رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: حذف پارکینگ منجر به افزایش وقوع جرایمی از قبیل سرقت، نزاع و درگیری منتهی به ضرب و جرح و جرایم دیگر می‌شود بنابراین به کمیسیون های ماده ۱۰۰ استان اعلام شده که حذف پارکینگ و یا ساخت طبقه اضافی به هیچ وجه مشمول جریمه نشود و شهرداری ها نباید به تصمیمات این کمیسیون به عنوان منبع درآمد نگاه کنند.
کد خبر: ۱۰۱۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶ 21 December 2021

حذف پارکینگ با پرداخت جریمه حل نمی‌شود

به گزارش «تابناک البرز» دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در سال ۱۴۰۰ با حضور رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، معاون سیاسی اجتماعی استاندار البرز و مدیران دستگاه های عضو شورا برگزار شد.

در این نشست که با محوریت بررسی «طرح پیشگیری از خشونت»، «ترک فعل مدیران و کارکنان» برگزار شد حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز با تاکید بر اینکه هیچ دستگاهی نمی‌تواند به تنهایی در این حوزه موفق عمل کند تصریح کرد: وقتی جرمی و یا آسیبی محقق گردد عملا بازگشت به حالت پیش از وقوع آن آسیب امکانپذیر نیست و آثارش همیشه باقی است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل درگیری زیاد با معلول‌ها به علل آسیب‌ها پرداخته نمی‌شود این در حالی است که وقتی جرمی اتفاق می‌افتد حتی با اعمال شدیدترین مجازات‌ها، جبران جرم ممکن نیست.

کاهش نسبت ورودی پرونده

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه هر وقت بر اقدامات پیشگیرانه تمرکز و برنامه‌ریزی شده است دستاوردهای مهمی به دست آمده متذکر شد: استان البرز در سال ۹۸ از نظر تعداد ورودی پرونده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رتبه ۱۸ کشور بود ولی با وجود رشد جمعیت در استان که پس از تهران بیشترین نرخ رشد جمعیت را دارد شاهد بودیم که در سال ۹۹ از نظر ورودی پرونده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به جایگاه ۲۳ کشور رسیده است که این دستاورد ناشی از اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری است.

روند معکوس در وقوع جرایم

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز ایجاد «قرارگاه جرایم خاص» در استان را تجربه ای موفق در زمینه کاهش وقوع جرایم دانست و تصریح کرد: در نتیجه این اقدام دادگستری استان البرز، با وجود روند فزاینده وقوع جرایم در کشور، روند معکوس در استان اتفاق افتاده و هم اکنون رتبه ۲۹ کشور از نظر رشد جرایم است.

وی ادامه داد: میزان وقوع بزه سرقت در استان البرز به مانند سایر استان های کشور که متاثر از شرایط اقتصادی است جایگاه نخست را دارد ولی روند رشد وقوع آن در استان در مقایسه با سایر نقاط کشور نزولی بوده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز متذکر شد: سرقت به عنف و سرقت مقرون به آزار در پنج ماهه نخست امسال کاهش ۲۳ درصدی داشته این در حالی است که تا پایان سال ۱۳۹۹ روند افزایشی بود.

فاضلی هریکندی حاشیه نشینی را یکی از عوامل مهم در افزایش آسیب های اجتماعی دانست و  بر لزوم اتخاذ تدابیری با آثار کوتاه مدت و بلند مدت تاکید کرد و متذکر شد: یکی از موضوعات مهمی که حاشیه نشینی با خود به همراه می آورد تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز است که قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز استان البرز در این حوزه ورود داشته است.

وی با اشاره به تمرکز قرارگاه صیانت بر روی تصمیمات و اقدامات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها به عنوان نمونه بیان کرد: حذف پارکینگ منجر به افزایش وقوع جرایمی از قبیل سرقت، نزاع و درگیری منتهی به ضرب و جرح و جرایم دیگر می‌شود بنابراین به کمیسیون های ماده ۱۰۰ استان اعلام شده که حذف پارکینگ و یا ساخت طبقه اضافی به هیچ وجه مشمول جریمه نشود و شهرداری ها نباید به تصمیمات این کمیسیون به عنوان منبع درآمد نگاه کنند.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در ادامه با تاکید بر برخورد جدی دستگاه قضایی با ترک فعل مدیران به منظور جلوگیری از ورود خسارت بیشتر متذکر شد: در هفته های اخیر ورود رئیس دستگاه قضا به موضوع انبارهای اموال تملیکی یکی از مصادیق ورود قوه قضائیه در موضوع ترک فعل مدیران بود.

وی در ادامه با تاکید بر ارتباط آسیب‌های مختلف اجتماعی با یکدیگر گفت: وقتی درباره آسیب‌های فضای مجازی صحبت می شود نمی‌توان آسیب‌هایی که به خانواده‌ها وارد می‌شود و یا تاثیر آن بر خشونت را نادیده گرفت یا اعتیاد و سرقت را دو جرم کاملا جدا هم از دانست؛ مقابله جدی با آسیب‌ها نیازمند هم‌افزایی و همراهی همه دستگاه‌های استان است.

در ابتدای این نشست جعفر داراب خانی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز با تبیین برخی محورهای «طرح پیشگیری از خشونت» در استان البرز بیان کرد: در این طرح که با همفکری دستگاه های مختلف در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان طراحی شده برای ۱۰ دستگاه استانی بیش از ۲۰ وظیفه احصا شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار