یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در ایران قیمت‌ها تابعی از عوامل سیاسی و اجتماعی است و کمتر پیش می‌آید که دلایل اقتصادی در میان باشد.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸ 12 June 2023

چند روزی است که روندی کاهشی در نرخ ارز و قیمت طلا را شاهد هستیم و البته نرخ مسکن هم ثابت مانده است. گفته می‌شود این وضعیت متأثر از اخبار خوبی است که در حوزه سیاست خارجی منتشر می‌شود اما آیا واقعا باید به این روند کاهشی قیمت‌ها خوش‌بین باشیم؟ یعنی آیا می‌توان اطمینان داشت که همین روند در آینده هم ادامه داشته باشد؟

ابوذر ندیمی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «باید دلایل افزایش و کاهش قیمت‌ها معلوم شود. در ارتباط با قیمت‌ها همواره باید بپرسیم که به چه دلیل شاهد کاهش یا به چه دلیل شاهد افزایش قیمت هستیم. یک وقت دلیل سیاسی و نه اقتصادی است. معمولا در ایران قیمت‌ها تابعی از عوامل سیاسی و اجتماعی است و کمتر پیش می‌آید که دلیل بالا و پایین‌رفتن قیمت‌ها ریشه اقتصادی داشته باشد».

او ادامه داد: «از سوی دیگر باید ببینیم میزان ماندگاری کاهش قیمت چه قدر است و باز هم قیمت‌ها حالت افزایشی پیدا می‌کنند یا خیر. قیمت بسیاری از کالاها متأثیر از شرایط بین‌المللی است زیرا ارز خارجی است که نرخ آنها را تعیین می‌کند و وقتی برجامی امضا می‌شود، قیمت‌ها پایین می‌آیند و وقتی تحریمی اِعمال می‌شود قیمت‌ها بالا می‌روند؛ بنابراین هر کدام از این موضوعات پاسخ خودش را دارد و باید دلایلش بررسی شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «اینکه با یک خبر که احتمال توافق میان ایران و کشورهای غربی وجود دارد، ناگهان ارز روند کاهشی می‌گیرد یا با یک خبر منفی در حوزه بین‌الملل افزایشی می‌شود، نشان می‌دهد افزایش و کاهش قیمت‌ها در ایران متأثر از دلایل اقتصادی نیست».

ندیمی در پایان گفت: «منظورم این است که فعلا نمی‌شود گفت که به قطعیت در آینده شاهد نزول قیمت‌ها خواهیم بود زیرا هنوز ریشه‌های تورم انتظاری وجود دارد و البته مدیریت اقتصادی کشور هم دچار ضعف‌های جدی است و در نهایت هنوز هم به قطعیت مشخص نیست که سرنوشت مشکلات ایران با غربی‌ها چه می‌شود».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار