خارگ طرح جامع شهری ندارد/ لزوم طراحی چشم‌انداز توسعه جزیره

جزیره خارگ علی‌رغم موقعیت خاصی که دارد، از داشتن طرح جامع شهری بی‌بهره است و باید این طرح جامع با نگاهی دقیق و با حساسیت بالا طراحی و تصویب شود.
کد خبر: ۴۹۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 19 September 2017
حامد عرب‌زاده: جزیره خارگ یکی از نقاط مهم و حیاتی کشور اسلامی ایران است و بخش عمده نفت خام کشور از این جزیره استراتژیک صادر می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد و درآمدهای کشور دارد.

یکی از مواردی مهمی که این روزها در محافل سیاسی و مجازی جزیره خارگ بحث داغی دارد، موضوع طرح جامع شهر خارگ است. شکل‌گیری شهر هنگامی رخ می‌دهد که یک شهر به صورت ارگانیک و خود به خود تحت تأثیر عوامل گوناگون و عموماً ناآگاهانه و تدریجی به وجود آید.

 در این زمینه عواملی بر یکدیگر اثر می‌گذارند و برآیند تأثیر این عوامل چه مستقیم و چه غیر مستقیم شکل شهر و ساختار آن را پدید می‌آورد. این عوامل عبارتنند از عوامل جغرافیایی، اقلیمی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و تکونولوژی  که جزیره مقاوم خارگ در معرض آزمون این طرح مهم و حیاتی است.

طرح جامع شهر خارگ باید با حساسیت خاصی با توجه به حضور شرکت‌های عظیم نفتی و به‌ویژه تاسیسات نفتی به سرانجام برسد که می‌توان این طرح را طرح چشم انداز بلند مدت خارگ در حوزه شهری نام برد.

طرحی که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و فرودگاه ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن تعیین می شود و ضوابط و مقررات مربوط به همه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی تهیه و تنظیم می‌شود.

وزیر کشور در سفری که در سال گذشته به جزیره خارگ داشت در پاسخ به خبرنگار مهر در ارتباط با طرح جامع خارگ اظهار کرد: این طرح در وزارت کشور بررسی و به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است و پس از تایید این طرح اقدامات بعدی و قانونی این موضوع بصورت ویژه بررسی و اقدام خواهد شد.

تدوین طرح جامع خارگ

نایب رئیس شورای اسلامی خارگ با تاکید بر تدوین و تصویب طرح جامع خارگ اظهار داشت: از  پیگیری مجموعه مدیریت استان بوشهر در تهیه و تدوین طرح جامع خارگ قدردانی می‌شود.

لطف‌الله علی‌پور از محقق شدن طرح جامع خارگ تا پایان امسال خبر داد و گفت: از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار شهرداری و شورای اسلامی خارگ تا پایان امسال محقق شدن طرح جامع شهر خارگ است و رسیدن به توسعه پایدار نیازمند مشارکت تمام مردم است.

علی‌پور تصریح کرد: تحقق این فرآیند بی‌تردید به رشد و توسعه شهر کمک شایانی می‌کند و به‌طور قطع منافع و مصالح شهروندان تامین می‌شود.


نایب رئیس شورای اسلامی خارگ با بیان اینکه طرح جامع خارگ چشم‌انداز و افق شهر را برای آینده ترسیم می‌کند تصریح کرد: ارتقای نقشه‌های ملی و منطقه‌ای شهر خارگ با استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های فیزیکی، اجتماعی، انسانی و مالی - اقتصادی شهر در این طرح دیده می‌شود.

علی‌پور با اشاره به اینکه طرح جامع خارگ یک طرح کلان و راهبردی است، تاکید کرد: این طرح از جنبه‌های مختلف اجتماعی، جمعیتی، اقتصادی، اشتغالی و ساختی و ساختمانی پیکربندی و جهات توسعه شهر خارگ را در نظر دارد.

پیگیر طرح جامع هستیم

جلیل حسن زاده سرپرست شهرداری خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از زمان انتصاب اینجانب به‌عنوان سرپرست شهرداری خارگ با اولویت بندی خواسته های اهالی خارگ به‌صورت جدی در تصویب در طرح جامع خارگ ورود ویژه داشته‌ایم.

وی افزود: این طرح یکی از خواسته‌های اهالی شریف جزیره خارگ است و این روند راه‌گشا سند چشم‌انداز شهری این جزیره مهم و استراتژیک بوده که شهرداری خارگ تمامی توان فنی و عملیاتی خود را در راستای تصویب این طرح به کار گرفته است.

حسن زاده تصریح کرد: در هفته گذشته میزبان نمایندگانی از پدافند غیر عامل و وزارت دفاع کشور بودیم که به‌صورت ریز اطلاع کامل در حوزه شهری خارگ به آنها داده شد و باتوجه به مهم بودن حضور این نمایندگان و تاثیر گزارشات آنها درتصمیم نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری، اینجانب به همراه مدیر واحد عمران شهرداری و برخی از اعضای شورا تا آخرین لحظه حضور نمایندگان پیگیر امور طرح جامع بودیم و مطمئنا این حضور و همراهی باعث تسریع در روند تصویب طرح جامع خواهد شد.

سرپرست شهرداری خارگ یادآور شد: با تصویب طرح جامع خارگ انشالله شاهد اجرای اصول مهندسی و شهرسازی بر اساس قوانین جاری کشور خواهیم بود.

طرح بلندمدت توسعه خارگ

مهدی باقری رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی شریف خارگ بحث تصویب طرح جامع خارگ است که شورای شهر خارگ بدون هیچ تردیدی و به‌صورت ویژه پیگیر تصویب این طرح است.

وی افزود: طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به جزیره خارگ را معین کرده و با تشکیل چندین کار گروه در شورای شهر و شهرداری در حال به ثمر رساندن این طرح هستیم.

باقری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث تصویب طرح جامع شهر خارگ افزود: طرح جامع خارگ از سال ۸۳ بلاتکلیف بوده که در شورای چهارم شهر خارگ در کمیته زیربنایی استان در سال ۹۵ مصوب و به شورای عالی شهرسازی و معماری  کشور ارسال شده است.


طراحی چشم انداز جزیره خارگ

رئیس شورای شهر خارگ گفت: یکی از اولویت‌های شورای شهر خارگ در بحث تصویب طرح جامع خارگ، بحث عدالت اجتماعی مردم‌محور است که به‌صورت ویژه در این طرح دیده شده است و یکی از نکات بارز این طرح به آینده‌نگری و آینده‌پژوهی این طرح برای چشم انداز جزیره خارگ است.

باقری تصریح کرد: از ابتدای کار شورای پنجم شهر خارگ تمامی تمرکز خود و همکاران خود را بحث تصوب طرح جامع خارگ گذاشته‌ایم. تاکنون جلسات متعددی در این حوزه برگزار شده است و در هفته گذشته هم اعضای کمیته به جزیره خارگ سفر داشته و از این جزیره بازدید میدانی بعمل آورند.

رئیس شورای شهر خارگ بیان کرد: جلسه بعدی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری متربط با طرح جامع خارگ در نیمه اول مهر ماه برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار