با وجود بارش های مطلوب سال جاری و پر شدن سد ایلام انتظار می رفت حداقل در تابستان امسال اصلا مقوله ای بنام کمبود یا قطع آب به چشم نیاید.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ 11 August 2023

تابناک ایلام::هر ساله با افزایش گرمای هوا و به تبع آن افزایش مصرف آب ،ناترازی هایی را در تولید ،توزیع و مصرف آب شاهد بوده ایم .

ناترازی که گاه به شکل کاهش فشار آب ،قطعی مقطعی و قطعی مداوم آب ظهور و بروز پیدا می کند ،مشکلی اساسی که بشکل تنش آبی نیز از آن یاد می شود.

بدیهی است منابع آب مصرفی مورد نیاز شهرها و روستا اگر با سه مولفه کاهش منابع ،عدم رعایت الگوی مصرف و نبود راهبرد مدیریتی از سوی متولیان همراه شود ،تنش آبی بعنوان یک چالش مهم حیاتی ،اجتماعی و امنیتی دور از انتظار نخواهد بود

البته این مولفه ها با میزان بارش ها و تاثیر مستقیم آن بر منابع آبی روزمینی و زیر زمینی مرتبط است که در چنین شرایطی مدیریت الگوی مصرف و مدیریت توزیع می تواند بمیزان قابل توجهی از تنش های آبی بکاهد

اما گویا در استان ایلام دو مولفه مهم الگوی مصرف و مدیریت منابع آبی بی توجه به شرایط طبیعی اثر گذار بر منابع بشکلی خیره کننده در مسیر تنش آفرینی اجتماعی و امنیتی ناشی از قطع مکرر آب مصرفی گام بر میدارد.

در حالیکه در سال آبی جاری ،میزان بارش ها در استان ایلام از وضعیت نرمال فراتر رفت به گونه ایکه استان ایلام را در ردیف استان های سبز قرار داد.

وضعیتی که باعث شد سه سد مهم استان ایلام که در تامین آب مصرفی بخش قابل توجهی از مردم نقش آفرینی می کنند در آستانه سرریز قرار گرفته و شرایطی بسیار مطلوب تر از سال گذشته را تجربه نمایند

بطور مثال در حالیکه کمبود بارش های سال گذشته ،سد ایلام بعنوان تنها منبع تامین کننده آب شرب شهر ایلام و روستاهای همجوار را در سطح هشدار قرار داد اما تنش آبی به مرحله هشدار نرسید.

اما با وجود بارش های مطلوب سال جاری و پر شدن سد ایلام انتظار می رفت حداقل در تابستان امسال اصلا مقوله ای بنام کمبود یا قطع آب به چشم نیاید.

ولی با آغاز فصل گرما در تابستان جاری ،هر روز بلند شدن صدای اعتراضی مناطقی از استان خصوصا حوزه شمالی بدلیل کمبود یا قطع آب را شاهدیم موضوعی کاملا مشکوک ،که بررسی چرایی آن را بدلیل اثرات اجتماعی و امنیتی دوچندان می کند

اینکه با وجود بارش های مطلوب نسبت به سال گذشته و پر شدن سدها. هرروز صدای اعتراضان مردم در مناطق مختلف بر اثر قطع آب بلند باشد ،یعنی یک جای کار می لنگد ؛ یا مدیریت منابع و توزیع آب ناتوان است یا اینکه این ناتوانی تعمدا در خدمت مدیریت قرار گرفته شده است

در حالیکه انتظار می رفت با بهبودی وضعیت بارش ها و منابع تامین آب ،تابستان امسال را بدون تنش و اعتراض ناشی از قطع آب سپری کنیم ،چرا امسال هر روز صدای اعتراض سک منطقه از مردم استان بخاطر کمبود یا فطع آب بلند است؟

آیا در چنین شرایطی نگاهها به سمت مدیریت منابع و یا رفتارهای تعمدی خلق تنش معطوف نمی شود ؟ بنابراین بهتر است دستگاههای نظارتی و امنیتی بشکلی جدی به مقوله احتمال تعمد اخلال در مدیریت منابع آب ورود نمایند که با شاید با تیز بینی و ذکاوت ردی از دستکاری هایی که بخاطر ضعیف نشان دادن کارکردهای مدیریتی آب را بر مردم می بندد دست یابند.

بطور قطع افرادی که برای رسیدن به پست های مدیریتی ،در تلاشند با ناکارآمد جلوه دادن مدیران به هر خبطی دست زنند،خائن به ملت و نظامند ،در هر لباسی می خواهند باشند! چه لباس مقدس سربازی چه کت و شلوار مدیریتی و چه لباس کار حرفه ای !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
بر اساس امار وزارت نیرو تا تاریخ 14 مردادماه میزان ذخیره آب سد ايلام 54 میلیون متر مکعب معادل 87 درصد کل ظرفیت مخزن سد است بنابراین کمبود آب به کلی منتفی است و ضعف مفرط مدیریتی و تصمیمات ایلی قبیله ای و انتقال آب ایلام به چوار بدون احداث خط مستقل از دریاچهٔ سد و پرت وحشتناک شبکه و فرسوده بودن شبکه مهمترین دلایل قطعی و کاهش فشار آب در ايلام است و هیچ ارتباطی با خشکسالی ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
دقیقاً
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار