سیاسی شدن دانشگاه‌هاتهدیدی برای آموزش عالی است

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه روند سیاسی شدن دانشگاه‌ها را تهدیدی برای نظام آموزش عالی در کشور دانست و گفت: باید به جای روند سیاسی، به فعالیت‌های پژوهشی توجه جدی شود.
کد خبر: ۱۴۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶ 21 December 2015
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه روند سیاسی شدن دانشگاه‌ها را تهدیدی برای نظام آموزش عالی در کشور دانست و گفت: باید به جای روند سیاسی، به فعالیت‌های پژوهشی توجه جدی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم اعلمی آل آقا در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه رازی که پیش از ظهر امروز دوشنبه در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: روند سیاسی شدن دانشگاه‌ها یک تهدید است که نظام آموزش عالی کشور را با خطر مواجه می‌کند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه دانشگاه را  گهواره علم و پژوهش در کشور دانست و افزود: پژوهش نیاز ضروری کشور است و باید بحث پژوهش را با جدیت و در عمل به انجام رسانیم.

اعلمی آل آقا بر لزوم به کارگیری مباحث اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی از مهمترین مباجث مورد توجه مقام معظم رهبری است و تاکنون به عنوان فرآیندی مهم و عملیاتی در کشور بدان نگریسته نشده است.

وی  تاکید کرد: پژوهش محوری را باید در عمل ثابت کنیم نه در حرف، و این رویه باید با جدیت در دانشگاه‌ها نهادینه شود اما متاسفانه پژوهش اکنون در کشور یک جریان ملی نیست و در حد شعار باقی مانده است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه همچنین به عدم توجه به  اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه اشاره کرد.

وی استفاده از ظرفیت تحصیل کردگان را نه تهدید بلکه مزیت وفرصتی برای پیشبرد مسیر توسعه کشور دانست و گفت: این مهم باید با دقت و برنامه‌ریزی مدیریت شود و مسئولان توجه کافی به این مهم مبذول دارند.

اعلمی آل اقا مسئله اشتغال تحصیل کرده‌ها در کشور را امری بسیار مهم دانست و بیان کرد: باید با برنامه‌ریزی جدی از ظرفیت تحصیل کرده‌ها استفاده شود تا موجبات اشتغال این افراد فراهم شود.

صدای هیئت علمی دانشگاه در رسانه‌ها شنیده نمی‌شود

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه گفتمان پژوهش را رسالت دانشگاهیان دانست وافزود: در این راستا باید تعامل موثر با مسئولان در دستورکار قرار گیرد.

اعلمی آل آقا با اشاره به وجود ۴۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه رازی بیان کرد: متاسفانه صدای هیئت علمی این دانشگاه در مطبوعات رسانه‌ها شنیده نمی‌شود و آموزش عالی به این امر بی‌توجه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید منادی امر پژوهش و فناوری در جامعه باشد، افزود:  پژوهش یک نیاز است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد و در شرایطی که پژوهش در کشور نهادینه نشده نباید بی‌تفاوت بود.

اعلمی آل آقا از آمادگی کامل برای توسعه پژوهش در دانشگاه خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت هیئت علمی و دانشجویان و امکانات حداقلی در آزمایشگاه‌ها به پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور می‌پردازیم.

نباید آموزش عالی در گرداب‌های سیاسی فرو رود

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه نسبت به جریان سیاسی شدن دانشگاه‌ها هشدار داد و تاکید کرد: نباید آموزش عالی در مسیر گرداب‌های سیاسی قرار گیرد، بلکه باید از ظرفیت دانشگاه در راستای مسائل علمی و پژوهشی استفاده شود.

وی در بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه در امر پژوهش تاکید کرد و افزود: امیدواریم با مشارکت اعضاء هیات علمی و تعامل با اساتید و دانشگاهیان مدیریت هوشمند پژوهش را در دانشگاه‌ها اجرا کنیم.

اعلمی آل آقا عدم اثرگذاری گفتمان ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور را زنگ خطری برای جامعه دانست و عنوان کرد:  اگر دغدغه دانشمندان و نخبگان علمی را نداشته باشیم از ظرفیت علمی بهره‌ای نخواهیم برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار