محسن نصرپور
کد خبر: ۱۰۴۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ 29 April 2022

تابناک رضوی: نقش‌آفرینی اصحاب رسانه به ویژه صداوسیما در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در کشور و منطقه این روزها بیش‌ازپیش موردتوجه است. راهپیمایی روز قدس ازجمله رویدادهایی است که تولید و ارسال پیام مناسب، موجب همراه سازی مخاطبان می‌شود. چه‌بسا برگزاری راهپیمایی روز قدس بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی، کمی حساس‌تر از قبل می‌نماید.
- از ابتدای انقلاب و در طول سال دو راهپیمایی بسیار مهم و ثابت وجود دارد که حضور پرشور و یا کم رنگ مردم در آنها می تواند معانی مثبت و منفی برای کشور عزیز ایران بدنبال داشته باشد و تحلیل ها نیز معطوف به آن خواهد بود . روز قدس پس از 22بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است و اصحاب رسانه خصوصا رسانه ملی برای حضور مردم در صحنه باید برنامه ریزی هوشمندانه ای داشته باشد
- باید برای روز قدس مانند روز 22 بهمن برنامه های لازم را پیش بینی کرد و صرفا به یک روز قبل و روز قدس اکتفا نشود .
- برنامه های گذشته نشان می دهد که برای حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس بیشتر از شیوه های ترغیبی و تهییجی استفاده شده تا اقناعی ،
- هرچند برای حضور باید از هردو شیوه استفاده کرد ولی استفاده از پیام هایی که متکی به منطق ، استدلال و عقل است پایدار تر و تاثیرگذار تر خواهد بود
- باید برای بهره برداری مناسب از هردو شیوه بازه زمانی مناسب تعریف کرد. شیوه ترغیبی مناسب روزهای منتهی به روز راهپیمایی و همان روز است.
- برای اقناع مخاطب باید نگاه روندی و تاریخی به موضوع داشته باشیم
- برای افزایش قدرت اقناع سازی می بایست در رسانه ملی از افراد باسواد ، مشرف ، جذاب ، خوش چهره و اقناع گر و از اساتید دانشگاههاو حوزه های علمیه استفاده کرد
- به هر میزان بتوانیم اهمیت روز قدس را در نظر مخاطب نخبه افزایش دهیم همراهی مخاطب عام آسانتر خواهد بود چرا که آنها بعنوان گروه مرجع تبدیل به مبلغ خواهند شد بنابر این شیوه اقناع سازی مقدم بر ترغیبی خواهد بود
- تجزیه و تحلیل کارشناسی و تخصصی به منظور اقناع مخاطب ضروریست
- با توجه به دیندار بودن جامعه ما یاد آوری اجر و پاداش های معنوی در ترغیب مخاطب بسیار موثر خواهد بود
- برای ترغیب مخاطب باید سود و زیان را برای او تشریح کرد . بعنوان مثال با ملموس کردن زیان هایی که رویکرد سلطه طلبی رژیم صهیونیستی برای منطقه دارد می توان این حس را به مخاطب القاء کرد که مشارکت من در راهپیمایی می تواند ضمن جلوگیری از زیان ها سود بخش نیز باشد
- یکی از آسیب هایی که برنامه های روز قدس دارد اینست که پبام ها بیشتر بصورت مستقیم و تلقینی بیان می شود که کم اثر خواهد بود . پیام ها باید بیشتر به شکل غیر مستقیم رمزگذاری شوند تا تاثیرگذارباشد
- پیام ها هم رویکرد ایجابی داشته باشد و هم رویکرد سلبی
- ایجابی : امید افزایی و امید بخشی ، بیان توانمندی های جبهه مقاومت ترسیم آینده درخشان ازمقاومت ، ترسیم گذشته درخشان از مقاومت و مقابله با صهیونیسم . هرچقدر افراد دیدگاه مثبتی در مورد یک موضوع داشته باشند و استدلال های کافی در این باره به آنها ارائه شود مقاومت بیشتری در رویکرد فکری و رفتاری روی خواهد داد
- سلبی : اشاره به ناامنی ، اشاره به توطئه خارجی ، تهدیدها
- پیام ها نباید صرفا معطوف به مخاطب عام باشد بلکه باید تمام مخاطبین مد نظر قرار بگیرند و توزیع مناسب صورت بگیرد ( عام ، مسلمانان ، نوجوان و جوان ، بانوان ، نخبگان )
- بهتر است در برنامه های مناسبتی قدس این موضوعات برجسته شوند : هویت ملی و همبستگی ، وحدت مسلمین در مقابل دشمنان ، نمایش حضور ، ایستادگی و مقاومت ، نمایش قدرت سخت و قدرت نرم ، بیان آرمانها انقلاب ، بیان آرمانهای مردم منطقه ، بیانات امام راحل و رهبری معظم انقلاب و سایر اندیشمندان، پیام شهدا بویژه سردار دلها ، فوائد جبهه مقاومت برای مردم منطقه ، توطئه صهیونیسم و آمریکا نسبت به مسلمانان ، تصاویر جنایات دشمنان در منطقه ،
- از قالب های مستند خبری و مستند غیر خبری برای اقناع سازی بیشتر استفاده شود
- برای باور پذیری بیشتر روایت ها به سایر رسانه ها بویژه خارجی نیز ارجاع شود
- گرفتن مصاحبه از قشر های مختلف مردم در همراهی و تایید اهمیت روز قدس بویژه نخبگان در صنف های مختلف
- استفاده از ظرفیت گروه های سرود نوجوانان و جوانان
- مصاحبه و هم خوانی در صحن قدس حرم مطهر رضوی
- ارتباط تصویری با کارشناسان لبنانی و فلسطینی
- گفتگو و مصاحبه با دانشجویان خارجی و طلاب غیر ایرانی مقیم مشهد مقدس در خصوص اهمیت روز قدس و جنایات رژیم صهیونیستی
- لزوم ایجاد و تقویت کنشگری جمعی در روز قدس از سوی اصحاب رسانه و خصوصا صداوسیما
- توجه به وجه نمایشی پیام‌ها در رسانه ملی - به‌صورت هنرمندانه- برای ترغیب مخاطبان به همراهی در راهپیمایی روز قدس
- تشویق به شرکت در راهپیمایی ازنظر اجتماعی و فرهنگی
- یادآوری پاداش معنوی در یاری مظلومان
- نگاه تاریخی و روندی به‌ روز قدس و مسئله فلسطین و تمرکز بر تاریخ فلسطین قبل از ورود اسرائیل در برنامه‌های تبیینی
- ارتباط بزرگداشت قدس و امنیت ملی کشور
- برجسته کردن موضوع قدس به لحاظ نماد «وحدت مسلمین»، «مبارزه با اشغالگری»، «مخالفت با نژادپرستی»، «مخالفت با جنگ و جنایت»
- پرداختن به بحث جنایات رژیم جعلی اسرائیلی از بُعد «حقوق بشری» و رعایت اصول کنوانسیون ژنو و مصوبات کمیته حقوق بشر نه صرفاً از وجه «مسلمان بودن». طی سال‌های گذشته اصحاب رسانه بیشتر بر وجه مجاورت فرهنگی مذهبی بین ایرانیان و فلسطینیان در برنامه‌سازی و تهییج افکار عمومی استفاده می‌کرده است، این موضوع تنها نسل گذشته و سنتی را تحت تأثیر می‌گذارد، امسال بهتر است بر وجه انسانی اشغال فلسطین بیشتر تأکید شود تا بتوان بخش خاکستری و نسل جوان را هم همراه کرد.
- رسوا کردن سران مرتجع منطقه و خائنین به آرمان فلسطین مانند عربستان، امارات، بحرین و مصر و عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی
- تکنولوژی در خدمت صهیونیسم و بیان خیانت صاحبان تکنولوژی‌های روز دنیا به مردم فلسطین مانند گوگل مپ که در نقشه‌ها اسم کشور فلسطین را از روی نقشه جهان پاک‌ کرده و به‌جای آن اسرائیل را نوشته‌اند.
- برجسته کردن تبعیض رسانه‌ای شدید مثلاً در مورد جنگ اوکراین و جنگ فلسطین. چه تفاوتی بین کودکان، زنان و درمجموع مردم اوکراین با مردم فلسطین برای کشورهای غربی یا کشورهای مدعی حقوق بشری است؟!

محسن نصرپور
مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار