به گزارش
تابناک یزد، "مجید جوادیان زاده" در اولين نشست کارگروه تخصصی تشکلهای مردم نهاد ستاد مدیریت بحران که به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون طرح "کمپین آب" برای کاهش مصرف آب برگزار شد، اظهار كرد: با توجه به قرار گرفتن كشور در یک منطقه بحرانخیز و واقع شدن استان یزد در شرایط اقلیمی و حتی اجتماعی كه منجر به تجربه بحرانهای خاصی ميشود، نیاز است که همه گروههای اجتماعی، سازمانها و نهادها به صورت همصدا و همدل نسبت به پیشگیری و مبارزه با بحرانهای موجود در استان تلاش كنند.
وي از سازمانهاي مردم نهاد به عنوان یکي از بخش مهم جامعه که در بسیاری از عرصههای مبارزه و پیشگیری از بحران پیشتاز است ياد كرد و گفت: این کار گروه میتواند ابزاری برای همگرا کردن بیشتر آنها و نیز پیوند دادن آنها با بدنه سازمانهای دولتی باشد.
این مسئول در ادامه با اشاره به مسئله بحران آب به به خودي خود یک بحران زیست محیطی، طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است، لزوم كنترل این بحران براي پيشگيري از عواقب جبرانناپذیری آن را يادآور شد.
وی از برگزاري یک کارزار رسانه تحت عنوان " آب برای حیات" در استان قبل از رسيدن به پیک مصرف آب در استان با همكاري جمعيت هلال احمر استان خبر داد و گفت: تلاش داريم در قالب اين برنامه ذهن رسانهها را معطوف به این موضوع و در نهایت یک همدلی و همزبانی حول مسئله آب ایجاد شود بنابراین این کارزار رسانهای را به عنوان یک مقدمه برای برنامههای خود در سال 94 در نظر گرفتیم تا بتوانیم از این طریق جامعه را نسبت به این موضوع حساس كنيم.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد عنوان کرد: در حاشیه کمپین باید نمایشگاه راهکارهای مصرف گذاشته و نیز نمونهای از الگوهای موفق مصرف ارائه شود.
جواديان زاده در پایان نيز خاطرنشان کرد: باید یک کار گروه فرعی در کنار این کار گروه با حضورخود شرکتهای فنی و مهندسی که مرتبط با این موضوع هستند تشکیل شود تا بتوان یک صورت اجرایی از این کمپین ارائه شود.
"حامد صدیقی" معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان یزد نيز در اين نشست پیرامون طرح کارزار رسانهای "آب برای حیات" توضیحاتی ارائه كرد و با اشاره به اهمیت حساسسازی و آگاهسازی بحران آب استان یزد، گفت: کمپین آب به منظور حساس سازی بحران آب در استان یزد راهاندازی میشود.
وي با بیان این که استان یزد یکی از کمآبترین استانهای کشور است، اظهار كرد: آگاهسازی مردم در مورد کاهش مصرف آب و مصرف هوشمندانه بسیار مهم و ضروری است.
معاون جوانان هلال احمر استان گفت: جمعیت هلال احمر در راستای اهداف اصلی خود که نجات جانها است در بحث مدیریت بحران آب ورود کرده است.
وی با اشاره به اهمیت محافظت از منابع آبهای شرب و کشاورزی، افزود: جمعیت هلال احمر استان یزد میتواند با استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب خود و با همکاری دستگاههای مختلف استان نسبت به راهاندازی کمپین آب و اعلام نیاز استان یزد به آب در سطح کشور اقدام کند.
وی حساس سازی و آگاه سازی مردم استان در مورد مصرف هوشمندانه آب، حساسسازی مردم کشور در مورد کم آبی استان یزد، جذب مشارکت بیشتر مردمی در راستای حفاظت از منابع آبی استان و حساسکردن گروههای تأثیرگذاران استان در مورد بحث کم آبی و بحران آب در استان را از جمله اهداف راهاندازی کمپین آب در استان عنوان کرد.
صدیقی تصریح کرد: رسانههای فعال استان یزد باید بیش از پیش در راستای اهداف و رسالت خود نسبت به حساسسازی بحث بحران آب در بین مردم استان و خارج از استان اقدام کنند.
معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان یزد تشکیل کمیته مدیریتی، شناسایی افراد ذینفع، گروههای مخاطب، شرکاء، سرمایهگذاران، پشتیبان و توافق به منظور انتخاب شعارهای کلیدی را از جمله اقدامات اولیه برای راهاندازی کمپینی منسجم، فراگیر و تأثیرگذار در بحث آب دانست.
صدیقی با اشاره به فعالیت بیش از 210 کانون جوان روستایی هلال احمر در استان خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر استان یزد با بیش از 40 هزار نفر نیروی داوطلب و سازماندهی شده آمادگی هرگونه ارائه خدمات در جهت ترویج فرهنگ مدیریت بحران آب و مصرف هوشمندانه آب در استان یزد را دارد.
معاون هلال احمر استان در پايان نيز با اشاره به اهمیت دخالت دادن و حساس کردن رسانههای مختلف در کمپینها عنوان کرد: تولید محتوا، انعکاس رسانهای شعارهای تبلیغاتی، مشارکت سازمانهای مردم نهاد و انجام تبلیغات محیطی گسترده از دیگر اقدامات قابل اجرا در جهت اجرای اهداف کمپین آب در استان است.