حذف رشته ترویج و آموزش کشاورزی از رشته‌های دانشگاهی به ضرر بخش کشاورزی است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه حذف رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه‎ها به طور جدی مطرح است، گفت: حذف رشته ترویج آموزش کشاورزی از رشته های دانشگاهی اشتباه بزرگی خواهد بود که در صورت اتفاق افتادن به بخش کشاورزی ضربه خواهد زد.
کد خبر: ۱۲۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 16 November 2015
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه حذف رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه‎ها به طور جدی مطرح است، گفت: حذف رشته ترویج آموزش کشاورزی از رشته های دانشگاهی اشتباه بزرگی خواهد بود که در صورت اتفاق افتادن به بخش کشاورزی ضربه خواهد زد.

دکتر عبدالحمید پاپ‌ زن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به ظرفیت های کشور در حوزه کشاورزی گفت: رشته ترویج و آموزش کشاورزی می تواند نقش مهمی در استفاده بهتر از منابع بخش کشاورزی داشته و میزان بهره وری را در بخش کشاورزی بالا ببرد.

پاپ‌ زن با ابراز تاسف از اینکه مسئولین هنوز بخش ترویج و آموزش کشاورزی را یک راه حل مناسب برای ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی نمی دانند، گفت: همچنان مقوله ترویج و آموزش در بخش کشاورزی تنها به عنوان یک عامل ارتباطی بین کشاورزان تعریف می شود.

دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه در کشور به ترویج و آموزش کشاورزی به عنوان یک مقوله فانتزی نگریسته می شود، گفت: ترویج می تواند میزان راندمان بخش کشاوزری را به میزان چشمگیری بالا برده و بخش کشاورزی را متحول کند.

پاپ‌ زن در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث حذف رشته ترویج در بخش آموزش عالی کشور، این اقدام را کاری سخیف عنوان کرد و گفت: حذف رشته ترویج و آموزش کشاورزی از آموزش عالی اسفناک است، زیرا توسعه این بخش می تواند تقویت و شکوفایی بخش کشاورزی را در پی داشته باشد.

پاپ زن افزود: حذف رشته ترویج و آموزش کشاورزی از رشته های دانشگاهی اشتباه بزرگی خواهد بود که در صورت اتفاق افتادن به بخش کشاورزی ضربه خواهد زد.

وی گفت: در صورت حذف این رشته بی شک به زودی جای خالی آن در آموزش عالی دیده خواهد شد و نیاز به احیای مجدد آن خواهد بود و این اقدام بخش کشاورزی را از مسیر توسعه دور خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی اصغر قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
یکی از انواع فرسایش ها، بی تفاوت شدن انسان ها نسبت به آموزش می باشد. ترویج ابزار مهمی برای جلوگیری از فرسایش انسانی و ارتقاء بهره وری است. در مقوله کشاورزی هم، بیشتر توجه ها به موضوع کشاورزی بوده و به عامل انسانی یعنی کشاورز توجه چندانی نمی شود. ترویج و آموزش کشاورزی تنها رشته کشاورزی است که بیشتر فعالیت هایش در جهت ارتقاء دانش، بینش و مهارت این عامل انسانی است. دانش آموختگان این رشته به عنوان مهندسین افکار و رفتار معروف می باشند چراکه در جهت تغییر افکار و رفتار مخاطبان خود تلاش می کنند. رشته های دیگر کشاورزی کمتر با خود کشاورز سروکار دارند. بسیاری از ارگان ها و سازمان های دولتی و خصوصی فعالیت ها و پروژه های خود را به دو بخش فنی و ترویجی تقسیم بندی می کنند. در صورت عدم توجه به یکی از این دو بخش، نهادهای مربوطه نمی توانند به اهداف توسعه پایدار (فنی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی) دست پیدا کنند. تعجب می کنم برخی از افراد راجع به حذف این رشته صحبت می کنند. ظاهرا دچار فرسایش اطلاعاتی شده اند و نیازمند آموزش های ترویجی می باشند تا تغییر افکار و رفتار در آن ها بوجود آید.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار