وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه نگران کننده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اعلام اینکه وضعیت منابع آبی استان نگران کننده است، از همه اقشار مردم خواست امسال به صورت جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و این نعمت خدادادی و بدون جایگزین را به صورت بهینه و منطقی مصرف نمایند.
کد خبر: ۹۵۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴ 12 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«بهرام درویشی» ، گفت: میزان بارش استان از ابتدای مهرماه سال ۹۹ تاکنون نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۲۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به دنبال کاهش بارش ها میزان روان‌آب های سطح استان نیز ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۸ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش نشان می دهد که این موضوع تاثیرات نامطلوبی بر میزان ذخایر سطحی و زیرزمینی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه تصریح کرد: کاهش باران و روان آب ها در سطح استان بسیار نگران کننده است از این رو باید با جدیت برای کاهش آثار و تبعات آن برنامه ریزی کنیم.

درویشی با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب امسال باید با جدیت از سوی مردم رعایت شود، گفت: به زودی کمیته هایی برای کنترل میزان مصرف با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب تشکیل خواهد شد.

وی بر ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تاکید کرد و اظهار داشت: باید در بخش تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها با جدیت بیشتری فعالیت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه از ۲۳ محدوده مطالعاتی، ۱۰ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، ۹ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و ۲ محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است.

درویشی از کسری مخازن استان هم یاد کرد و ادامه داد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان در حدود ۲۰ سال اخیر سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب بوده و بر اساس این برنامه و همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه جویی ۲۵۴ میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش از جمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و حوزه صنعت مشخص است.

منبع تامین آب مورد نیاز مردم استان کرمانشاه متنوع است و آب مصرفی از محل سدها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه ها تامین می شود.

استان کرمانشاه ۱۲ سد مخزنی با ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب، ۱۷۱ کیلومتر رودخانه و بیش از ۱۸هزار چاه آب دارد.

این استان ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.



منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار