کد خبر: ۱۰۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱ 06 October 2015
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: با تصویب شورای اقتصاد، نرخ آب ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت که به وزارت نیرو ابلاغ شده است.

این در حالی است که وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های دخیل در بحث صرفه‌جویی در مصرف آب از سایر برنامه‌های خود در این باره عقب هستند و گویا فقط افزایش قیمت و فشار بر مردم را تنها‌ترین راه برای حل بحران آب یافته‌اند.

علیرضا دائمی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به این‌که این افزایش قیمت براساس میزان مصرف به صورت پلکانی اعمال خواهد شد، افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد، مشترکانی که زیر الگوی مصرف یعنی 18 مترمکعب در هر دوره، مصرف کنند حدود 10درصد افزایش قیمت دارند و مشترکانی که بیشتر از الگو یعنی بالای 18 مترمکعب آب در هر دوره، مصرف کنند تا 30 درصد افزایش تعرفه دارند.

وی تأکید کرد: وزارت نیرو به این شورا پیشنهاد کرده بود مشترکانی که بیشتر از 40 مترمکعب آب مصرف می‌کنند تعرفه آنها معادل قیمت تمام شده باشد که این شورا تائید نکرد.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که 70 درصد مشترکان زیر الگوی مصرف قرار دارند، اظهار کرد: فقط 30 درصد مشترکان جزو مشترکان پرمصرف به‌حساب می‌آیند.

در حال حاضر میانگین قیمت تمام شده هر مترمکعب آب آشامیدنی 1200 تومان است که به طور میانگین تاکنون 370 تومان به فروش می‌رسید و از این پس با این ابلاغیه مشترکانی که تا سطح الگو، آب مصرف کنند به ازای هر مترمکعب 400 تا 410 تومان پرداخت خواهند کرد و دیگر مشترکان به ازای هر مترمکعب 440 تومان می‌پردازند.

افزایش کمتر قیمت آب برای روستاییان

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو درباره آب بهای روستاییان نیز گفت: هرآنچه که برای مشترکان شهری در نظر گرفته شده، نصف آن (50 درصد) برای مشترکان روستایی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برای مصارف غیرخانگی (شامل ساختمان‌سازی، خدماتی، پادگان‌ها، مساجد، مدارس و...) نیز 20 درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: افزایش تعرفه شامل آب شرب است و بخش کشاورزی و صنعت را در برنمی‌گیرد. دائمی ادامه داد: فقط در بخش صنعت که از خطوط لوله آب شهری استفاده می‌کنند نیز 20 درصد افزایش تعرفه محاسبه می‌شود. وی تاکید کرد: متوسط قیمت دریافتی آب از مشترکان تاکنون 300 تومان بوده که کمترین قیمت 130 و بیشترین آن 500 تومان بوده است. همچنین براساس مصوبه شورای اقتصاد، کارمزد دفع فاضلاب برای مشترکان خانگی 70‌ درصد و غیرخانگی 100درصد آب بهای مصرفی تعیین می‌شود و در ماه‌های گرم سال (خرداد، تیر، مرداد و شهریور) برای مصارف غیرخانگی و خانگی طبقه مصرف بالاتر از 25 مترمکعب در ماه، 20 درصد به نرخ آب مصرفی اضافه می‌شود.

تشریح میزان افزایش بهای قبوض آب در هر پله مصرفی

در همین حال، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میزان افزایش بهای قبوض آب در هر پله مصرفی را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، حمیدرضا جانباز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قیمت آب قرار بود براساس مصوبه مجلس در قانون هدفمندی یارانه‌ها در پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت تمام شده که هزار تومان تعیین شده بود، برسد اما هنوز با این قیمت فاصله داریم.

وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، 52 درصد از مشترکان آب کشور که کمتر از 15 مترمکعب مصرف آب دارند، به‌طور متوسط 10 درصد به تعرفه مصرف آب آنها اضافه می‌شود؛ به عبارتی روی قبوض آب این دسته از مشترکان بین 60 تا 289 تومان، آب‌بها افزوده‌می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: 21 درصد مشترکان بین 15‌تا 20 مترمکعب در هر دوره مصرف آب دارند که این دسته از مشترکان، بین 290 تا 530 تومان افزایش هزینه روی قبوضشان خواهند داشت.

وی ادامه داد: 25 درصد مشترکان بین 20 تا 40 مترمکعب در هر دوره آب مصرف می‌کنند که قبوض آب آنها بین 531 تا 3800 تومان افزایش دارد؛ همچنین 9/1 درصد از مشترکان بالاتر از 40 مترمکعب آب مصرف می‌کنند که قبض آب این مشترکان حدود 7690 تومان افزایش می‌یابد.

جانباز خاطرنشان کرد: آنچه در نرخ‌‌گذاری آب مدنظر بود، این است که عمده مشترکان آب در کشور افزایش هزینه‌ای به‌صورت محسوس نداشته باشند؛ با این افزایش اندک قبوض آب به‌طور حتم بسیاری از مشترکان حتی متوجه افزایش نرخ آب نخواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار