گنبد علویان؛ شاهکار معماری پس از اسلام

گنبد علویان شاهکار بی نظیر معماری پس از اسلام در همدان است
کد خبر: ۱۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸ 14 March 2015
گنبد علویان؛ شاهکار بی نظیر معماری پس از اسلام در همدان

گنبد علویان یکی از شاهکارهای بی نظیر هنر معماری و گچبری در استان همدان قرار دارد. این گنبد زیبا در خیابان علویان شهر همدان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی شهر است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

به گزارش ایسنا؛ مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  اظهار کرد: این اثر مربوط به سده های ششم و هفتم هجری و تواخر دوره های سلجوقی می باشد.

"بهجت عباسی" افزود: این بنا در ابتدا به صورت مسجدی دارای گنبد بوده است و به همین علت به نام گنبد علویان شهرت پیدا کرده اما به مرور زمان، گنبد این بنا از بین رفته و اکنون به صورت بنایی چهار ضلعی بدون گنبد باقی مانده است.

وی تاکید کرد: این بنا توسط خاندان علویان ساکن در همدان ساخته شده و هنوز هم تیره ای از علویان در همدان هستند که نام خانوادگی آنها سیه پوش است.

عباسی افزود: این بنا مدفن دو تن از علویان است که در سردابی در این گنبد قرار دارند. این بنای 900 ساله در سال 1310 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

برج ساده و زیبای قربان همدان

برج قربان از دیگر آثار تاریخی شهر همدان است که در سال 1354 جزو آثار ملی کشور به ثبت رسید.

عباسی خاطرنشان کرد: این برج در قرن هفتم هجری ساخته شده و مدفن شیخ الاسلام"حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی" و تعدادی از امرای سلجوقی است.

وی تاکید کرد: حافظ برای فراگیری نحو، لغت، حدیث و علوم قرآنی به بغداد، اصفهان و خراسان سفر کرد و در محضر استادانی چون حسین وباس، ابوعلی حداد و ابوالقاسم بن بیان به کسب علم پرداخت.

عباسی گفت: علت نامگذاری این برج به این نام به این علت است که در جریان شورش افاغنه در اواخر دوره صفویه، شخصی قربان نام در این برج پناه گرفته و ضمن دفع شورشیان از مردم محل دفاع کرده است.

اگر قصد مسافرت به همدان را دارید، دیدن این دو اثر تاریخی را از دست ندهید.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار