کشف 17 گونه جدید جانوری توسط یک عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه

یک استادیار زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه که بر روی خزندگان و دوزیستان فلات ایران و خاورمیانه مطالعه می کند توانسته 17 گونه جدید جانوری به ویژه از خزندگان را کشف کند.
کد خبر: ۱۲۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 14 November 2015
یک استادیار زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه که بر روی خزندگان و دوزیستان فلات ایران و خاورمیانه مطالعه می کند توانسته 17 گونه جدید جانوری به ویژه از خزندگان را کشف کند.

نصرالله رستگارپویانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کشفیات از سال 75 تاکنون بوده است.

وی در خصوص پاره ای از فعالیت های علمی خود اظهار کرد: برای اولین بار چند گونه جدید جانوری در دنیا از استان کرمانشاه گزارش داده شده است.

رستگار پویانی تصریح کرد: جکوی غارزی کرمانشاهی، لاسرتای کوهستانی و لاسرتای انگشت اره ای از کشفیات من در استان کرمانشاه بوده است.

وی با بیان اینکه کشفیات فوق در گروه سوسماران قرار دارد ادامه داد: جکوی غارزی از منطقه میانراهان در شمال شرق استان کشف شده است.

به گفته وی، لاسرتای کوهستانی از شمال شرق کرمانشاه در روستای سیاه دره و لاسرتای انگشت اره ای در حوالی قصرشیرین کشف شده که نوع دیگری از این لاسرتا در هرسین دیده و کشف شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از این کشفیات برای نخستین بار در دنیا و بخشی دیگر برای اولین بار در ایران گزارش شده است.

** کشفیات با سختی های بسیار همراه است

رستگار پویانی یادآور شد، علاوه بر استان کرمانشاه گونه های جدید جانوری از استان هایی نظیر اصفهان، شیراز و کردستان را کشف، نامگذاری و معرفی کرده ام.

این استادیار دانشگاه رازی تصریح کرد: کشفیات گونه های جانوری با فراز و نشیب های بسیار همراه است و باید به دفعات زیستگاه های مختلف بررسی شود.

وی با بیان اینکه پیدا کردن نمونه هیچ تضمینی در طبیعت نخواهد داشت افزود: برای اثبات اینکه نمونه کشف شده، جدید است باید به مقایسه های متعدد پرداخت و در این میان سفر به موزه های مختلف و قرض گرفتن نمونه از موزه های تاریخ طبیعی مختلف در دنیا الزامی است.

جکوی غارزی گونه ای از سوسمار است که نادر و بسیار قدیمی است و در حدود 6 تا هشت سانتی متر طول دارد و تنها در داخل غاری در رشته کوه زاگرس در منطقه کرمانشاه دیده شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار