نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی: مشکل مسکن معلول عدم اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی است و وقتی دو سوم از جمعیت کشور در یک نقطه خاص متمرکز می‌شود و بسیاری از نقاط کشور مهاجرت فرست می‌شوند، این امر بیانگر آن است که طرح آمایش سرزمین چه در بحث توسعه و چه در بحث جمعیت ناقص اجرایی شده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 01 August 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: علیرضا پاک‌فطرت گفت: سهم‌خواهی دستگاه‌های مرتبط در حوزه مسکن از جمله چالش‌های بخش مسکن و از جمله عوامل گرانی مسکن است و درحالی‌که دولت به دنبال آن است که در قالب طرح نهضت ملی، مشکل مسکن گروه‌های پایین درآمدی را حل کند؛ اما از سوی دیگر بخش مسکن به محلی برای سهم‌خواهی دستگاه‌های مربوطه تبدیل شده است و بسیاری از دستگاه از این محل می‌خواهند مشکلات بودجه‌ای خود را حل کنند و حتی مجلس هم بر این معضل صحه می‌گذارد.

وی توضیح داد: مثلاً مجلس مصوب کرده است که دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانند درصدی از عوارض صدور پروانه را دریافت کنند. درحالی‌که اگر دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان تأمین اجتماعی و… مشکل کسری بودجه دارند، این موضوع هیچ ربطی به بخش مسکن ندارد و جور این مسئله نباید به دوش مسکن باشد.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه بر مشکل بیمه کارگران ساختمانی به‌عنوان یکی از مشکلات بخش صنعت ساختمان اشاره کرد و تأکید کرد: دولت باید سازوکاری را طراحی کند که به‌جای اینکه کارفرما پول بیمه کارگران ساختمانی را به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کند، باید شرایطی را فراهم کند که در هر نقطه‌ای از شهر که ساخت‌وساز صورت می‌گیرد، کارفرما ملزم شوند تمامی کارگران ساختمانی را در طول اجرای پروژه بیمه کند.

درحالی‌که با مکانیزم‌های فعلی، کارفرمایان ملزم به واریز حق بیمه کارگران به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی هستند که درنهایت لزوماً به بیمه کارگران ساختمانی منجر نمی‌شود و این چرخه سبب ایجاد نارضایتی‌های عمومی می‌شود.

دستگاه‌ها سهم خواهی از بخش مسکن را کنار بگذارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه بر لزوم توسعه متوازن جمعیت به‌عنوان یکی از راهکارهای حل چالش مسکن تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: توسعه نامتوازن جمعیت سبب می‌شود که تقاضا برای سکونت در برخی از نقاط کشور نظیر تهران افزایش چشمگیری داشته باشد و در اثر این مسئله، تقاضای مسکن نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و باتوجه‌به اینکه این فرایند سبب گرانی نهاده‌های تولید مسکن و مخصوصاً زمین می‌شود، خروجی این سیکل معیوب سبب می‌شود که مسکن به یک پرچالش تبدیل شود.

پاک‌فطرت اذعان داشت: مشکل مسکن معلول عدم اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی است و وقتی دو سوم از جمعیت کشور در یک نقطه خاص متمرکز می‌شود و بسیاری از نقاط کشور مهاجرت فرست می‌شوند، این امر بیانگر آن است که طرح آمایش سرزمین چه در بحث توسعه و چه در بحث جمعیت ناقص اجرایی شده است.

وی خواستار ایجاد بسترهای شغلی در اقصی‌نقاط کشور برای پراکندگی همگون جمعیت شد و گفت: اگر این سیاست را اجرایی نکنیم، نمی‌توانیم مشکل مسکن را مدیریت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار