کانونی از بیماری شاربن طی 7 سال گذشته در استان کرمانشاه مشاهده نشده است

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: طی 7 سال گذشته موردی از بیماری شاربن یا سیاه زخم در دامهای استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۴۰۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 09 April 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک،دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شاربن یا سیاه زخم یک بیماری بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است. 

وی با بیان اینکه این بیماری در نشخوارکنندگان به صورت فوق حاد بروز می کند، گفت: علاىم بالینی این بیماری معمولا دیده نمیشود  و در صورت بروز مهلت معاینه و بررسی دام را نداده و به محض درگیری تنها لاشه دام تلف شده مشاهده می شود که خون منعقد نشده از منافذ طبیعی بدن دام همچون دهان و بینی خارج می گردد.

این مقام مسئول با اشاره به تلفات بالا در صورت بروز این بیماری، تصریح کرد: در انسان نیز موجب ایجاد زخم های سیاه رنگی می شود که به سیاه زخم معروف است و این بیماری معمولا درمانی ندارد یا سخت و دیر درمان می باشد. 

به گفته رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، عامل این بیماری باکتری باسیلوس آنتراسیس است که در خاک وجود دارد و جزو باکتریهای هاگ دار است که ممکن است تا 50 سال نیز در طبیعت باقی بماند و با ضدعفونی کنندههای  معمولی نیز از بین نمی رود.

وی همچنین اظهار داشت: خوشبختانه با وجود تلاش های صورت گرفته و واکسیناسیون عمومی انجام شده در 7 سال اخیر موردی از شاربن دامی نداشته ایم و این بیماری کنترل شده است. 

دکتر همتی با تصریح عدم وجود هیچ کانونی از این بیماری در استان طی 7 سال گذشته، گفت: سازمان دامپزشکی واکسیناسیون این بیماری را به صورت هدف‌مند اجرا می کند. 
وی ادامه داد: با هدف‌مند شدن این واکسن، واکسیناسیون فقط در مناطقی که ریسک بیماری بالاست و همچنین واحدهای صنعتی انجام می شود و در بقیه مناطق مراقبت فعال جهت پایش بیماری انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سه شهرستان سنقروکلیایی، صحنه، دالاهو و بخشی از شهرستان سرپل ذهاب، گاوداری های صنعتی و نیز قسمت هایی از نوار مرزی همزمان با مایهکوبی آبله، واکسیناسیون دام های سبک و سنگین نیز علیه شاربن انجام می شود. 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: در سال گذشته 600 هزار راس گوسفند و بز، 30 هزار راس گاو و گوساله و 1600 راس تک سمی در استان علیه بیماری مذکور به صورت رایگان واکسینه شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار