تنش‌ و فشار کاری زنان باردار در برخی از مشاغل مانند پرستاری می‌تواند احتمال بروز زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش دهد و احتمال تولد نوزاد را پیش از تکامل اندام‌های درونی بدن به‌ویژه اندام‌های تنفسی بالا ببرد.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 06 October 2015
به گزارش تابناک مازندران  در شهرستان ساری، هیچ چیز برای مادر با ارزش‌تر از این نیست که پس از پشت سر گذاشتن 9 ماه بارداری نوزاد سالم را به‌دنیا آورد، در حال حاضر موضوعی که نگرانی‌های بسیاری در میان بانوان ایجاد کرده زایمان زودرس است که برخی خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند و در برخی موارد مشکلاتی را برای نوزادان نیز به‌وجود می‌آورد.
با توجه به این مهم باید راه‌های پیشگیری از زایمان زودرس اطلاع‌رسانی شود تا افراد با این مشکل مواجه نشوند و بتوانیم فرزندان در نتیجه جامعه‌ای سالم و بانشاط داشت.
نکته جالب توجه این است که با توجه به پیشرفت‌های علمی در دنیای امروز شاهد مسائل این‌چنینی هستیم، در حالی‌که در گذشته به‌ندرت شاهد این مسائل بودیم.
مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تولد نوزادان زودتر از موعد طبیعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های زوج‌ها به‌ویژه مادران جوانی است که در انتظار تولد فرزندشان به‌سر می‌برند.

سیدمحسن سلیمانی‌راد با بیان اینکه تولد زودهنگام و تکامل نیافتن اندام‌های نوزاد از جمله مهم‌ترین عوامل بروز این نگرانی است، افزود: این موضوع مقاومت و ایمنی بدن نوزاد در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های احتمالی را کم می‌کند و در شرایطی خاص خطر مرگ را نیز برای نوزاد به همراه دارد.
وی بیان کرد: براساس مطالعات درصدی از نوزادان به‌جای تولد در زمان طبیعی، قبل از موعد طبیعی متولد می‌شوند؛ این نوزادان که در گروه نوزادان نارس قرار می‌گیرند در مقایسه با نوزادان دیگر در هفته اول تولد شش برابر و در سال نخست تولدشان سه برابر نوزادان معمولی با خطر آسیب‌پذیری و مرگ روبه‌رو هستند و همچنین احتمال ابتلا به مشکلات و اختلال‌های تنفسی در این نوزادان زیاد است.
مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: تولد زودرس در مرگ‌‌ و میر نوزادان و بروز اختلالات نورولوژیک در کودکان مقصر است.
سلیمانی‌راد اضافه کرد: خطر مشکلات مرتبط با تکامل دستگاه عصبی و بیماری‌های ناتوان‌کننده در کودکان باسابقه تولد زودرس به مراتب بیشتر از سایرین است.

وی با اشاره به اینکه سن بارداری به‌طور معکوس با خطر مرگ‌ و‌ میر نوزادان در ارتباط است، گفت: مرگ‌ و‌ میر نوزادان به میزان قابل‌توجهی در نوزادانی که پیش از هفته 32 بارداری متولد شدند، بالاتر است.
مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: با وجود پیشرفت‌های اخیر در مراقبت‌های مامایی و نوزادی، شیوع تولدهای زودرس رو به افزایش است.
سلیمانی‌راد درباره عوامل موثر در زایمان زودرس، گفت: به تولد بین هفته‌های 22 تا 37 بارداری زایمان زودرس گفته می‌شود، اگر چه دلیل آن به‌طور دقیق مشخص نیست ولی عواملی از جمله عفونت‌های واژینال به‌ویژه باکتریال، باکتریوری بدون علامت، ناهنجاری در رحم، مشکلات جفت مانند جفت سرراهی و کندگی جفت و بزرگی بیش از حد رحم مانند چندقلویی و افزایش مایع آمنیوتیک نقش اساسی در زایمان زودرس دارند.

وی افزود: البته برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، ژنژویت (عفونت لثه شدید)، لوپوس، آسم شدید، هپاتیت، بیماری‌های روده، عفونت کلیوی ،عفونت ریوی، ضربه به شکم، جراحی شکم مانند آپاندیس در بارداری و عوارض طبی و مامایی در مادر نظیر افزایش فشار خون و پره اکلامپسی، محدودیت رشد جنین و زجر جنینی در زایمان زودرس نقش دارند.

سلیمانی‌راد اظهار کرد: افراد با سن کمتر از 18 یا بیشتر از 35 سال، قد کمتر از 150 سانتی‌متر (کوتاهی قد)، سابقه قبلی از زایمان زودرس، حاملگی دوقلو و یا چندقلو، وزن کم قبل از حاملگی، اضافه وزن ناکافی در دوران بارداری، مصرف سیگار، الکل، کوکائین و موادمخدر در حاملگی، خون‌ریزی در سه ماهه نخست یا دوم بارداری، فاکتورهای ژنتیکی، کار سخت و طولانی مدت، وضعیت اقتصادی مادران با وضع اقتصادی پایین، مراقبت‌های ناکافی دوران بارداری، کم‌خونی خفیف یا شدید در دوران بارداری، باز شدن دهانه رحم در اواسط بارداری در معرض خطر زایمان زودرس هستند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه افسردگی و استرس از جمله شایع‌ترین عوامل خارجی است که موجب بروز زایمان زودرس می‌شود، گفت: براساس نتایج تحقیقات، مادرانی که دوران بارداری خود را با نگرانی، افسردگی و استرس پشت سر می‌گذارند، احتمال بروز این اختلال را در نوزادشان افزایش می‌دهند.
وی اضافه کرد: شب‌بیداری، شب‌کاری، تنش‌ها و فشار کاری زنان باردار در برخی از مشاغل مانند پرستاری نیز می‌تواند احتمال بروز این عارضه را در زنان باردار افزایش دهد و احتمال تولد نوزاد را پیش از تکامل اندام‌های درونی بدن به‌ویژه اندام‌های تنفسی بالا ببرد.
سلیمانی‌راد در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در ارتباط با راه‌های پیشگیری از زایمان زودرس، بیان کرد: برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس نکات پر اهمیتی وجود دارد که رعایت کردن آنها می‌تواند تا حد زیادی از تولد نوزاد نارس پیشگیری کند و احتمال تولد نوزاد را در زمانی زودتر از زمان طبیعی به کم‌ترین زمان ممکن برساند.
وی با بیان اینکه مادران در طول دوران بارداری به پزشک مراجعه کرده و روند رشد جنین و علائم عمومی بدن مادر و جنین را بررسی کنند، افزود: با کنترل بیماری‌های مادر تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی می‌توان از تولد نوزاد نارس جلوگیری کرد.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: مادران قبل از مصرف هرگونه دارو حتی مسکن‌ها با پزشک خود مشورت کرده و از مصرف داروهای شیمیایی و طبیعی بدون مشاوره با پزشک یا متخصص طب سنتی پرهیز کنند.
سلیمانی‌راد با تاکید بر اینکه مادران باردار نباید رژیم غذایی خود را دست‌کم بگیرند، خاطرنشان کرد: مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی سالم به‌ویژه گوشت ماهی که سرشار از امگا3 است، نباید فراموش شود.
وی اظهار کرد: مادران باردار باید وزن خود را در شرایط طبیعی نگه دارند و مراقبت کنند که در دوران بارداری بیش از حد انتظار و کم‌تر از حد انتظار وزن‌گیری نکنند.
مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: مادران باردار از استعمال سیگار و قرار گرفتن در محیطی که در آن افراد سیگاری حضور دارند، پرهیز کنید.

سلیمانی‌راد درباره مادران افسرده و مضطرب، گفت: اگر پزشک متخصص با این افراد گفت‌وگو کند می‌تواند ترس و اضطراب آنها را به کم‌ترین حد برساند که البته حمایت و نقش پدر نیز در کاهش این اضطراب‌ها و نگرانی‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی درباره درمان عفونت‌های دهان و دندان، بیان کرد: توصیه ما این است به‌دلیل حساسیت به ویژه سه‌ماهه نخست بارداری و عدم امکان عکس‌برداری در سه ماهه دوم درمان مشکلات دندانی با روش بی‌حسی «بدون عکس‌برداری» امکان‌پذیر است، بهتر است زنان قبل از باردار شدن، توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود کنند و هرگونه درمانی را که لازم است، انجام دهند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مادر باردار در خطر زایمان زودرس، نباید بیشتر از یک‌ساعت به حالت ایستاده و بیشتر از دو ساعت به حالت نشسته به سر برد و بیشتر به پهلوی چپ استراحت کند.
سلیمانی‌راد یادآور شد: مادر باردار در معرض خطر، باید از فعالیت روزانه کم کرده و از انجام کارهای سنگین خودداری کند.
وی با تأکید بر خودداری از فعالیت شدید بدنی مادر باردار، گفت: مادران در معرض خطر باید از انجام فعالیت‌هایی از جمله دویدن، پریدن، جابه‌جاکردن و حمل وسایل سنگین، بالا و پایین رفتن از پله پرهیز کنند.
مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مادر باردار باید هر دو ساعت یک‌بار مثانه را تخلیه کند، افزود: در صورت مشاهده علائم عفونت ادراری از جمله درد پهلو و درد زیر شکم، سوزش ادرار، قطره قطره خارج شدن ادرار، وجود خون و چرک در ادرار و تب هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کند.
با توجه به اینکه زایمان زودرس یکی از عوامل موثر در مرگ و میر نوزادان است، امیدواریم مادران باردار با توجه به توصیه پزشک متخصص مسائل بهداشتی را رعایت کرده و شاهد تولد نوزادی سالم و کامل باشیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار