در روزی که به نام کارگران و سربازان عرصه اقتصاد نام‌گذاری شده پای درد دل‌های کارگرانی نشستیم که چشم امیدشان به وعده‌هایی است که روز و ماه و سال می‌گذرد و همچنان عملی نمی‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲ 01 May 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: به خوبی مبرهن است که در شرایط کنونی که سایه شوم تحریم‌های نابخردانه و تورم و گرانی بر سر اقتصاد ما سنگینی می‌کند، مهمترین راه گریز از این شرایط، تکیه بر رونق تولید داخلی، مهار تورم و بهبود شرایط اقتصادی، است؛ مولفه‌هایی که هر ساله مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال بر آنها تاکید کرزده و مسئولان و مدیران را مکلف و موظف به اجرای ان می‌نماید.

اما اینها همه امری است که بدون فرهنگ، کار و دلسوزی کارگران و صد البته حمایت همه جانبه مدیران امکان‌پذیر نخواهد بود و هیچ‌گاه تحقق پیدا نمی‌کند.

کارگرانی که به عنوان ستون فقرات کار، مؤلفه‌های فراوانی را در رونق تولید خلق می‌کنند و با کمترین چشم‌داشت، بیشترین سهم را در خلق آینده‌ای روشن عهده دارند. به همین مناسبت 11 اردیبهشت را در تقویم جمهوری اسلامی و تقویم جهانی به نام روز کارگر نام نهاده‌اند.

روزی که بیشتر به نظر می‌رسد نامی است گوشه تقویم که مدیران را به تلاش و تکاپو وامی‌دارد تا به صورت نمادین هم که شده سری به جامعه کارگری بزنند و وعده‌ و وعیدهایی به آنان دهند، وعده‌هایی که بعد از پایان یافتن این روز باز به دست فراموشی سپرده می‌شود و تا سال بعد کارگران را دل‌خوش به انجامش می‌نمایند.

این در حالی است که این قشر زحمت‌کش که به فرموده رهبر معظم انقلاب ستون فقرات تولید هر جامعه به شمار می‌روند، با وجود تمام سختی‌ها،ناملایمات، گرانی، تورم و مشکلات کمرشکن زندگی، باز همچون سربازی وظیفه‌شناس به راه خود ادامه می‌دهند و لحظه‌ای دست از تلاش برنمی‌دارند.

و شاید به همین خاطر است که رهبر انقلاب در نهم اردیبهشت ماه(دو روز پیش) در دیدار با جمعی از کارگران از چهار گوشه ایران اسلامی، نگاه ویژه‌ای به این قشر کرده و تاکید می‌کندد که اگر ما روی رفع مشکلات جامعه کارگری تلاش کنیم در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ایشان این امر را سرمایه‌گذاری می‌دانند نه هزینه و به همین خاطر عنوان کردند که تعارف زبانی از کارگر کافی نیست باید کار و تلاش کرد تا به این قشر کمک جدی شود.

رهبر معظم انقلاب به مسئله بیمه، اشتغال، مسکن و برخی دیگر از مشکلات کارگران اشاره کردندو تاکید بر رفع این نیازها نمودند.

حالا این پایگاه خبری به مناسب روز کارگر با جمعی از کارگران به گفتگو پرداخته تا گوشه هرچند اندکی از این خواسته‌ها و مطالبات را به گوش مسئولان استانی برساند تا شاید فرجی حاصل شود.

عابدی یکی از کارگران معدن در دوکوهک واقع در شمال غرب شیراز ، با ابراز گلایه از شرایط سخت کاری، نداشتن بیمه ثابت و بیمه معدن را از جمله مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: بیمه ما را ساده رد می‌کنند در حالی که با چنین شرایط سختی باید ما بیمه کارگران معدن باشیم.

یکی دیگر از کارگران معدن در قلات سه ماهه بودن قراردادهایشان را از دیگر مشکلات این قشر دانست و از مسئولان خواست فکری به حال شرایط‌شان کنند.

از معدن و شرایط سختش فاصله گرفتیم و به سراغ گروه دیگری از کارگران رفتیم که شرایطی به سختی کارمعدن دارند، کسانی که اگر تلاش و زحمت آنان نباشد نه سقف و سرپناهی برای هیچ‌یک از ما وجود ندارد، سخن از کارگران ساختمانی است که در سرما و گرمای شدید تن به سختی کاری می‌دهند که شاید تحمل یک لحظه از آن برای هرکداممان غیرقابل تحمل و حتی تصور باشد.

در گفتگو با نماینده این قشر، آنان به چند نکنه اشاره کردند و حتی نامه‌ای نوشتند تا به دست استاندارفارس برسانیم.

مهدی مرادی نماینده استادکاران ساختمانی شهرستان مرودشت و حومه که دل پری از بی‌توجهی مسئولان اداره کار استان دارد در گفتگو با این رسانه عنوان کرد: مشکلات متعدد کاری این قشر زحمت‌کش در ابعاد همه جانبه باعث انزوا و رنجش کارگران و استاد کاران ساختمانی شده و بشدت از وضعیت موجود رنج می‌بریم.

وی ابتدا اشاره به عمده‌ترین مشکل این جامعه کار و تلاش کرد که نه تنها در یک شهرستان بلکه دامن استان را گرفته و فقط همت بلند استاندار فارس و حمایت اداره کار را می‌طلبد، اشاره کرد و گفت: متاسفانه اتباع بیگانه(افغانستانی) در صنعت ساختمان چنان رخنه کرده‌اند که جوان بیست ساله افغانستانی به محض ورود به کشور و شهر ما در صنعت ساختمان بدون داشتن تخصص لازم مشغول به کار می‌شود و این در حالی است که بهترین استاد کار ایرانی با چند سر عائله(همسر و فرزند) بیکار در خانه نشسته و ضمن این موضوع تعداد مهاجران اتباع بصورت روز شمار در حال افزایش است به حدی که بعضا بصورت خانوادگی در ساختمان مشغول به کار می‌‌شوند.

مرادی ادامه داد: موضوع دیگری که باعث رنجش قشر کارگران و استادکاران ساختمانی شده مشکل بیمه کارگری این عزیزان زحمت‌کش است، چون متاسفانه افرادی خارج از قشر کارگر از این بیمه برخوردار هستند در حالی که استاد کار ساختمانی که مادام مشغول به این شغل است علیرغم داشتن 45 سال سن هنوز از بیمه کارگری بر خوردار نیست.

در راستای پیگیری مشکلات کارگری سری هم به قشر کارگری ادارات زدیم، کسانی که علی‌رغم داشتن تحصیلات مجبور شدند برای گذران زندگی به عنوان راننده استیجاری در برخی ارگان‌ها مشغول به کار شوند.

از رانندگان استیجاری آموزش و پرورش گرفته که با وجود در اختیار گذاشتن ماشین و حضور خودشان تنها ماهی دو تا سه میلیون تومان دریافت می‌کنند که حتی کفاف خرج خودروشان هم نمی‌دهد.

یکی از رانندگان سازمان صمت یکی از شهرستانهای فارس نیز در درددلی که با خبرنگار ما داشت ابتدا درخواست کرد نام خود و شهرش عنوان نشود چون موجب اخراجش می‌شود، گفت :با وجود داشتان تحصیلات عالی چون کار مناسبی پیدا نکرده مجبور است در این اداره با ماهی دو میلیون و 800 هزار تومان کار کند و راننده کارمندانی شود که گاه به او بی‌احترامی هم می‌کنند به واسطه این که یک کارگر و راننده هستم.

خبرنگار این رسانه با تعدادی از پارک‌بانان شیرازی، کارگران شهرک‌های صنعتی و کارخانجات و ...نیز گفتگو کرد که اکثر این افراد نداشتن بیمه، امنیت شغلی، درآمد ناکافی و... را از عمده‌ترین مشکلات خود عنوان کردند.

اکنون و در پایان این نوشتار روی سخنم با مسئولان و مدیرانی است که روزهای تقویم را فرصتی برای ارائه نمادین عملکردهای خود مغتنم می‌شمارند و با جلسات فرمایشی و دستورجلسه‌های بی‌نتیجه اجرای وعده‌هایشان از روز و ماه و سال می‌گذرد و همچنان عملی نمی‌شود.

روی سخنم با مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان است که اکنون چهار روز است درخواست مصاحبه و پیگیری مطالبات کارگران را به روابط عمومی داده‌ایم و نتیجه نگرفتیم و علی رغم تماس‌های مکرر با شماره شخصی مدیرکل همچنان بی پاسخ و یا خاموش بوده است.

و شاید در پایان به جا باشد، مجدد به استاندار محترم فارس گفته خودشان را یادآوری کنیم که در نشست خبری تابستان گذشته عنوان کردید اگر مدیری پاسخگو نبود به ما اطلاع دهید؛ اما همچنان علی رغم تذکرات رسانه‌ها هنوز با هیچ مدیری برخورد جدی و قاطع نشده چرا که رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی و چشم و گوش بینای جامعه هستند و پل ارتباطی مردم و مسئولانی که هیچ‌گاه پاسخگو نیستند.

انتهای پیام/224224

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار