سالانه 15 میلیون مترمکعب آب در استان یزد هدر می‌رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: به دلیل شکستگی لوله‌های شبکه آبرسانی و انشعاب‌های غیرمجاز، سالانه 15 میلیون مترمکعب آب در استان یزد هدر می‌رود.
کد خبر: ۳۵۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 01 January 2017

به گزارش تابناک یزد،علی اسلامی اظهار داشت: در استان یزد در حوزه شهری سالانه 90 میلیون مترمکعب آب مورد استفاده قرار می‌گیرد که 20 میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به کولرهای آبی است که در تابستان مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: وضعیت استان یزد به لحاظ منابع آبی ویژه است و اگر پیش‌بینی‌های لازم صورت نگیرد، در پنج سال آینده وضعیتی به مراتب بدتر از امسال در زمینه آب خواهیم داشت.

اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه مشکل آب استان یزد در مقطعی رفع شد، به خاطر انتقال خط اول آب به این استان بود و اگر این پروژه اجرا نمی‌شود، یزد اکنون در بی‌آبی کامل بود زیرا چاه‌ها نیز دیگر پاسخگوی نیاز استان نیست.

وی بیان کرد: به طور قطع حفر چاه‌های جدید نیز مشکل آب استان یزد را حل نمی‌کند و این اقدام تنها باعث افت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش آبدهی بقیه چاه‌ها می‌شود و در عمل کمکی به بهبود وضعیت آب در استان نمی‌کند.

اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 180 حلقه چاه آب در استان یزد در مدار بهره‌برداری قرار دارد که میانگین ظرفیت آبدهی آنها 3 هزار لیتر در ثانیه است و این در حالی است که در استان یزد در تابستان‌ها میزان مصرف به حدود 4 هزار و 200 لیتر در ثانیه می‌رسد.

وی تصریح کرد: این شرایط، لزوم سرعت بخشیدن به اجرای خط دوم انتقال آب به عنوان یک اقدام شاخص در زمینه آبرسانی به استان یزد را ضروری می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد همچنین میزان هدر رفت آب در استان یزد را 15 تا 16 میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد و یادآور شد: این امر به دلیل شکستگی شبکه آب، استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز و ... اتفاق می‌افتد.

وی، میزان تولید فاضلاب در استان یزد را نیز سالانه 35 میلیون مترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: مجموع آب مصرفی و آب هدر رفت استان یزد در سال 105 میلیون مترمکعب است که 74 میلیون مترمکعب آن برای مردم صورت‌حساب صادر می‌شود که از این میزان نیز 54 میلیون مترمکعب مصرف واقعی است و به طور معمول، 70 درصد این آب به فاضلاب تبدیل می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: این آمار و ارقام نشان‌دهنده آن است که در استان یزد سالی 35 میلیون مترمکعب آب به فاضلاب تبدیل می‌شود که می‌توان آن را تصفیه کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد، میزان آب استحصال شده از محل تصفیه فاضلاب‌های یزد را 8 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: باید برای استحصال آب از 27 میلیون مترمکعب دیگر فاضلاب نیز برنامه‌ریزی شود.

وی عنوان کرد: این آب می‌تواند در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گسترش شبکه آبرسانی در استان یزد اظهار داشت: طی 25 سال گذشته بیش از 3 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی در استان یزد ایجاد شده ضمن اینکه اصلاح و بازسازی خطوط قدیمی نیز انجام شده است.

اسلامی همچنین از بهره‌مندی استان یزد از 400 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب خبر داد و خاطرنشان کرد: با این منابع می‌توانیم نیاز 24 ساعت آب استان را در صورت قطعی آب تامین کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار