با وجود انتشار خبری مبنی بر تصویب تاریخ روز پسر، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با اعلام اینکه تاریخ روز پسر نهایی نشده است، این خبر را رد کرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰ 22 September 2023

 

 
 
 

آیا در ایران روز پسر داریم؟ مدتی است که به دلیل انتقادات نسبت به نبود روز پسر مسئولان فرهنگی به دنبال درج این روز در تقویم رسمی هستند. با وجود اینکه روز گذشته خبری مبنی بر تصویب روز پسر منتشر شد اما پیگیری ها از رسمی نبودن این خبر میدهد.

روز پسر در ایران

روز گذشته خبری مبنی بر تصویب روز پسر آمد: اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور، پیشنهاد درج روز پسر در ۱۰ رجب مصادف با سالروز میلاد حضرت امام جواد (ع) به تقویم عمومی کشور را تصویب کردند.

روز پسر در ۱۰ رجب مصادف با سالروز میلاد حضرت امام جواد (ع) به تقویم عمومی کشور اضافه می‌شود.

هشتصد و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دبیری سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و سایر اعضای شورای فرهنگ عمومی در اتاق کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

یعقوبی: روز پسر داریم، اما تاریخش هنوز به تصویب نرسیده است

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گفت: در جلسه شورای فرهنگ عمومی که روز گذشته برگزار شد کلیت ثبت روز پسر در تقویم تصویب شد، اما تاریخش هنوز تعیین نشده است.

شب گذشته خبری مبنی بر درج روز پسر در ۱۰ رجب مصادف با سالروز میلاد حضرت امام جواد (ع) به تقویم عمومی کشور منتشر شد. پیگیری فارس از رضا یعقوبی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی حاکی از این است که این روز هنوز به تقویم اضافه نشده است.

یعقوبی در پاسخ به این پرسش که این روز به تقویم اضافه شده است یا خیر اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی برای این که روز پسر در تقویم ثبت شود تأئید کرده است، اما اینکه چه روزی باشد به مورد نهایی نرسیده‌ایم. یکی از اعضای حاضر روز ولادت امام جواد (ع) را پیشنهاد داد، اما تصویب نشد و قرار شد کمیسیون نامگذاری، تاریخ بهتری را انتخاب و بعد در صحن شورا اعلام و رأی‌گیری شود.

وی درباره روند نامگذاری تقویم گفت: روند نامگذاری اینطور است که کمیسیون نامگذاری درخواست‌ها را بررسی می‌کند و اگر تأیید شد به صحن شورای فرهنگ عمومی کشور می‌آید و اگر آنجا هم تأئید و مصوبه شود باید برای درج در تقویم به امضای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس جمهور هستند برسد. در این صورت قابل درج در تقویم است.

در جلسه شورای فرهنگ عمومی که روز گذشته برگزار شد کلیت این مسأله که باید یک روز به عنوان پسر در تقویم داشته باشیم به تصویب رسیده است، اما تاریخش هنوز تعین نشده است.

آیا روز پسر در ایران داریم؟ تاریخ اعلامی دقیق نیست!

تولد امام جواد (ع) چه روزی است؟

امام محمد تقی ملقب به محمد بن علی بن موسی و امام جواد، در ۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری قمری ولادت یافت.

در پاسخ این سوال که تولد کدام امام روز پسر است؟ باید گفت روز تولد امام جواد علیه السلام پیشنهاد شده است اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

روز پسر ۱۴۰۲ چه روزی است؟

روز پسر ۱۴۰۲ اولین مناسبتی است که طبق اعلام رسمی روز پسر اعلام شده است. اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست. هنوز تاریخ تولد امام جواد علیه السلام به عنوان این روز تصویب نهایی نشده است. تاریخ ۱۰ رجب در تقویم امسال برابر است با دوشنبه ۲ بهمن است.

ولادت امام جواد علیه السلام در تقویم سال ۱۴۰۲ روز دوشنبه ۲ بهمن مصادف با ۱۰ رجب سال ۱۴۴۵ است.

  • تاریخ ولادت امام محمد تقی در تقویم شمسی برابر است با: دوشنبه ۲ بهمن سال ۱۴۰۲
  • تاریخ دقیق ولادت امام محمد تقی (ع) در تقویم قمری برابر است با: دوشنبه ۱۰ رجب سال ۱۴۴۵
  • تولد امام محمد تقی (ع) در تقویم میلادی برابر است با: روز دوشنبه ۲۲ ژانویه سال ۲۰۲۴

روز پسر، مطالبه‌ای برای پسران

اگر تا به حال نگاهی به تقویم انداخته باشید احتمالا با مناسبت‌های مختلفی روبه‌رو شده‌اید. از روز بزرگداشت حافظ و فردوسی گرفته تا روز ملی گل و گیاه و جشن خام‌خواری. اما عجیب است بدانید چیزی به اسم روز پسر درتقویم ایرانی وجود ندارد.

حسین عسگری سردبیر جوان پویش روز پسر در فارس من، در این رابطه گفت: «پسران نیازمندی‌ها و مشکلات خاصی دارند که روز پسر می‌تواند فرصتی برای بیان این دغدغه‌ها شود. آن‌ها می‌خواهند جامعه به مشکلاتی مانند استرس، اضطراب، فشار سربازی، فشار تحصیلی و فرصت‌های شغلی برای پسران توجه بیشتری داشته باشد. همچنین، پسران ایرانی از جامعه انتظار دارند که در روز پسر به طور عادلانه تجلیل شوند. آن‌ها می‌خواهند با توجه به تلاش‌ها و قهرمانی‌هایشان در زندگی روزمره، به عنوان قهرمانان خانواده و جامعه شناخته شوند و از طریق جشن‌ها و تقدیر‌ها احساس ارزشمندی کنند.

نیاز است تا برای حمایت از پسران جوان، از همان طریقی که برای دختران هم انجام می‌شود، به مشکلات و چالش‌های آن‌ها توجه شود. بنابراین، روز پسر می‌تواند به عنوان یک فرصت ارزشمند برای تعامل و هم‌افزایی در جامعه، دنبال شود.»

مادری در حمایت از این پویش گفت: «من خودم یک گل پسر دارم. چند سالی هست شخصا ولادت امام جواد علیه السلام را به‌عنوان روز پسر در بین خانواده رسم کرده‌ام و کل خانواده در این روز به پسر‌ها هدیه می‌دهند.»

اواخر بهمن سال ۱۴۰۰ بود که شورای فرهنگ عمومی به فارس اعلام کرد تعیین روز پسر در دستور کار «کارگروه نامگذاری روز‌ها و مناسبت‌های خاص» قرار گرفته، ولی با گذشت بیش از ۲ سال، نتیجه مشخصی از این کارگروه اعلام نشد. بهمن ۱۴۰۱ نیز مهدی رجب پور مدیر کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) در این خصوص گفت با توجه به تغییراتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان اتفاق افتاده، «امیدواری‌های زیادی وجود دارد که از سال ۱۴۰۳، سالروز ولادت امام جواد (ع) به نام روز پسر نام‌گذاری شود.»

باید دید که در آینده شاهد حضور «روز پسر» در تقویم خواهیم بود یا خیر؟

روز جهانی پسر ۱۴۰۲

به گزارش ایمنا، روز جهانی پسر با هدف تمرکز بر شادی و سلامتی پسران نامگذاری شده است.

  • تاریخ روز جهانی پسر در تقویم شمسی با سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر است.
  • تاریخ روز جهانی پسر در تقویم قمری با روز ٢۵ شوال سال ١۴۴۴ برابر است.
  • تاریخ روز جهانی پسر در تقویم میلادی با ۱۶ می ۲۰۲۳ برابر است.

آیا روز پسر در ایران داریم؟ تاریخ اعلامی دقیق نیست!

تاریخچه روز جهانی پسر

از سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ می‌به عنوان روز جهانی پسر نامگذاری شد، شعار و هدف این روز تمرکز بر شادی و سلامتی پسران در خانواده و جامعه است. همچنین روزی برای تشویق خانواده‌ها به بیشتر وقت گذراندن با فرزند یا نوه پسر است تا از مشارکت در انجام کار‌هایی که دوست دارند لذت ببرند و خاطره سازی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار