وقتی مجری برنامۀ «بهونه» شبکه سه تلویزیونِ نامهربان با ولنتاین امروز مدام از دوست داشتن می‌گفت یعنی هر چند اسم «ولنتاین» را نمی‌آورند‌ ا‌ما با رسم آن ناآشنا نیستند و با این وصف دریغ است ما نگوییم و نوشتۀ همکارمان دربارۀ حکایت عشق و دوست داشتن بر پایه کتاب «هشت پیمان» به همین بهانه است:
کد خبر: ۱۰۹۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ 16 February 2023
خانم مجری برنامۀ «بهونه» شبکه سه تلویزیونِ نامهربان با ولنتاین امروز مدام از دوست داشتن و ابراز آن می‌گفت یعنی هر چند اسم «ولنتاین» را نمی‌آورند‌ ا‌ما با رسم آن ناآشنا نیستند و به همین خاطر جالب بود او که احتمالا دوست دارد در ذهن مخاطب یادآور «آزاده نامداری» فقید تصور یا تصویر شود (‌در اجرا و نه خدای ناکرده در فرجام  و سرنوشت) مدام از دوستی و دوست داشتن می‌گفت و با این وصف دریغ است ما نگوییم و نوشتۀ همکارمان – سودابه صدری- دربارۀ حکایت عشق و دوست داشتن به همین بهانه است:   
 
    روز عشق روزی است که به معشوق‌مان و کسی که عاشقانه دوستش داریم هدیه می‌دهیم چه هدیه‌ای بالاتر و فراتر از آگاهی؛ پا را فراتر از قلب های کوچکِ قرمز و خرس های عروسکی بگذاریم و برای تداوم عشق‌مان نحوه درست "ارتباط" را بیاموزیم.  پروفسور جان گاتمن روان‌شناس معروف در حوزه زوج درمانی بیش از ۴۰ سال است که در حوزه شناخت روابط بین زوجین پژوهش و تحقیقات فراوانی کرده است.  او اکنون استاد بازنشسته دانشگاه واشنگتن است و به همراه همسرش موسسه مشاوره برای زوج ها را تاسیس کرده است و به تحقیقات در روابط عاطفی زوج ها می پردازد.
 
  دکتر گاتمن کتابی به نام "هشت پیمان" دارد و در این کتاب با ارائه راه حل هایی می‌کوشد به زوج هاییاری رساند  که به دنبال راهی برای عبور از چالش‌های دائمی و دراز مدت در زندگی‌اند.
 
در روز عشق هم کتاب بخوانیم و هم هدیه دهیم/
 
  او ۸ پیمان را در روابط زناشویی برجسته کرده است که این پیمان ها عبارتند از:
 
اعتماد و تعهد/ پرداختن به بحث و مشاجره/ رابطه زناشویی و صمیمیت/ کار و پول /خانواده/ سرگرمی و ماجراجویی/ رشد و کمال و معنویت/ رویاها
 
پروفسور گاتمن هر کدام از پیمان ها را جداگانه شرح می دهد و به زنان و مردان قدم به قدم کمک می کند تا شرح حالی از وضعیت خود یا به اصطلاح ترازنامه ای از رابطه خود تهیه کنند و در پایان هر فصل با ارزیابی و طرح پرسش هایی به صورت عملی به زوجین کمک می کند تا شاخصه های هرکدام از پیمان ها را بشناسند و در جهت رشد و بهبود رابطه گام بردارند.
 
دکتر گاتمن برنده چهار جایزه از انجمن بین المللی علوم تحقیقاتی سلامت روان و محبوب ترین روان شناس در حوزه زوج درمانی هشت پیمان را در روابطتان پیشنهاد می کند:
 
اعتماد و تعهد 
 
اعتماد یعنی عزیز دانستن یکدیگر و نشان دادن به همسرتان که می توانید روی او حساب کنید. تعهد یعنی پذیرفتن کامل همسرتان علی رغم ضعف ها و کاستی هایش
 
بحث و مشاجره
 
در هر ازدواجی دعوا و مشاجره رخ می دهد مشاجره و دعوا در زندگی فرصتی است که همسرتان را بهتر بشناسید و همان طور که درباره آن حرف می زنید و روی تفاوت هایتان کار می کنید صمیمیت بیشتری را گسترش دهید.
 
با کنجکاوی به تفاوت هایتان نزدیک شوید و سعی کنید آنها تصحیح کنید. با داشتن خواسته های صادقانه داستان هایی را که درون این مشکلات وجود دارند حل کنید. 
 
نداشتن مشکل و مشاجره افسانه است نکته مهم چگونگی حل آنها و چگونگی برخورد با مشکلات است.
 
 رابطه زناشویی و صمیمیت
 
آداب صمیمانه و رمانتیک یک رابطه را پر شور نگه می دارد درباره روابط زناشویی تان خارج از اتاق خواب با هم صحبت کنید و احساس شرم و ناراحتی را به مرور از خودتان دور کنید هر چه آزادانه تر در این موارد با هم صحبت کنید رابطه بهتر و راحت تری خواهید داشت.
 
یکی از عوامل مهم از بین برنده احساسات در روابط زناشویی فقدان حس قدرشناسی است سعی کنید همیشه قدردان هم باشید و این قدردانی را با یکدیگر ابراز کنید.
 
 کار و پول
 
مسائل پولی و مالی در مورد دلارها و سِنت ها نیست بلکه درباره معنای پول و نحوه نگرش هر کدام از زوج ها درباره پول است.  زوج ها گزارش کرده اند که بعد از وفاداری و داشتن یک رابطه زناشویی خوب سهیم بودن در کارهای خانه مهم ترین عامل برای یک ازدواج موفق است. کشف کردن اینکه پول از نظر هر دو شما چه معنایی دارد در حل کردن مشاجره های احتمالی بسیار مهم است. سپاسگزاری و قدردانی نسبت به آنچه دارید و مشارکت هرکدامتان در ساختن این رابطه را گسترش دهید. تعادل بین کار و رابطه تان امری ضروری است.
 
  خانواده
 
خانواده می تواند تعریف های گوناگون داشته باشد در اینجا خانواده شامل پدر مادر و فرزندان است.تصمیم گیری برای داشتن یا نداشتن فرزند می تواند عاملی بازدارنده باشد در مورد آرزوهایتان برای داشتن فرزندان و تعداد آنها بسیار صادق و آزاد باشید وارد ازدواجی نشوید که فکر می کنید می توانید بعدا همسرتان را برای داشتن یا نداشتن فرزند قانع کنید. تقریبا در دو سوم زوج ها به فاصله کمی بعد از تولد اولین فرزند افت شدیدی در رضایت از ازدواج شان به وجود می آید و این کاهش رضایت با تولد فرزندان بعدی عمیق تر می شود.
 
  برای جلوگیری از این کاهش رضایت لازم است پدرها در دوران بارداری مادر تولد فرزند و مراقبت از نوزاد مشارکت داشته باشند.
 
  بازی و ماجراجویی
 
بازی کردن و ماجراجویی با یکدیگر یکی از کلیدهای اصلی در رابطه های شاد و موفق است. نیاز به ماجراجویی به طور غریزی در مغز ما وجود دارد و بخشی از سیستم پاداش مغز است. اشکالی ندارد شما و همسرتان در مورد ماجراجویی عقاید متفاوت داشته باشید. مهم این است که به حس ماجراجویی یکدیگر احترام بگذارید و نیاز به احساس شادی را با تجربه ماجراجویی در یکدیگر برآورده کنید.
 
  رشد و کمال و معنویت
 
  در رابطه، پویایی و رشد را سرلوحه خود قرار دهید و همواره به استقبال تغییر بروید و خود را به چالش بکشید هنگامی که زوجی می‌تواند تغییر کند و به کمال برسد و این رشد و کمال را در فرد دیگر فراهم کند چیزهای حیرت‌انگیزی در روابط رخ می‌دهد. هنگامی که افراد به تنهایی و هر کدام به نوبه خود تغییر کنند روابط هم تغییر می‌کند.
 
  رؤیاها
 
  شما می‌توانید همه رؤیاهای خود را به واقعیت تبدیل کنید اما در این راه باید کمی صبور باشید و روحیه فداکاری را در خود پرورش دهید. در عین پرورش دادن این روحیه هیچ کدام از طرفین نباید رؤیای خود را به خاطر رابطه قربانی کند بلکه با گفت‌و‌گو و بررسی نحوه راه‌های رسیدن به رؤیاهایتان در راه رسیدن به آنها تلاش کنید و به یکدیگر کمک کنید./ح
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار