مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: بخشی از فرهنگ تحت تاثیر آموزش است که بر عهده مدرسه، دانشگاه، خانواده و صدا و سیما است.
کد خبر: ۱۰۰۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷ 05 November 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، بهرام فاضلی زاد در خطبه‌های پیش از نماز جمعه، اظهار کرد: بخشی از فرهنگ تحت تاثیر آموزش است که بر عهده مدرسه، دانشگاه، صدا و سیما و خانواده است. به عنوان نمونه احترام به بزرگتر یک امر نهادینه است که در تمامی گستره ایران اسلامی دارای اعتبار و اهمیت است و حفظ شأن بزرگتر ضروری است.

وی افزود: در گذشته و پیش از نظام آموزشی جدید نهاد‌های تعلیم و تربیت در کشور دو ویژگی داشتند، معدود و محدود بودند، نهاد‌های تعلیمی و تربیتی در آن زمان شامل نهادِ مسجد، بازار و نهاد‌های عمومی مانند قهوه خانه‌ها و .. بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به اهمیت این نهاد ها، یادآور شد: نهاد‌ها مذکور محدود و مشخص بودند، عموما هم سخن مشترکی از آن‌ها شنیده می‌شد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به حمله مغولان به ایران و نحوه تاثیرگذاری آن‌ها بر فرهنگ ایرانی، خاطر نشان کرد: به تعبیر جهانگشای جوینی مغولان آمدند، کشتند، سوختند، بردند و رفتند، یعنی از افغانستان کنونی که بخشی از نقشه ایران بود تا کرانه‌های مدیترانه، توسط مغول فتح شد، اما ایرانیان مغول نشدند و ایرانی مسلمان باقی ماندند.

فاضلی زاد با اشاره به استحکام فرهنگ ایرانی، بیان کرد: با وجود اینکه حاکمیت‌های تازه ایجاد شده در هر سرزمینی بر زبان و فرهنگ مردم آن مناطق تاثیر می‌گذارد، اما در زبان ایرانیان تنها ١٠ کلمه مغولی مانند یغما، تومان و چپاول می‌توان یافت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار