ضعف زیرساختهای صادراتی در همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از هدفگذاری ۲۸۰ میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی از همدان خبر داد و گفت: زیرساختهای صادراتی در همدان ضعیف است.
کد خبر: ۲۴۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 15 June 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از هدفگذاری ۲۸۰ میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی از همدان خبر داد و گفت: زیرساختهای صادراتی در همدان ضعیف است.

به گزارش تسنیم، منصور رضوانی جلال صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کشاورزی استان همدان از دیرباز قطب تولید کشور بوده است اظهار داشت: 3.7 ارزش افزوده تولیدات کشاورزی و 4.5 درصد از وزن کل تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان همدان است.

وی با اشاره به اینکه 29 درصد از ارزش افزوده استان همدان به بخش کشاورزی تعلق دارد، گفت: این میزان در سالهای گذشته 23 درصد بوده که افزایش داشته است.

رضوانی جلال با بیان اینکه 26 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: با وسعتی که در بخش کشاورزی وجود دارد می‌توان سهم بری بیشتری داشته باشیم که امیدواریم با تلاش بهره‌برداری و هموار کردن مسیر به آن دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به کاهش 19 درصدی بارندگی و انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت: با وجود این موارد میزان تولید بخش کشاورزی کشور 5.1 درصد افزایش یافت و براساس بررسیهای صورت گرفته رتبه نخست را در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی به دست آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه 11 بند از سیاستهای اقتصاد مقامتی به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال باید 11 میلیون و 800 تن گندم، 500 هزار تن دانه‌های روغنی، پنج میلیون تن سیب زمینی، 9 میلیون و 600 هزار تن شیر، 820 هزار تن گوشت قرمز، 700 هزار تن حبوبات، دو میلیون تن گوشت مرغ و سه میلیون تن جو باید در کشور تولید شود.

تولید بیش از 500 هزار تن گندم در همدان

وی با اعلام اینکه اجرای شبکه آبیاری و زهکشی نوین در 150 هزار هکتار از اراضی کشور در سال 95 به‌عنوان اولویت وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده است، عنوان کرد: ارتقا سطح مکانیزاسیون به 1.6 اسب بخار از دیگر اولویت‌های بخش کشاورزی در سال 95 است که باید در راستای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و رقابت‌پذیر بودن انجام شود.

رضوانی جلال درباره اولویت‌بندیهای بخش کشاورزی استان همدان نیز گفت: برای استان همدان پیش‌بینی تولید 420 هزار تن گندم در نظر گرفته شده بود که برآورد تولید 500 هزار تن گندم در استان همدان می‌شود.

رضوانی جلال از تولید هشت هزار تن دانه‌های روغنی در استان همدان خبر داد و گفت: تولید 16 هزار تن ذرت، 28 هزار تن گوشت قرمز، 960 هزار تن سیب زمینی و 180 هزار تن جو از دیگر تعهدات بخش کشاورزی استان همدان محسوب می‌شود.

77 درصد اراضی کشاورزی همدان به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان در سال 95 خبر داد و گفت: تعهد اولیه استان همدان معادل هشت هزار هکتار بود که پس از تاکید استاندار همدان به 12 هزار هکتار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه 77 درصد اراضی کشاورزی مستعد استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند و اجرای 12 هزار هکتار در مابقی اراضی بسیار دشوار است، تصریح کرد: امیدواریم بااعتبارات تخصیص یافته بتوان اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داد.

رضوانی جلال با اعلام اینکه 50 میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون تخصیص می‌یابد، گفت: برنامه‌ریزی شده تا با استقرار صنایع تبدیلی 80 هزار تن از تولیدات بخش کشاورزی استان همدان فرآوری شود.

وی افزایش بهره‌وری را یکی از مقوله‌های مهم در بخش کشاورزی دانست و گفت: این نیاز به این دارد که بتوانیم از داده‌های بخش کشاورزی به خوبی استفاده کنیم، یکی از نهاده‌ها در حوزه کشاورزی آب است و با توجه به مشکلات این حوزه نیاز است تا با اجرای سیستم آبیاری نوین، الگوی کشت، کشاورزی حفاظتی و کشت نشا بهترین استفاده صورت گیرد.

واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل احیا می‌شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود از حل مشکل 37 واحد تولیدی و صنعتی کشاورزی در ستاد تسهیل استان همدان خبر داد و گفت: برهی از این واحدها تسهیلات دریافت کرده و فعال شده‌اند.

وی با اعلام اینکه درصدد هستیم در واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در بخش کشاورزی را احیا کنیم، تاکید کرد: از 16 هزار میلیارد تومان اعتباری که برای اجیا واحدهای تولید کشور در نظر گرفته شده 2.5 درصد سهم استان همدان است که امیدواریم تخصیص یابد.

هدفگذاری صادراتی 280 میلیون دلاری برای بخش کشاورزی

رضوانی جلال از هدفگذاری صادراتی 280 میلیون دلاری برای بخش کشاورزی در سال 95 خبر داد و گفت: این میزان در سال گذشته 210 میلیون دلار بود که با افزایش چشمگیری مواجه است ولی خوشبختانه زمینه‌های صادراتی در بخش کشاورزی فراهم شده و ارتباطات خوبی با کشورهای خارجی برای انجام صادرات برقرار شده است.

وی با تصریح بر اینکه زیرساختهای صادراتی بخش کشاورزی ضعیف است، گفت: اگر کشتارگاه با مشخصه‌های مدنظر بازارهای جهانی در همدان ایجاد شود می‌توان مازاد تولید مرغ که 25 هزار تن است را صادر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار