معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور؛
معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تولید یک میلیارد اصله نهال در طول چهار سال در دستور کار می باشد که در سطح کشور توزیع و با مشارکت مردم کاشت می شود.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹ 26 October 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛ عباسعلی نوبخت در حاشیه بازدید از زراعت چوب در دهلران در گفت گو با خبرنگار ما بیان داشت : به منظورتولید این نهال ها از استان های مختلف کشور بازدید و ظرفیت زیرساخت ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

وی بیان داشت : 126نهالستان منابع طبیعی در کشور با ظرفیت دو هزار و 865هکتار وجود دارد که سالانه در این نهالستان ها 250میلیون اصله نهال تولید می شود.

نوبخت تصریح کرد : با توجه به توسعه زراعت چوب و مشارکت مردم در این زمینه در آینده نه چندان دور کشور از واردات چوب و کاغذ بی نیاز می شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور استان ایلام را از استان های پیشرو در تولید نهال دانست و گفت:این موجب شده این استان در این مورد نیز مود توجه واقع شود وبازدید ها از نهالستان های آن از جمله سفر به این استان بوده است.

نوبخت به زراعت چوب در عرصه هایی از استان هم اشاره و افزود: این موضوع خوب جواب داده و با توجه به اینکه در کشوری نیمه خشک هستیم لذا توسعه کمی و کیفی زارعت چوب در دستور کار است و برای تحقق این مهم نیازمند مشارکت عمومی مردم هستیم.

وی به تلاش کارکنان منابع طبیعی برای توسعه عرصه های منابع طبیعی هم اشاره و گفت: این تلاش ها با هدف کشوری سرسبز برای نسل های آینده است و در این کار نیازمند حمایت و همراهی مردم هستیم و مشارکت مردم امری مهم برای تحقق این موضوع در سطح کشور می باشد.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: از سیزده اقلیم جهان یازده اقلیم در کشورما وجود دارد و به همین خاطر ظرفیت تولید درخت در همه فصول در کشور امکان پذیر است.

وی با اشاره به قانون برنامه و ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها افزود:توقف بهره برداری از جنگل ها باعث شده که ما رویکرد خود را به سمت وسوی سطوحی که عرصه قابلیت چوب وجود دارد سوق دهیم و امروز شاهد فرهنگ زراعت چوب با مشارکت مردم در کشور هستیم و سالانه رغبت مردم به زراعت چوب بیشتر می شود.

نوبخت گفت: با توجه به مشارکت مردم در عرصه زراعت و تولید چوب در آینده نه چندان دور کشور از واردات چوب و کاغذ بی نیازمی شود و با این کار چوب مورد نیاز کشور را تامین و در این موضوع بی نیاز خواهیم شد.

وی وسعت کشور را 165میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 125میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و 40میلیون هکتار هم در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آ بخیزداری کشور در حوزه آبخیزداری به برنامه ریزی ها در سطوح یک میلیون هکتار بطور متوسط در سال اشاره و افزود:با توجه به دغدغه مقام وزارت و ریاست محترم جمهور باید مقیاس فعالیت های آبخیزداری را افزایش دادیم و برنامه ریزی لازم برای مطالعه و اجرای 10میلیون هکتار در سال برابر برنامه هفتم و هشتم فعالیت ابخیزداری در کشور انجام می شود.

وی گفت: در حوزه بیان نیز رویکردها با فعالیت های مختلف در خصوص حفظ و احیا و توسعه عرصه های گیاهی در سطح مراتع در دستور کار است./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار