مهرواره اوج کلید خورد / انتقاد صریح نماینده ولی فقیه از عملکرد برخی دستگاه های فرهنگی و صدا و سیما / حسینی : باید از ظرفیت های موجود به نحو مطلوب استفاده کرد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در نشست توجیهی و شروع به کار مهرواره "اوج" که با حضور مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان و مدیران شهرستانی این سازمان برگزار شد گفت : امروز مسئولیت های ما نسبت به کار های فرهنگی با توجه به استقرار نظام اسلامی سنگین است.
کد خبر: ۹۹۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱ 03 September 2021

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در نشست توجیهی و شروع به کار مهرواره اوج که با حضور مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان و مدیران شهرستانی این سازمان برگزار شد گفت : امروز مسئولیت های ما نسبت به کار های فرهنگی با توجه به استقرار نظام اسلامی سنگین است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آیت الله سید نصیر حسینی افزود : امروز با توجه به اینکه نظام اسلامی برقرار است و کشور ها و ملت های زیادی چشم به این کشور و این ملت دوخته اند وظیفه ما بسیار سنگین است. امروز این نظام اسلامی به عنوان پناهگاه ملل و ملت های مستضعف شناخته می شود ضمن اینکه اساس کار نظام جمهوری اسلامی هم کار فرهنگی است و آن چیزی که هویت و ماهیتش را با سایر کشورها و انقلاب ها متمایز می کند هم همین جهت گیری فرهنگی است.
 
حسینی گفت : سازمان تبلیغات اسلامی جایگاهش ، جایگاه حمایتی ، نظارتی و سازماندهی است که کار بسیار با ارزشی است . در وضعیت کرونایی این روزها حرکت های ارزشمندی در انسجام و همدلی و احسان نسبت به نیازمندان صورت گرفت .
وی ادامه داد :  در یک جامعه اسلامی وقتی مشکلی بوجود می آید ، انتظار این است که با یک اقدام ویژه و ایجاد حرکت جمعی و اجتماعی که در سطح کلان صورت گیرد آن مشکل حل شود .
حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای به حداقل رساندن مشکلات مردم ، گفت : اکنون که بیماری کرونا همه گیر شده  و عده ای از مردم و بسیاری از مشاغل آسیب دیده اند و فشار های روحی و روانی به مردم وارد شده، طبیعتأ این نوع حرکت های حمایتی مشکلات را کاهش و برای مردم از جهت روحی و روانی به نوعی تسکین دهنده است.
وی با اشاره به اجرای مهرواره "اوج" با مدیریت مساجد ، افزود : مسجد خانه خدا و مقدس است و بسیار ارزشمند است که این مکان مقدس محور و محلی برای احسان  ، مساوات و مساعدت به مردم باشد چون مسجد هم ظرفیت بالایی دارد و هم می تواند موجب برکت به اقدامات باشد .
نماینده ولی فقیه در استان گفت : خواهران و برادران زیادی در مساجد فعالیت می کنند که می شود از ظرفیت آن ها برای مدیریت مسائل فرهنگی و اجتماعی ، شناسایی و مدیریت آسیب ها و چالش های اجتماعی بهره برد .
وی افزود : سازمان تبلیغات اسلامی در این مسیر کار فرماندهی و سازماندهی نسبت به این جریان ها را می تواند بر عهده بگیرد که تا الان هم الحمدرالله خوب عمل شده و کارهای ارزشمندی انجام شده است و توقع داریم که نسبت به این امور ان شالله با یک انگیزه بالاتری اقدامات صورت گیرد که تا الان هم انگیزه ها خوب بوده است .
آیت الله حسینی با اشاره آغاز مهرواره "اوج" با محوریت مساجد ، گفت : متاسفانه در گذشته چنین اقدامات و فعالیت هایی با وجود ظرفیت های بسیار بالای مساجد صورت نمی گرفت و به نوعی این ظرفیت های مساجد خاموش مانده و فعال نشد در صورتیکه که ما باید تلاش کنیم این ظرفیت ها را فعال کنیم که توان ان را هم داریم .
حسینی با انتقاد از سهل انگاری های صورت گرفته ، اظهار داشت : هم اکنون هم با وجود زیر ساخت های بسیار بالا اما متاسفانه به نحو مطلوب از این ظرفیت های فرهنگی استفاده نمی کنیم .
وی ادامه داد : مسجد ظرفیت هایی مانند امام جماعت ، هیئت ، هیئت امنا ، پایگاه و بسیاری موارد دیگر را دارد اما همانند شهرک های صنعتی که با داشتن زیرساخت ها و امکانات بالا اما با ظرفیت کم کار می کنند ، از ظرفیت بالای مساجد بسیار کم استفاده می شود .
حسینی گفت : اگر ما اشکال به شهرک های صنعتی وارد می کنیم که با داشتن ظرفیت های بالا ، تولید و عملکردشان پایین است ، باید کمی خودمان را نیز در حوزه فرهنگ مورد نقد قرار دهیم و این نوع انتقاد بر خود لازم است .
امام جمعه مرکز استان در ادامه بیان کرد : برنامه مسجد محوری که از بالا اعلام می شود بیشتر به صورت ابلاغ کلیات است که باید با استفاده از ظرفیت های موجود استان بومی سازی شود و هر گاه توانستیم استفاده از ظرفیت های فرهنگی خود را به بالای 60 تا 70 درصد برسانیم ، آنوقت می توان گفت که موفق بوده ایم .
حسینی گفت : ما می بینیم که دشمن از هر ظرفیتی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند . دشمن در حوزه مسائل رسانه ای از همه ظرفیت های که دارد استفاده می کند و هیچ ظرفیتی را تعطیل نگذاشته ، از طریق دانشگاه ها ، از طریق مدارس، رسانه ، فیلم ها و ماهواره و از همه طریق و از همه ظرفیت های که در اختیار دارد ، برای سرکوب مسائل اخلاقی ، فرهنگی و اجتماعی دارد استفاده می کند، در حالی که ما ظرفیت های بسیار خوبی داریم اما کمتر از آن ها استفاده می کنیم .
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد : اخیرأ من دیدم که صدا وسیما دارد در مورد احکام نماز کمی کار می کند که چیز جدیدی است و بعد از ۴۲ سال در جریان صدا و سیما ما چنین چیزی ندیده بودیم و اگر از همان سال های اول در تبلیغات صدا و سیما در مورد این موضوعات گفته می شد و از این ظرفیت ها استفاده می شد خیلی بهتر بود ، این ظرفیت ها وجود داشته ولی توجه نکردیم و برنامه ای نبوده برای استفاده از این ظرفیت، به هر حال یا نخواستیم یا سلیقه این کار را نداشتیم.
حسینی افزود : مثلأ در حوزه فیلم ، نمی شود فیلمی بسازیم که در آن احکام را به گونه ای آموزش داد؟ یا چندتا از احکام شرعی را مطرح کرد ؟ متأسفانه تا الان چندان از این ظرفیت ها استفاده نکردیم ! حالا یک علتش هم این است که کسانی که فیلم بازی می کنند فقط فیلم بازی می کنند و چندان توجهی به محتوای موضوع ندارند یا اینکه در شخصیت واقعی آن ها نیست.
وی ادامه داد : ما شخصی را در یک سریال قرانی می بینیم ولی وقتی شخصیت شخصی که این نقش را بازی می کرد ، در بیرون از فیلم می بینیم جور دیگری است ! در سربال مختار هم همینطور ! یا بازیگری را در فیلمی با حجاب می بینیم و در بیرون از فیلم جور دیگری است. در واقع نمی توانند آنگونه که می خواهیم کار کنند ! چنین ظرفیت های خفته ای داریم و صدا و سیما خیلی ظرفیت در بحث آموزش دارد در همین فیلم ها می توانند خیلی آموزش ها را برای مردم داشته باشند و خیلی تربیت ها دینی را ایجاد کنند ولی برعکس دارند کار می کنند !
حسینی در ادامه خطاب به روسای ادارات تبلیغات اسلامی در شهرستان ها گفت : توقع داریم که ان شالله در میدان حرکت کنید و دوندگی داشته باشید در بحث هیئت ها ، هیئت ها اکثرأ جوان هستند و پر انگیزه که ما باید تلاش کنیم این گروه ها مورد حمایت و توجه قرار گیرند و باعث تشویق این گروه ها شویم و میدان به آن ها بدهیم و کارهای فرهنگی که این جوانان دارند انجام می دهند را باید توسعه بدیم.
 
نماینده ولی فقیه در استان افزود : تشکر می کنیم از هیئت ها برای رعایت اصول و دستورات بهداشتی که در خطبه ها هم گفتیم و تشکر کردیم از هیئت های مذهبی برای برنامه ها و تلاش هایی که در ایام عاشورایی داشتند و از ان طرف رونق و امید دادند که واقعأ سخت بود و سخت هم هست که همه محافل و مجالس تعطیل شود وقتی مجلسی نباشد چنین شور و روحیه ای نیست و آن شور به وجود نمی آمد به هر حال این هیئت ها با رعایت اصول بهداشتی لازم و ایجاد شور و روحیه لازمی که ایجاد کردند واقعا جای تشکر و قدردانی دارد که با وجود دغدغه مسائل بهداشتی که داشتند ، نگذاشتند کارهای فرهنگی تعطیل شود.
 
حسینی در پایان گفت : از همه ائمه جماعات و هیئت ها می خواهیم نسبت به دستور مقام معظم رهبری در خصوص نهضت احسان عمومی ، این عزیزان وارد سامانه مهرواره اوج شوند و اقدامات لازم که در واقع لبیک به گفته ها و فرمایشات مقام معظم رهبری است را با قدرت انجام دهند تا این طرح به همه اهداف خود برسد .
لازم به توضیح است گام نخست مهرواره سراسری "اوج "با محوریت خدمت مساجد به مردم از روز چهارشنبه در استان آغاز شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار