پیامبر مهربانی‌ها؛ محور وحدت اسلامی

دکتر آیت پیمان
کد خبر: ۱۵۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹ 28 December 2015
17 ربــیع‌الاول  سالروز ولادت پیامبر مهربانی‌ها  یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است. فرارسیدن این روز بزرگ و هفته وحدت فرصتی است تا زمینه‌های تقریب بین مذاهب اسلامی و اندیشه‌هایی را که خواهان رویارویی با فرهنگ و تمدن اسلامی هستند بررسی کنیم. 

در جهان کنونی که هر روز شاهد تحولات گوناگون هستیم و از آن سو دشمنان مُدام در حال توطئه چینی علیه اسلام و مسلمانان هستند، مقوله وحدت اهمیت و ضرورت ویژه‌ای پیدا می‌کند به خصوص در عصری که دنیای رسانه و عصر شبکه‌های اجتماعی و تغییرات بسیار سریع نام گرفته است. 

البته این دوران ویژگی‌ها و محاسن زیادی دارد اما به هر حال مخاطراتی هم دارد و آن هم این‌که یک نوع تقابل فکر و اندیشه و فرهنگ و تمدن رخ داده و جنبه رویارویی و معارضه پیدا کرده است. امروز می‌شود گفت که فرهنگ اومانیسم غربی و لائیسیته و سکولاریسم با پشتوانه و حمایت جریان وهابیت، سلفی گری و صهیونیسم در همه کشورها، شیعیان را تحت فشار و هجوم قرار داده است. 

در زمانه حاضر، اسلامی از سوی برخی گروه‌ها و جریان‌ها تبلیغ می‌شود که مشخصه اسلام ناب محمدی(ص) که مطابق با آموزه‌های اهل بیت(ع) است را ندارد و این در حالی است که از سوی دیگر، چهره اسلام حقیقی در جهان به ناحق و ظالمانه و با ترفندهای گوناگون به صورت چهره‌ای مخدوش و غیرواقعی ارائه و معرفی می‌شود.

تفرقه؛ خواست نظام سلطه

همه می‌دانیم که استکبار جهانی از اسلام وهابی و اسلام آمریکایی هیچ گونه احساس خطری نمی‌کند، اما از تشیع انقلابی و اسلام ناب به شدت می‌هراسد و در این میان تردیدی وجود ندارد که ما باید هوشیار باشیم و عرصه جهانی و تقابل‌ها را به خوبی بشناسیم و بدانیم که تفرقه و نزاع میان شیعه و سنی و فرقه‌های اسلامی، خواسته دشمنان تشیع و اسلام است. 

از این رو آنچه مهم است این‌ است که ما نباید با تحریک احساسات و کنترل‌نکردن  هیجانات، خدای ناکرده در دام برنامه‌های شوم دشمن بیفتیم و کاری کنیم و یا حرفی بزنیم که باعث برهم خوردن وحدت شیعه و سنی شود و بدین سبب پیروان این 2 مذهب روبه‌روی همدیگر صف آرایی کنند. ضمن آن‌که باید با هر اقدامی که  باعث تفرقه میان مذاهب اسلامی و دشمنی آنها می‌شود، به طور جدی مقابله کنیم و حتی فراتر از این مساله ما امروز به گفت‌وگو با پیروان دیگر ادیان هم نیاز داریم. 

در این تعامل‌ها هم ما باید نگاه و رویکرد خود و قرائتمان از اسلام ناب محمدی(ص) را به گوش همه مردم جهان از اندیشه‌ها و مکاتب و ادیان گوناگون برسانیم و بی‌شک این مهم تنها در سایه وحدت و پیگیری رویکرد تقریبی ممکن خواهد شد.

وحدت در سیره نبوی و علوی

در سیره نورانی پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) نیز فراوان می‌بینیم که حضرات معصومین با پیروان دیگر مذاهب و ادیان به گفت‌وگو می‌نشسته‌اند و اقدام به پرسش و پاسخ و احتجاج می‌کرده‌اند و همه اینها در کمال آرامش و احترام متقابل انجام می‌شده است.

در واقع ائمه(ع) با حُسن خلق و قول معروف و منطق و جدال احسن با پیروان همه ادیان و حتی با مشرکان و معاندان برخورد می‌کردند تا به این وسیله زمینه جذب و هدایت آنها فراهم شود. پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم ما از آن جا که به اذن و عنایت الهی صاحب برهان قاطع و دلایل محکم و منطق قوی بوده‌اند، نیازی نمی‌دیدند که به نزاع بپردازند و با استدلال و برهان تمام سوالات و شبهات را به خوبی پاسخ می‌دادند و تفکر ناب اسلام را بر همه تفکرات غالب می‌کردند. 

همین باور و اعتقاد باید در کردار و گفتار ما هم نمود داشته باشد و ما بر اساس سیره نبوی عمل کنیم. به دیگر سخن ما نباید از گفت‌وگو و مناظره و تعامل بترسیم و بر عکس باید در مجامع علمی و فرهنگی و آکادمیک جهان حضور یافته و تفکر ناب شیعه را به درستی تبیین کرده و از حقایق و معارف آن به طریق درست کلمه، دفاع کنیم. 

گرچه در دنیای کنونی، ادعاها و انحرافات زیاد است اما به هر حال ما باید به وعده مسلم و تخلف ناپذیر خدای متعال ایمان داشته باشیم که حق ماندنی و باطل رفتنی است. به خصوص در مناسبات میان شیعه و سنی باید از لعن و سب و برخورد افراط‌گرایانه که ما را به نتیجه هم نمی‌رساند بپرهیزیم و بدانیم که بی‌تردید اگر ما حق را عرضه کنیم و با برخورد اخلاقی و سیره درست آن را تبیین و تشریح کنیم، گمراهان و جاهلان حق را شناخته و به آن ایمان می‌آورند. 

فرمایش گهربار امام صادق(ع) در همین خصوص بسیار راهگشاست که حضرت فرمود: اگر مردم محاسن کلام ما را بشناسند و بدان معرفت یابند همه از ما تبعیت می‌کنند. بنابراین آنچه مشخص است این‌است که ما باید محاسن کلام اولیا و پیشوایان و پیامبر خاتم(ص) را که رحمت للعالمین بود با حسن قول و لسان لیّن که قرآن تأکید کرده بیان کنیم و در نشر و ترویج آن بکوشیم و از آن سو از طرح هر گونه حرف سخیف و رفتار ناشایست در مقابل ادیان و مذاهب دیگر چه اهل سنت و چه سایر فرقه‌های غیر اسلامی به شدت برحذر باشیم. اگر این نوع رفتار کردیم در خط و مسیر سیره نورانی پیامبر رحمت و مهربانی گام برداشته‌ایم.

از حرکت‌های نابخردانه برحذر باشیم

امروز باید بر اساس فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری هر قدر که می‌توانیم زمینه وحدت و برادری را در جهان اسلام فراهم کنیم و با حرکت‌های نابخردانه مانع از افزایش کینه‌ها و دشمنی‌ها در بین مسلمانان شویم. 

متاسفانه گاه دیده می‌شود که چه در میان شیعیان و چه اهل تسنن، گروه‌هایی به دنبال تشدید اختلافات هستند و با رفتارها و گفتارهای افراط آمیز خود درواقع به تحقق اهداف شوم دشمن کمک می‌کنند حال آن‌که علما و مراجع عظام تقلید و در راس آنها امام(ره) و رهبری بر لزوم حفظ وحدت با هدف حفظ انسجام امت اسلامی تأکید کرده و می‌کنند و از آن سو بزرگان معتدل و معقول اهل تسنن نیز همین رویه را دارند. 

بر همین مبنا نیز نظام جمهوری اسلامی ایران نهادهای تقریبی مثل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و... را برای وحدت و نزدیکی مذاهب اسلامی تاسیس کرده است و هر سال بانی برپایی همایش‌ها و سمینارهای بین‌المللی متعددی با موضوع راهکارهای تحقق وحدت و افزایش زمینه‌های همبستگی میان امت اسلامی می‌شود. 

اسلام عزیز، قرآن مجید و سیره و سنت رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) ما را به وحدت و برادری فرا خوانده‌اند و قرآن که مورد احترام ویژه همه مسلمانان است خود بالاترین منادی وحدت است و اگر همه ما به کلام وحی تمسک بجوییم و آموزه‌های آن را مبنای گفتار و کردار خود قرار دهیم، بسیاری از مشکلات امروز جهان اسلام و اختلافات و خونریزی‌ها خود به خود حل می‌شود.

دکتر آیت پیمان 
مدیر مجمع جهانی شیعه شناسی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار