تشنگی همدان در پیچ و قوس اما و اگرهای جیره‌بندی

جیره‎بندی آب امروز به یکی از موضوعات داغ در تابستان همدان تبدیل شده که در این زمینه مدیران و مسئولان با اظهار نظرهای متفاوت مردم و رسانه‌ها را با ابهام مواجه ساخته اند.
کد خبر: ۴۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳ 01 June 2015

با گذشت بیش از 3 ماه از سال 94 وضعیت مصرف آب در همدان نیز با افزایش مواجه شده و این نگرانی را به وجود آورده که افزایش مصرف و دما و کاهش بارندگی تابستانی بحرانی در تامین آب پیش رو است .

به گزارش تابناک به نقل تسنیم از همدان در سال آبی 93 - 94 از نظر بارندگی وضعیت خوبی نداشته و براساس آمارهای اعلام شده بیش از 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه است.

افزایش 5 درجه‌ای دما در سال 94 تابستان داغی را به مردم و مسئولان همدان نوید میدهد و این امر سبب شده تا مسئولان استان نگران تبخیر بالای آب ذخیره شده پشت سد اکباتان باشند.

۱۲ کلانشهر کشور از جمله همدان تابستان امسال با بحران تأمین آب مواجه اند که از این میان بحث جیره بندی آب در همدان به گوش می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند، در حال حاضر بیش از 500 شهر پر جمعیت کشور و 13مرکز استان از جمله همدان با مشکلات شدید کم آبی رو به رو هستند.

باید مسئولان محلی از روش های کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی که حاصل تحلیل رفتن منابع سطحی و زیر زمینی به علت کمبود بارش در سال های اخیر است استفاده کنند.

دراین میان زمزمه قطع وجیره‌بندی آب درهمدان روزبه روزجدی‌تر می‌شود.گویا برخی مسئولان نیزقطعی بودن این موضوع راتأیید

کرده‌اند.

براساس گزارش یکی از رسانه‌های استان ، فرماندار همدان در نشست بررسی مشکلات کوی حصار امام خمینی (ره) در جمع معتمدان محلات همدان اعلام کرده است که جیره‌ بندی آب شرب همدان قطعی است.

براساس این گزارش، "تعالی با تأکید بر اینکه باید در طرح تفصیلی شهر این موارد بررسی شود، تصریح کرد: آب شرب ما نیز محدود است و برای تأمین آن با مشکل مواجه هستیم به طوری که جیره‌بندی آب را در برخی مناطق خواهیم داشت."

وی با بیان اینکه در مدیریت مصرف آب نیازمند کمک شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم، خاطرنشان کرد: اکنون مصرف آب به لحاظ استاندارد در استان بسیار بالا بوده و شوراهای اسلامی و دهیاران باید خطر کم ‌آبی را به گوش مردم برسانند.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان این موضوع را رد کرده ومعتقد است که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی شرکت آبفای همدان آب در همدان جیره بندی نمی‏شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: با توجه به نصب کنترل‌گرهای فشار در شبکه آب و مدیریت مصرف، آب همدان جیره‌بندی نمی‌شود.

سیدهادی حسینی بیدار با تصریح بر اینکه تلاش ما بر این است که آب در همدان جیره‌بندی نشود، عنوان کرد: این مسئله نیازمند همکاری و همراهی مردم همدان نیز هست چراکه باید در زمینه صرفه‌جویی گام‌های جدی بردارند.

وی با بیان اینکه جیره‌بندی آب فعلاً در برنامه شرکت آبفا قرار ندارد، افزود: جیره‌بندی نشدن آب در همدان نیز منوط به همکاری شهروندان و رعایت در مصرف آب است که در تابستان امسال امیدواریم شاهد آن باشیم.

وی با تصریح بر اینکه آب موردنیاز شهر همدان از طریق سد اکباتان و چاه‌های دشت همدان تامین می‏شود، گفت: در حال حاضر سد اکباتان با بارش‌های صورت گرفته نزدیک به 19 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که معادل 56 درصد پر شده است.

حسینی بیدار با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته ذخیره سد اکباتان همدان 22 میلیون مترمکعب بوده است، افزود: در حال حاضر 347 لیتر در ثانیه آب وارد سد اکباتان میشود.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال آبی 93-94 تاکنون 302 میلیمتر بارش داشتهایم، افزود: این در حالی است که سال گذشته در مدت مشابه 375 میلیمتر بارندگی در همدان اتفاق افتاده وبود، بارندگی‌های امسال 20 درصد نسبت به پارسال و 12 درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

حسینی بیدار با تصریح بر اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در دشت همدان افت شدیدی داشته است، بیان کرد: از این رو مجبور هستیم تا بخش قابل توجهی از نیاز آب شرب مردم همدان را از سد اکباتان تامین کنیم که این امر سبب شده میزان برداشت از سد اکباتان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تا اواخر سال گذشته آبی زیادی پشت سد اکباتان همدان ذخیره نشده بود، عنوان کرد: براساس آن شرایط احتمال میرفت آب در تابستان امسال جیرهبندی شود و مدیران هشدارهای لازم را در این زمینه به مردم میدادند.

مدیرعامل شرکت آبفا همدان تاکید کرد: خوشبختانه بارش‌های ابتدایی امسال در فروردین و اردیبهشت ماه وضعیت ذخیره پشت سد اکباتان را بهبود بخشید و از این رو میتوان اعلام کرد که مشکلات تامین آب همدان اندکی کاهش یافته ولی رفع نشده است.

وی تاکید کرد: نیاز است تا مردم استان همدان در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند چراکه مصرف بیرویه آب میتواند عاملی برای جیره بندی آب در تابستان باشد.

حسینی بیدار با تاکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب همدان تلاش جدی برای مدیریت بحران آب را دارد، گفت: نزدیک به 30 دستگاه فشارشکن در شبکه آب همدان نصب شده تا در ساعات پایانی شب که مصرف آب کاهش می‌‏یابد به صورت هوشمند فشار آب در شبکه‌ها را کاهش داد.

قدر مسلم ؛ اشاره فرماندار همدان به جیره بندی آب در همدان و نفی آن از سوی حسینی بیدار؛ درظاهر منافات دارند اما در واقع سخنان تعالی مبنی بر قطعی و جیره بندی آب؛ منوط به استفاده بی رویه شهروندان همدانی است. که اگر مصرف بی رویه در همدان ادامه پیدا کند سخنان علی تعالی به منصه ظهور می نشیند. آنچه به اذهان متبادر می شود این است که این مسئولان ؛ بحران آب و تشنگی در استان را دغدغه فکری خود می دانند چرا که از سال‌های گذشته در استان همدان به وجود آمده و برای سال‌های آینده نیز ادامه دارد .

در این میان مدیریت بحران آب نیازمند برنامه ریزی مدیران استان در زمینه مدیریت منابع آب و صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مردم و شهروندان است.

اما در این میان،نقش رسانه ها را نیز نمی توان در این باره انکار کرد. رسانه ها با نظارت مسئولین سعی در فرهنگ سازی مدیریت بحران در استان را داشته باشند و در این زمینه اطلاعات لازم و کافی را در اختیار مردم استان قرار دهند تا این موضوع به عنوان یه دغدغه جدی و عمومی در بین آنها مطرح شود و بتوان با کمک مردم و مسئولین در زمینه صرفه‌جویی آب نیز گام‌های اساسی و جدی برداشت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار