نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر حوزۀ فقه، امروز در حوزه کلام و فلسفه نیز با پرسش‌ها و شبهات مهم و جدیدی مواجه هستیم که باید علاوه بر صیانت مبانی کلامی پیشین و تعمیق آن به کلام نو و ناظر به عرصه‌های جدید ورود پیدا کنیم، چرا که چرخ تحول علوم فلسفی و کلامی دائما درحال حرکت است.
کد خبر: ۱۱۲۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱ 26 September 2023

به گزارش تابناک تبریز، به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در استان آذربایجان شرقی، مراسم شکوهمندی با حضور طلاب، اساتید علوم دینی، جمعی از علما و دانشوران و مسئولین استان، رئیس دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور و آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، از مدرسین عالی مقام حوزۀ علمیۀ قم و عضو جامعۀ مدرسین و در مدرسۀ عالی علوم دینی حضرت ولی عصر (عج) تبریز برگزار شد.

در این مراسم ابتدا آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم نمایندۀ ولی فقیه در استان و امام جمعۀ تبریز با گرامیداشت مقدم آیت‌الله کعبی و بیان مؤجزی دربارۀ مقام علمی و فعالیتهای انقلابی و اجتماعی وی گفت: نقش ویژۀ آیت‌الله کعبی در میدانهای مختلف مشهود است، در حوزۀ نشر علم و تربیت شاگردان، در عرصۀ دفاع مقدس و انجام فعالیتهای مستمر در مسئولیتهای مختلف و حتی اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، مانند فتنۀ 88 و یا رویدادهایی مانند وقوع سیل و حضور ایشان در صحنه برای همه معلوم است و بصیرت آیت‌الله کعبی زبانزد خاص و عام است.
 
امام جمعۀ تبریز با اشاره به عضویت آیت‌الله کعبی در هیئت نظارت بر انتخابات کشور و ابراز خرسندی از این انتصاب افزود: امیدواریم که انتخابات پیش رو نیز با موفقیت و سربلندی برگزار شود و ملت ایران حماسه‌ای دیگر در تاریخ حضور خود در صحنۀ انقلاب را به ثبت برساند.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با قدردانی از اقدامات آیت‌الله اعرافی در مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و ارائۀ خدمات لازم به طلاب و روحانیون و تقدیر از حضور علما و مسئولان و گرامیداشت هفتۀ دفاع مقدس، یاد شهدای روحانی استان را گرامی داشت و با اشاره به اهمیت تبلیغ، این سوال را مطرح کرد که شرایط موفقیت در تبلیغ چیست؟
 
وی با اشاره به آیۀ 39 سوره احزاب گفت: در این آیۀ شریفه نکات مهمی برای طلاب و مبلغان دینی وجود دارد که عوامل موفقیت در تبلیغ است. اولی تداوم تبلیغ است (یُبَلِّغُونَ) دومی تقوای در عمل است (یَخشَونَ) سومی شهامت است و قاطعیت است (وَلَا یَخْشَوْنَ إِلَّا اللَّهَ) چهارمی توکل به خداست (وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا)
تبلیغ همیشه با سخنرانی نیست، گاهی باید با عمل باشد. با عمل انسان میتواند حکم خدا را روشن بسازد (الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ) مبلغان الهی همواره دشمنان سرسخت و تهید کننده دارند (لَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا)
خداترسی مقدمه شجاعت و شهامت است (یَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ) مبلغان الهی باید بدانند که حساب صبر و تحمل آنان با خداست (کَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا)
 
وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب در 21 تیرماه امسال در دیدار با مبلغین و طلاب، تبلیغ را اولویت اول عنوان کردند و فرمودند اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود، دچار استحاله فرهنگی خواهیم بود.
آن چیزی که میتواند جهان بشریت را از آلودگی‌ها و نابسانی‌ها نجات دهد، اسلام عزیز است. اما احکام و معارف نورانی اسلام چگونه باید به مردم برسد؟ بدون شک از همین طریق حوزه‌های علمیه. کسانی که در حوزه‌های علمیه درس می‌خوانند باید به مقام و جایگاهی برسند که بتوانند معارف دین را به دست بیاورند و به مردم برسانند، طلبه باید از دو جهت پیشرفت کند؛ اول بنیه علمی و دوم؛ تربیت و تزکیه و تهذیب و اخلاق است. اگر بخواهیم به رسالت روحانیت به نحو شایسته عمل کنیم، هم باید به رشد علمی طلاب اهتمام داشته باشیم و هم در پیشرفت جنبه‌های معنوی و اخلاقی آنها تلاش کنیم. باید از صفا و صمیمیت دل پاک طلاب مراقبت نماییم و توجه داشته باشم که احیانا برخورد ما باعث نشود آنان دلسرد و نگران باشند.
 
 وی با اشاره به تحصیل بیش از 4000 طلبه از خواهران و برادران در حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی و با تقدیر از تلاش و برنامه‌ریزی‌های حجه‌الاسلام والمسلمین روشن تن، مدیر حوزه علمیه استان و مدیران مدارس علمیه و افزود: در این زمان حساس که از یک سو دنیا در سایه انقلاب اسلامی بیش از پیش به اسلام به معارف و احکام اسلام توجه پیدا کرده و از سوی دیگر دشمنان اسلام می‌خواهند جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند وظیفۀ ما حوزویان بسیار سنگین است. امروزه از هر سو سیل شبهات، مشکلات، گرفتاری‌ها رو آورده است. سابقا در حوزه های علمیه در همۀ کتاب‌های اخلاقی، کلامی، اصولی، فقهی خلاصه جواب از اشکال مقدّر میدادند امروز نیز بر حوزه‌های علمیه است که با فکر بیشتر و آینده‌نگری، قبل از طرح شبهه توسط دیگران، شبهات را مطرح کرده و پاسخ صحیح آنها را بدهند.
 
 آل‌هاشم گفت: علاوه بر حوزۀ فقه، امروز در حوزه کلام و فلسفه نیز باید با پرسش‌ها و شبهات مهم و جدیدی مواجه هستیم که باید علاوه بر صیانت مبانی کلامی پیشین و تعمیق آن به کلام نو و ناظر به عرصه‌های جدید ورود پیدا کنیم چرا که چرخ تحول علوم فلسفی و کلامی دائما درحال حرکت است و از حوزه‌های علمیه انتظار است که تمامی تفکرات و جریانهای فکری و فلسفی را دائما رصد کنند و به عنوان نظرهایی که باید مورد توجه قرار بگیرند به آنها بپردازند.

وی ادامه داد: اگر چه تفکرات الحادی از دیدگاه ما باطل و کم مایه است اما فعالان این تفکر، دائما در حال تولید فکرند که نباید از آن غفلت کنیم، حوزویان برای مقابله با بدعتها، انحرافات فکری و عرفانهای التقاطی و کاذب از هیچ کوششی دریغ نکنند.
 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف مهم حوزه و حوزویان دشمن‌شناسی است، گفت: حوزویان باید بسیار هوشیار باشند و نظام را از گزند دشمنان و بدخواهان حفظ کنند. این تفکر که ما در حوزه با سیاست چه کار داریم، تفکر غلطی است، حوزویان باید با مسائل سیاسی کاملا آشنا باشند اما سیاسی‌باز نباشند، جناحهای مختلف را وارد حوزه نکنند و فقط یک خط یعنی خط ولایت باید در حوزه‌های علمیه حاکم باشد و حوزویان آگاهترین قشر به مسائل سیاسی باید باشند، مدیران محترم حوزه‌ها هم باید دقت کنند، همیشه آگاه‌سازی سیاسی را در طول سال در مدارس در حوزه‌های مختلف مدنظر قرار بدهند.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم آشنایی همگان به وظایف دینی و ملی، سربازی حضرت امام زمان (عج) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را وظیفۀ طلاب و روحانیون دانست و از همگان دعوت کرد که برای انجام وظایف سربازی کمر همت ببندند.

پایان پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :