همبستگی آلودگی هوا با اضطراب و سکته مغزی

تحقیقات محققان دانشگاه ادینبورگ در بریتانا و پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا در باره‌ ارتباط بین سلامت روانی و کیفیت ‌هوا بیانگر این است که بین میزان سکته مغزی و اضطراب با ریز‌ ذرات آلـوده‌کننده‌ی هـوا (fine particulate air pollution) همبستگی وجود دارد.
کد خبر: ۴۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 17 June 2015
نتایج بررسی‌های انجام شده توسط دکتر ملیندا پاور و محققان همکار, افزایش معنی‌داری در احتمال افزایش اضطراب در زنانی‌ که مواجهه‌ی بالاتری با آلودگی هوا به ‌ویژه با نوع ریز‌ذرات داشتند، نشان می دهد.

این محققان در مورد ارتباط سکته‌ی مغزی با آلودگی هوا نظرات خود را ارائه و به ‌تفسیر بیولوژیکی احتمالی در ارتباط با سلامت ‌روان نیز اشاره کرده‌اند.

پروفسور مایکل ‌بروئر از‌ دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا هم می‌ گوید: به ‌دلیل اینکه آلودگی هوا باعث التهاب سیستمیک می‌شود، ورود محققان به ‌عرصه‌ی سلامت ‌روان که با توجه به عدم وجود نسبی عوامل خطر قابل تغییر شناخته شـده و بار بالا و در حال رشد ایـن بیماری‌ها (اختلال‌ سلامت‌روان) اولویت اصلی برای پژوهـش آنــان است، معقولانه‌ است.

نتایج خاصل از این تحقیقات حاکی از این است که یرای آلاینده‌های گازی، خطر سکته مغزی با عوامل زیر مرتبط بود:

• مونوکسید کربن ـ خطر ابتلا را  به میزان 1.5 درصد برای هر یک ذره در میلیون (ppm) افزایش داد.

• دی‌اکسید گوگرد ـ خطر را به میزان 1.9 درصد در هر ده  ذره در میلیارد (ppb) افزایش داد.

• دی اکسید نیتروژن ـ خطر را به میزان 1.4 درصد در‌هر ده ذره در میلیارد (ppb) افزایش داد.

محققان نتیجه‌گیری کرده اند که کشورهای با درآمد کم تا متوسط در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا حداکثر همبستگی را در مقابل آلاینده‌ها دارند و نتایج نشان دهنده نیاز به تغییر سیاست‌ها به منظور به حداقل رساندن در معرض آلاینده‌ها قرار گرفتن در مناطق بسیار آلوده جهان مانند چین است.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی BMJ منتشر شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار