بلندمرتبه سازی بر روی گسل

به نظر مي‌رسد بلندمرتبه‌سازي نيز مثل ساخت ميادين بزرگ و تقاطع‌هاي غيرهمسطح به سمبل‌هايي براي مدرن بودن شهرها تبديل شده و اين نگرش موجب ايجاد نوعي مسابقه غيراصولي بين شهرهاي كشور شده است.
کد خبر: ۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 15 February 2015
به نظر مي‌رسد بلندمرتبه‌سازي نيز مثل ساخت ميادين بزرگ و تقاطع‌هاي غيرهمسطح به سمبل‌هايي براي مدرن بودن شهرها تبديل شده و اين نگرش موجب ايجاد نوعي مسابقه غيراصولي بين شهرهاي كشور شده است.

به گزارش ایسنا، ساختمان‌هاي بلندمرتبه بدون درنظر گرفتن اقتضائات خاص مناطق مختلف در همه جا سربرآورده‌اند و نمونه‌هايي از اين ساختمان‌ها را در شهرهايي مي‌بينيم كه نيازي به بلندمرتبه‌سازي ندارند.

به گفته برخی کارشناسان در يك دهه اخير با سونامي بلندمرتبه‌سازي مواجه شده ایم كه بايد هر چه زودتر به نسبت به بررسی آن اقدام شود.

شايد در كلان‌شهرها در برخي مناطق به علت محدوديت زمين و تراكم جمعيت بلندمرتبه‌سازي طبيعي باشد اما آیا در شهري مانند همدان نيازي به احداث ساختمان‌هاي بلند وجود دارد؟

در گذشته همیشه دغدغه کارشناسان این بود که نباید در همدان بلندمرتبه سازی صورت گیرد چراکه همدان یک منطقه کوهستانی بوده و روزهای آفتابی کمی به خود می بیند و همین امر سبب شده بود تا از ارتفاع دادن به منازل جلوگیری شود اما چه اتفاق افتاده که مسئولان از این مساله غفلت کرده و هر سال خط آسمان را افزایش می دهند؟ آیا بلندمرتبه‌سازي های صورت گرفته در شهر همدان قاعده‌مند است؟

بلندمرتبه سازی در مناطقی که پتانسیل برج سازی ندارد، صورت می گیرد

کارشناس گروه شهرسازی سازمان نظام مهندسی استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: بلند مرتبه سازی در همدان در مناطقی که پتانسیل برج سازی ندارند، صورت می گیرد.

"سیدمهدی وفایی" با بیان اینکه بلند مرتبه سازی فی نفسه مشکلی ندارد، اظهار کرد: در بسیار از نظریه های شهرسازی برج سازی نمادی از توسعه به شمار می رود اما متاسفانه در شهر همدان بلندمرتبه سازی ها بدون مطالعه در تمام سطح شهر انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بلند مرتبه سازی در همدان با نگاه اقتصادی صرف انجام می شود، تصریح کرد: ساختمان های بلند مرتبه در زمین هایی که پتانسیل برج سازی ندارند احداث می شود و در برخی موارد آلودگی های بصری ایجاد می کند.

وفایی عنوان کرد: در همدان برنامه مدونی در زمینه برج سازی وجود ندارد و اینکه سایت مشخصی برای احداث ساختمان های بلند مرتبه ایجاد شود اتفاق خوبی است.

کارشناس گروه شهرسازی سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به اینکه محدوده بلند مرتبه سازی در همدان تعریفی ندارد، افزود: برای اجرای این طرح باید شهر از نظر ارتفاع زون بندی شود.

وی با بیان اینکه احداث ساختمان های با ارتفاع زیاد در کنار ساختمانهای کوتاه حقوق شهروندی را دچار چالش می کند، خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی استفاده از شرایط مطلوب زندگی برای هر خانواده است در حالیکه احداث ساختمان های بلند مرتبه در کنار ساختمان های ویلایی و کوتاه حقوق شهروندی را به مخاطره می اندازد.

بسیاری از بلند مرتبه سازی های شهر همدان بر روی گسل قرار دارند

رئیس شورای شهر همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بسیاری از بلند مرتبه سازی های شهر همدان بر روی گسل قرار دارند.

"علی اکبر نظری" با بیان اینکه شمال و جنوبی که در شهر ایجاد شده باید اصلاح شود، اظهار کرد: خیلی از بلند مرتبه سازی ها بر روی گسل قرار دارند و شورای شهر پیشنهاد داد تا شهرداری یک سایت برای احدث ساختمان های بلند مرتبه در نظر گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمین در همدان بلند مرتبه سازی و افزایش ارتفاع یکی از راه کارها است و با این اقدام مخالف نیستم.

نظری عنوان کرد: ما محدودیت زمین داریم؛ از یک طرف به باغات استان که نمی توانیم تخریب کنیم که البته تخریب هم شده اند و قبطه می خوریم به وضعیت پیش آمده، از سوی دیگر به پادگان و گورستان محدود شده بنابراین فقط یک راه به سمت جاده تهران و سمت جورقان را داریم.

رئیس شورای شهر ادامه داد: ساخت و سازها در این بخش نیز به دیدگاه و سیاستهای دولت برمی گردد که اگر بخواهد به جایی بها دهد باید بیاید سیاست گذاری کند و به این مناطق ارتقا کمی و کیفی بدهد و برنامه ای مشخص اعمال کند تا مردم به سکونت در این مناطق گرایش پیدا کنند.

وی افزود: متاسفانه تا کنون در همدان این اقدامات انجام نشده و فقط بالای شهر و پایین شهر، شمال و جنوب ایجاد کرده که سالها وقت می خواهد تا این دیدگاه را اصلاح کنیم.

نظری اذعان کرد: در دور دوم شورا به شهرداری پیشنهاد کردیم تا جایی که کار کارشناسی شده با بررسی های دقیق با GIS کسل ها را مشخص کند.

وی با بیان اینکه مسیرهایی که خیلی از بلندمرتبه سازیها انجام گرفته برروی گسل است، گفت: هر لحظه احتمال اینکه زلزله ای پیش آید و مناطق را تخریب کند وجود دارد.

رئیس شورای شهر همدان اظهار کرد: این موضوع در قسمت های بالای شهر که حجم بالایی از بلند مرتبه سازی ها در آنجا انجام می شود بیشتر از پایین شهر نمود پیدا می کند بنابراین باید در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد.

نظری بیان کرد: شورای شهر در این موضوع ورود پیدا کرده و از شهرداری خواسته تا سایتی برای بلند مرتبه سازی مشخص کند و بلندمرتبه سازی ها در یک منطقه متمرکز شود.

وی یادآور شد: گاهیی بحث ابعاد بلند مرتبه ها دست شهرداری نیست و شورای عالی شهرسازی ضوابط ساختمانی را می نویسد بنابراین این مساله کار شهرداری نیست گرچه شورای ها دخیل هستند اما باید سیاست خوبی را در سراس کشور اعمال کنند که در این زمینه تخصص حرف اول را می زند و باید از تخصص ها خوب بهره بگیریم که اگر اینگونه باشد شهر پیشرویی خواهیم داشت و می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم بنابراین باید از این قضیه بهره گرفته شود و جایی را مشخص کنند.

وقوع زلزله در مناطق دارای گسل قابل پیش بینی نیست

مسئول مرکز شبکه لرزه نگاری استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: وقوع زلزله درمناطقی که گسل هایی با سابقه لرزه خیزی دارند قابل پیش بینی نیست.

"عزت الله تیموری" اظهار کرد: گسل هایی که از استان همدان عبور می کنند فعالیت زیادی ندارند و دارای روند طبیعی هستند.

وی تصریح کرد: دستگاه های لرزه نگاری موجود در مرکز لرزه نگاری بسیار حساس بوده و خرده زمین لرزه ها نیز ثبت می کنند.

یکی از اشکالات شهرسازی در همدان پراکندگی بلندمرتبه سازی ها است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از اشکالات شهرسازی در همدان پراکندگی بلندمرتبه سازی ها است.

"محمد یونسیان" اظهار کرد: در همدان مناطق  یکنواختی از لحاظ ارتفاع وجود ندارد درحالیکه زمین هایی با پتانسیل مناسب برای بلند مرتبه سازی دارد بطوریکه این شهر زمینهای کم ارتفاع خوبی برای بلندمرتبه سازی و زمین های با ارتفاع مناسبی برای ویلاسازی دارد.

وی با بیان اینکه بلند مرتبه سازی باید متمرکز و مدیریت شود، یادآور شد:باید در شهر زون بندی کرده و مناطق بلند مرتبه سازی را از ویلایی تفکیک کرد و لازم است مدیران استانی در این زمینه سازمان های تخصصی را به کار بگیرند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار