرماندهی جوان و جهادی لشگر علی بن ابی طالب علیه السلام و فرماندهان تلاشگر و جهادی آن دارد که زمینه تعامل در برابر تقابل و رفاقت در برابر رقابت در مدیریت را به بهترین شیوه اجرایی و محقق کرده است. زمینه سازی رشد و معرفی جوانان حرفه مند و علاقه مند در حوزه هنر مقاومت و دفاع مقدس در هم جواری بارگاه ملکوتی خواهر خورشید حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با مشارکت پیشکسوتان هنر و مدیریت هنرهای سینمایی در تراز ملی نیز برگ افتخار دیگری در اثبات سرآمدی قم در حوزه سرافرازی و شهادت در قامت فرهنگی و هنری و رسانه‌ای است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار