استاندار کردستان:

عاشورا مهمترین تأثیر را بر شعر آئینی شیعه و سنی داشته است

استاندار کردستان با اشاره به اینکه عاشورا مهمترین تأثیر را بر شعر آئینی شیعه و سنی داشته گفت: شعر در انتقال مفاهیم تاریخی نقشی عمده داشته و بیان تاریخ با شعر هم اثرگذاری بالایی داشته است؛عاشورا مهم‌ترین واقعه اثرگذار بر شعر آئینی بوده و شعر به انتقال مفاهیم این واقعه عظیم کمک کرده است.
کد خبر: ۱۷۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 09 February 2016

به گزارش تابناک کردستان، عبدالمحمد زاهدی امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای شعر آئینی با تبریک دهه مبارک فجر مهمترین وسیله ارتباطی بشر را زبان عنوان و اظهار کرد: انسان از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشت برای انتقال نیازهای خود به هم‌نوعانش دست به اختراع زبان زد و زبان‌های مختلفی در دنیا شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه بشر تنها در خواسته‌های دنیایی خلاصه نمی‌شود گفت: انسان با مرور زمان دریافت که برای انتقال نیازهای روحی و والای خود نمی‌تواند با زبان عادی به مطلوب برسد و بر پایه همین نیاز بود که به هنر و بویژه شعر روی آورد.

استاندار کردستان شعر را نوعی از سخن گفتن که با لطافت همراه است توصیف و تصریح کرد: این نوع خاص از سخن گفتن دارای ساختاری والاتر از سخن گفتن عادی است.

وی به خداجو و دین‌دار بودن فطری انسان اشاره کرد و گفت: حتی در وجود کسانی که از یکتاپرستی منحرف شده‌اند هم حس خداجویی وجود دارد و اکثریت مردم جهان را خداپرست می‌دانیم زیرا آنها در وجود خود برای پرستش ضرورت قائل هستند.

زاهدی افزود: وقتی مهم‌ترین خصلت بشر خداجویی است به طور طبیعی این خصلت بر گفتار و رفتار نوع بشر اثر گذاشته و وقتی از شعر آئینی سخن می‌گوییم تأثیر دین و حوادث تاریخی بر شاعران این حوزه مشهود است و اشعار آئینی به اشعاری گفته می‌شود که به صورت اختصاصی به حوزه دین مربوط باشد.

وی با اشاره به اینکه عاشورا مهمترین تأثیر را بر شعر آئینی شیعه و سنی داشته است خاطر نشان کرد: شعر در انتقال مفاهیم تاریخی نقشی عمده داشته و بیان تاریخ با هنر و بویژه شعر هم اثرگذاری به مراتب بالاتری داشته است، از سویی عاشورا مهم‌ترین واقعه اثرگذار بر شعر آئینی بوده و از سوی دیگر شعر به انتقا مفاهیم این واقعه عظیم کمک شایانی ارائه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار