مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: پیشگیری از معلولیت ها وظیفه همگانی بوده و خانواده ها ، سازمان های مردم نهاد و دولت موظف به پیشگیری از آن هستند.
کد خبر: ۱۰۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱ 30 September 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا،رویا احمدیان روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان در اردبیل افزود: رویکرد سازمان بهزیستی در مقابله با معلولیت ها پیشگیری بوده و در این خصوص اقداماتی چون مشاوره های ژنتیک و غربالگری را انجام می دهد.
وی با تاکید بر انجام مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج خصوصا در ازدواج های فامیلی بیان کرد: مراکز مشاوره ژنتیکی در سطح استان راه اندازی شده که پایگاه شهید فیاض بخش اردبیل از جمله آنهاست.
وی با اشاره به غربالگری های انجام گرفته توسط بهزیستی استان گفت: در سال گذشته 19 هزار کودک سه الی شش ساله مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.
احمدیان ادامه داد : همچنین 50 هزار کودک سه الی شش ساله نیز مورد غربالگری بینایی قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه غربالگری هنوز ادامه داد، گفت: غربالگری بینایی و شنوایی در سالجاری نیز انجام و آمار آن بعد از پایان اطلاع رسانی می شود.
وی از ارائه خدمات توانبخشی ویژه به معلولان استان خبر داد و گفت: این خدمات در مراکز دولتی و غیردولتی ارائه شده و در کاشت حلزون برای کم شنوایان که از جمله لوازم توانبخشی است ، هیچ پشت نوبتی وجود ندارد.
احمدیان از انتخاب استان اردبیل به عنوان پایلوت کشوری برای توزیع لوازم توانبخشی خبر داد و افزود: تا پایان امسال لوازم توانبخشی معلولان استان تامین می شود.
وی به ارائه تسهیلات ویژه برای خانواده های دارای دو معلول و بیشتر اشاره کرد و گفت: آن دسته از خانواده هایی که دارای دو فرزند معلول بوده و مسکن مناسبی ندارند ، 300 میلیون ریال کمک بلاعوض دریافت می کنند.
وی توانمندی معلولان را یادآور شد و افزود: معلولیت محدودیت نیست و معلولانی هستند که در حوزه های ورزشی ، علمی و اجتماعی درخشیده اند.
وی به حضور معلولان در مسابقات آسیایی چین اشاره کرد و این امر را نشانه داشتن توانمندی و لیاقت معلولان دانست.
در این آیین از معلولان ناشنوای موفق در عرصه های علمی ، فرهنگی ، ورزشی و هنری تجلیل شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار