وضعیت بازار همدان در آستانه ماه رمضان

امسال در حالي به ماه رمضان نزديك مي‌شويم كه كالاهاي اساسي و پرمصرف در اولويت خريد خانوارها قرار گرفته و بسياري از توليدكنندگان هم تخفيف‌هاي ويژه خود را از روي كالاها برداشته و يا به 5 و 10 درصد رسانده‌اند.
کد خبر: ۲۴۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷ 03 June 2016
امسال در حالي به ماه رمضان نزديك مي‌شويم كه كالاهاي اساسي و پرمصرف در اولويت خريد خانوارها قرار گرفته و بسياري از توليدكنندگان هم تخفيف‌هاي ويژه خود را از روي كالاها برداشته و يا به 5 و 10 درصد رسانده‌اند.

به گزارش همدان پیام، اين در حالي است كه تا ماه پیش بسياري از اقلام خوراكي و بهداشتي تا 40 درصد تخفيف داشتند.

اكنون 5 روز به ماه رمضان مانده و كم‌كم تب‌وتاب خريد، خانواده‌ها را فرا گرفته و از آنجا كه 3 سال گذشته بازار در ركود بوده است، بسياري از خانواده‌ها معتقدند رمضان امسال به مانند نوروز 95 با گراني‌هاي نجومي اقلام مواجه نخواهند شد و چه بسا در اين ايام با تخفيف‌هاي ويژه‌تري بر روي اقلام خوراكي مواجه شود.

در حال حاضر بازاريان نيز از مضاعف شدن خريدها صحبتي نمي‌كنند و معتقدند كه مردم حدوداً از 3 روز به ماه رمضان مانده خريدهاي خود را آغاز مي‌كنند تا براي بسته‌بندي و فريزر كردن مواد خوراكي خود به اندازه كافي فرصت داشته باشند.

در اين‌باره زن خانه‌دار جواني مي‌گويد: هر سال در ايام ماه رمضان براي بعضي از برندها و كالاها تخفيف‌هاي خوبي در نظر مي‌گيرند و يا بسياري مواقع از يكي، دو روز به آغاز اين ماه، فروشگاه‌ها تخفيف‌هاي خود را آغاز مي‌كنند. به خاطر همين معمولاً بسياري از مردم تا آن روزها از خريد دست نگه مي‌دارند.

مريم خالقي هم زن مسني است كه مي‌گفت: 10 روز مانده به ماه رمضان زمان مناسبي براي بعضي از خريدهايي كه قرار است فريزر شوند، است ولي آنقدر گراني است كه به سختي مي‌توانيم خريد كنيم. قبلاً خيلي راحت‌تر به مقدار زيادي براي ماه رمضان خريد مي‌كرديم ولي در حال حاضر امكان خريد خاصي وجود ندارد و خيلي‌ها را مي‌شناسم كه مثل من با همان چيزهايي كه در يخچال دارند و يا اضافه كردن مقدار كمي به آنها رمضان خود را سپري مي‌كنند. البته عيد هم همين شرايط را داشتيم و مردم قشر متوسط و ضعيف نتوانستند خريد زيادي داشته باشند. ولي همان خريد را هم كه لازم دارم مي‌گذارم وقتی به ماه رمضان نزديك‌تر شديم مي‌خرم كه حال‌وهواي بازار آن روزها را هم ببينيم.

بازاريان هم از كسادي كسب‌وكار خود ناراضي هستند و منتظرند تا در اين روزها بازار تكاني بخورد.
مرغ‌فروشي سر گذر مي‌گفت: چند سال است رونق بازار به سال 91 و قبل از آن برنگشته ولي همين مناسبت‌ها هم شرايط موقتي رونق در بازار ايجاد مي‌كند و دلخوش‌كُنكي براي كاسبان است و همه بازاريان منتظر بازار همين ماه هستند.

زارعي خواربارفروش داخل بازار هم معتقد است كه بسياري از كاسبان از بازارهاي ايام خاص استفاده مي‌كنند و حتي اگر توليدكنندگان هم كالاها را با تخفيف به آنها عرضه كنند، اما آنها به دنبال سود بيشتر خود هستند و بسیاري هم در بازار در اين ايام فقط به دنبال فروش كالاهاي خود هستند و به سود كم هم راضي مي‌شوند. بنابراين مردم بايد حواسشان باشد در بند چنين سوء استفاده‌هايي نيفتند؛ چون اين روزها اغلب مردم گرفتار هستند و 50 هزار تومان هم برايشان ارزش زيادي دارد.

گشت‌وگذاري در بازار كالاهاي اساسي نشان مي‌دهد كه توليدكنندگان از چند ماه پيش قيمت كالاهاي خود را بالا برده‌اند تا در اين ايام بتوانند با تخفيف‌هاي بالا كالاهاي خود را راحت‌تر بفروشند و داستان را به نفع خود رقم بزنند كه اين افزايش قيمت مخصوصاً در گزارش بانك مركزي در قيمت كالاهايي چون حبوبات، قند و شكر محسوس‌تر است.

دولت هم تاكنون برنامه‌اي براي كمك به مردم و تأمين بخشي از نيازهاي خانوارها را اعلام نكرده است، سياستش هم نيست كه بخواهد بساط سبد كالا و ارزاق ويژه ماه مبارك رمضان را دوباره پهن كند.

پس اين بازار است كه بايد يك‌بار ديگر فكري به حال تقاضا كند و با تخفيف‌هاي بالا بخشي از ركودي كه گريبانگيرش بوده را در اين روزها جبران كند.
 

كالا    قیمت هر كيلو (تومان)
برنج    8200 تا 10800
روغن نباتي    5900
روغن مايع (810) گرمي    4050 تا 4900
گوشت قرمز بدون استخوان و چربي    39000
مرغ    6200
تخم‌مرغ (يك شانه)    8200
پنير (محلي)    11000
پنير بسته‌بندي (400 گرمي)    4800 تا 6500
شير يك بطري با درصد چربي‌هاي مختلف    2300 تا 3300
شكر (بسته 900 گرمي)    2400 تا 3300
خرما فله‌اي    5000 تا 8000
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار