حوزویان معنای علم را در قالب دین بیان کنند

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: امروز دانشگاهیان ما دغدغه دین دارند و حوزویان باید معنای علم را در قالب دین ارائه دهند.
کد خبر: ۱۴۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 18 December 2015
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: امروز دانشگاهیان ما دغدغه دین دارند و حوزویان باید معنای علم را در قالب دین ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم اعلمی آل آقا در همایش «وحدت حوزه و دانشگاه» که شامگاه پنجشنبه با حضور حجت‌الاسلام جوادی آملی در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ارتباط میان علم و دین از زمان نهادینه شدن تفکر ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران همواره دغدغه همگان بود.

اعلمی آل آقا با بیان اینکه مباحث کلیدی و زیربنایی از تعریف و ابعاد تعامل حوزه و دانشگاه به وجود آمده، افزود: طرح موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه از زمان انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تاکنون بیانگر تفکر جدی حوزویان و دانشگاهیان در این راستا است.

وی مسئله کار اجرایی در حکومت اسلامی را متفاوت از معنای آن در سایر جوامع دانست و گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران پیوند دین و آخرت شکل گرفته و در حکومت اسلامی کار افراد به عنوان عبادت تلقی شده است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: متاسفانه فرهنگ کار در نظام ما ضعیف است این در حالیست که دین اسلام کار را عبادت می‌داند.

اعلمی آل آقا با اشاره فعالیت دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: امیدواریم فعالیت این دفاتر سبب ساز بهره‌مندی بیشتر از حوزه دین باشد و اصحاب علم نیز حضور جدی‌تری داشته باشند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: ما امروز در دانشگاه‌هایمان دغدغه دین داریم اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که در حوزه‌ها تا چه اندازه دغدغه علم وجود دارد.

وی بیان کرد: دستاورد تلاش دانشجویان ما در جبهه علمی در مقیاس جهانی قابل رقابت با بسیاری از کشورهاست و دانشگاه ما از منظر دستاوردهای پژوهشی در قالب مقاله از نظر رتبه بندی در رده زیر ۲۰ کشور جهان قرار دارد.

اعلمی آل آقا در ادامه گفت: باید پیوند مدل حکومت اسلامی با دنیای معاش مردم به وجود آید و نیاز داریم که در رقابت جهانی مزیت‌های دین خود را به خوبی تبیین کنیم.

وی با استناد به روایات دینی علم را به وجود آورنده اقتدار دانست و گفت: در روایات دینی ما از علم با عنوان سلطان تعبیر شده و «العلم سلطان» به معنای اقتدار در علم است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه بر تلاش دانشجویان در جبهه علمی تاکید کرد: حوزویان باید معنای علم را در قالب دین ارائه دهند تا تفکری همگانی طنین انداز شود.

اعلمی آل آقا با بیان اینکه انتزاع علم و دین به نفع حوزه و دانشگاه نیست، گفت: باید تفکر دینی در دانشگاه‌ها جوشانده شود و در حوزه‌ها نیز علم مورد نیاز کشور پیاده شود.

وی حجت الاسلام جوادی آملی را از مفاخر حوزه دانست و گفت: بسیاری از حوزه‌های علمی از جمله سیستم بانکداری امروز در کشور به توضیح و تفسیر بیشتری نیاز دارد همچنانکه شهید بهشتی تاملی بر این مهم داشت.



اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار