بقعه «سیدون علی ‌نقیا» در ابرکوه بازسازی می‌شود

کد خبر: ۴۳۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 08 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛مرمت و بازسازی گنبد بقعه سیدون علی نقیا در دستور کار اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه قرار گرفت .

 «عباس قدیریان» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه ضمن اعلام این خبر، افزود: بقعه سیدون علی نقیا از بناهای ارزشمند قرن ششم تا هشتم هجری قمری است که در محله‌ی نوادان شهرستان ابرکوه واقع شده است .

وي در خصوص این بنای تاریخی و باستانی توضیحاتی ارائه كرد و سیدون را بنایی چهار ضلعی از خشت با گنبدی بلند و آجری عنوان کرد و گفت: در بالای پنجره ی این بقعه کتیبه‌ای از کاشی معرق و با خطوط آبی کار شده و در دایره داخل گنبد کتیبه‌ای از آیات قرآن با خط کوفی و با رنگ آبی تیره مزین شده است.

وي افزود: بالای سر در ورودی از سمت شرق و غرب دو شمسه با نقوش هندسی و آیات قرآنی به خط کوفی و با رنگ‌های الوان آبی، سبز، خاکستری و قهوه‌ای به صورت محو شده‌ای دیده می‌شود .

قدیریان در ادامه تصریح کرد: پس از مشاهده ترک در گنبد بقعه سیدون، این بنای باارزش در برنامه پایش و کنترل اداره میراث فرهنگی ابرکوه قرار گرفته و با نصب داربست و همچنین با حضور کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان موضوع بررسی شد .

وی در ادامه با بیان این که پس از بررسی موضوع ،مرمت و بازسازی گنبد بقعه سیدون علی نقیا در دستور کار اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت، گفت: علاوه بر مشکلات سازه ای بیشتر آسیب ها ناشی از تخریب پوشش تزییینی اصلی گنبد که تلفیقی از آجر و کاشی بوده میباشد .

گفتنی است، قدمت بقعه سیدون علی نقیا به دوران سلجوقی بر‌می‌گردد و این بنای تاریخی و با ارزش در سال 78 با شماره 2451 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار