معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در قالب طرح سرشماری پستانداران حیات وحش، ۲۶۳ هزار هکتار از اراضی تحت مدیریت این اداره کل تحت پوشش قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۸۴۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴ 01 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «فرشاد فتاحی» اظهار کرد: سرشماری پستانداران حیات وحش به منظور کسب اطلاعات جمعیتی و برآورد دقیق جمعیت حیات وحش، اطلاع از زاد و ولد گونه‌های شاخص، مقایسه آمار جمعیتی و انجام برنامه ریزی زیست محیطی در این حوزه نسبت به سال‌های قبل انجام می شود.

وی افزود: اکیپ هایی از محیط‌بانان و کارشناسان این حوزه به مدت یک ماه در ۹ منطقه تحت مدیریت محیط زیست از جمله «بوزین و مره‌خیل»، «قراویز»، «بدروپریشان»، «زلزله‌زرد»، «قلاجه»، «پناهگاه حیات وحش بیستون» و «امروله و دالاخانی» به پایش گونه های پستانداران پرداختند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه، برآورد جمعیت گونه های پستاندار برای برنامه ریزی حفاظتی و تنوع زیستی را از مهمترین اهداف این سرشماری عنوان کرد و گفت: کارشناسان در این سرشماری با استفاده از دوربین های چشمی، دوربین عکاسی و تلسکوپ اقدام به سرشماری وحوش کرده اند که هم اکنون مراحل پایانی خود را سپری می کند.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه با تنوع آب و هوایی و زیستی دارای گونه های متنوعی از جمله شوکا، کل و بز، آهو، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه ای و سایر پستانداران است بیان کرد: در جریان این سرشماری ۲۶۳ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت این اداره کل پایش و وضعیت حیات وحش آن مورد بررسی و رصد قرار گرفته است.

فتاحی با اشاره به اینکه تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز و بی رویه از مهم ترین عوامل تهدیدکننده حیات وحش است، یادآور شد: همه ساله در سرشماری های حیات وحش این چالش و آسیب ها در استان کرمانشاه که جزو استان های منطقه زاگرس محسوب شده و علاوه بر خاستگاه کشاورزی کشور، غنی ترین تنوع زیستی از منظر حیات وحش و گیاهان را نیز به خود اختصاص داده است مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: آمار و اطلاعات به دست آمده از سرشماری پستانداران شاخص به صورت سالانه مبنای برنامه ریزی و ارتقای سطح حفاظت قرار می گیرد و می تواند برای پروژه های دانشجویی و تحقیقات محققان در حوزه تنوع زیستی و حیات وحش نیز استفاده شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

این استان دارای پنج منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۲ اثر طبیعی ملی و یک منطقه شکار و تیراندازی ممنوع است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار