معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری رویداد معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران با اعلام نامزد‌های کسب این عنوان، گفت: هشتمین پایتخت کتاب ایران، شهریور‌ماه معرفی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸ 08 August 2023

تابناک فارس  به نقل از فارس: نشست خبری هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه ۱۶ مرداد در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست احمدوند با اشاره به روند راه‌یابی شهرها به مرحله نیمه نهایی رویداد پایتخت کتاب گفت: حدود ۱۰۵ شهر وارد این رقابت شدند که ۷۶ شهر به‌طور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت‌نام را طی کردند و در نهایت ۱۲ شهر به‌عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند. از ۲۴ استان، متقاضی داشتیم که فراگیری خوبی در کشور است و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع کتاب در شهرهای مختلف است.

وی افزود:‌ از دبیرخانه انتخاب و معرفی «پایتخت کتاب ایران» و اعضای شورا و هیأت داوری و همکاران اداره کل مجامع و دستگاه‌های مختلفی که در این کار همکاری کردند تشکر کنم. ۲۴ مرداد‌ماه طی مراسمی در برج آزادی، با حضور مسئولان و نمایندگان این ۱۲ شهر، به‌طور رسمی رقابت نهایی بین ۱۲ شهر برای معرفی پایتخت کتاب ایران آغاز خواهد شد و پایتخت کتاب ایران، شهریورماه انتخاب و معرفی می‌شود.

احمدوند ادامه داد: در انتخاب شهرهای دوستدار کتاب، تلاش شده به برنامه‌های متنوع شهرها توجه شود. لازم بوده که شهرها از ظرفیت‌های مختلف استفاده حداکثری کنند؛ یعنی دستگاه‌های مختلف رسمی و عمومی همراهی کردند و از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی به‌صورت‌ حداکثری‌ باید استفاده می‌شد. در این شهرهای نامزد، این اتفاق رخ داده و از امکانات و ظرفیت اصلی استفاده شده است، همچنین از توان مردمی، بخش خصوصی، مروجان و فعالان حوزه کتاب به این رویداد، فرا خوانده شدند. امیدواریم مرحله جدیدی با شور و اشتیاق در شهرها برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایجاد شود.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که برای انتخاب این شهرها مد نظر بوده گفت:‌ این شاخص‌ها عبارتند از: جامعیت در توجه به همه اقشار و بهره‌مندی از خدمات مربوط به حوزه کتاب؛ ازجمله جامعه معلولان و آسیب‌دیدگان، زندانیان، کودکان و تنوع مخاطب و دسته‌بندی‌های مختلف اقشار درنظر بود. بهره‌گیری از ظرفیت خیّران در شهرها برای بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها به موضوع کتاب و ترویج کتابخوانی، توجه به ظرفیت‌های رسانه‌ای در اختیار شهرها برای سامان دادن این ظرفیت‌ها در مسیر ترویج کتابخوانی، توجه به ظرفیت سازمان‌ها و نهادها، طراحی و اجرای شیوه‌های جذاب رقابتی بین طرح‌های مردمی در زمینه کتاب، بهره‌گیری از توان فناوری‌های نو و شرکت‌های فعال در این زمینه‌ها، ارائه طرح‌هایی با قابلیت توسعه و تکثیر، توجه به ویژگی‌های قومی، محلی و اقلیمی، ارائه ضمانت‌های اجرایی برای طرح‌های مختلف، بهره‌مندی از ظرفیت‌ بنگاه‌های اقتصادی در شهرها و ایجاد همگرایی بین مدیران استانی و شهری در حمایت از مسئله پایتختی کتاب.

احمدوند ادامه داد: بعد از اعلام شهرهای نامزد، ارزیابی میدانی در همه شهرها به همت دبیرخانه انجام می‌شود و براساس ارزیابی میدانی و مشاهدات و فعال بودن طرح‌ها و برنامه پایتخت کتاب، انتخاب خواهد شد. شهرهای دوستدار کتاب از امکانات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد و امیدواریم این عنوان تحولی در موضوع ترویج کتاب در شهرها ایجاد کند.

وی افزود: اولویت برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرهایی هستند که به‌عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. بسته فرهنگی و آموزشی در موضوعات فرهنگی و هنری برای این شهرها تدوین شده و با استفاده از ظرفیت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد، دوره‌های آموزش‌های مختلفی در این شهرها برگزار خواهد شد. تجهیز کتابخانه‌ها و توجه به پدید‌آورندگان و برگزاری جشنواره های ویژه با محوریت کتاب در این شهرها بخشی از طرح‌هایی رویدادهایی است که امیدواریم اجرا شود.

در این نشست، از استان اصفهان، شهرهای شاهین‌شهر، میمه و اصفهان، از البرز، شهر کرج، از آذربایجان غربی، شهر ارومیه، از خراسان‌رضوی، سبزوار، از استان سمنان، شهر سمنان، از استان فارس شهر اوز و صدرا، از قزوین شهر قزوین، از کرمان شمالی شهر رابر، از گیلان شهر فومن، از مازندران شهر آمل به عنوان شهرهای دوستدار کتاب در هشتمین دوره این رویداد معرفی شدند.

برچسب ها: اوز ، پایتخت کتاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار