وضعیت جالب پوسیدگی دندان دانش آموزان یزدی

تقریباً بيش از 80 درصد دانش‌آموزان مقطه ابتدایی استان كه داراي دندان‌های شیري هستند، داراي حداقل چهار تا پنج دندان پوسیده هستند.
کد خبر: ۱۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲ 08 March 2015
به گزارش تابناک یزد،مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم ‌پزشکی يزد اعلام كرد: تقریباً بيش از 80 درصد دانش‌آموزان مقطه  ابتدایی استان كه داراي دندان‌های شیري هستند، داراي حداقل چهار تا پنج دندان پوسیده هستند.

دکتر "حسن فتوحی" در گفت‎‎وگو با ایسنا مهمترین شاخصی که نشاندهنده سیمای سلامت دهان و دندان یک فرد یا یک جامعه است را شاخصDMFT عنوان و اظهار كرد: اين شاخص در واقع بيانگر تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده آن فرد يا جامعه است.

وي در همين رابطه با اشاره به معاينات بدو تحصيل دانش‎‎آموزان و تشكيل شناسنامه سلامت براي آنها، گفت: عمده‌ترین مشکلی که در معاينات دهان و دندان دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه مشاهده مي‏‏شود، موضوع پوسیدگی دندان است به نحوي كه تقریباً در مورد بالغ بر 80 درصد از دانش‎‎آموزان حداقل چهار تا پنج دندان پوسیده و خراب ديده مي‏‏شود.

وي افزود: هر چند كه این دندان‌ها شیری هستند ولي اگر اهميت اين موضوع نسبت به دندان‎‎هاي دائمی بيشتر نباشد، کمتر هم نیست و لازم است كه اين دندان‎‎ها ترمیم شوند.

اين كارشناس یکی از دلایل بروز اين پوسيدگي‏‏ها را عدم آگاهی خانواده‌ها در مورد اهمیت دندان‌های شیری ذكر كرد و گفت: به دنبال اين ناآگاهي، عدم مراقبت و رعايت بهداشت دهان و دندان از سوي والدین و خود كودكان را شاهد هستيم، هرچند كه نكته ديگري كه مانع از رسيدگي و درمان اين مشكل مي‏‏شود نيز هزینه‌های بالای دندانپزشکی است.

فتوحی تصريح كرد: با توجه به وضعیت هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی و البته کمبود نیروی متخصص دندانپزشکی اطفال، خیلی از خانواده‌ها نمي‎‎توانند خدمات ترمیمی دندان را برای فرزندانشان انجام دهند لذا در همين راستا دانشگاه علوم ‌پزشکی در اين مقوله ورود كرده و معاینات دوره‌ای و انجام اقدامات "وارنیش فلوراید" و "فیشور سیلنت" و غيره را در طول دوران مدرسه براي دانش‌آموزان در دستور كار قرار داده است.

وي ادامه داد: علاوه بر اينها نيز خدمات ديگري مانند حذف دندان‌های عفونی، جرم‌گیری، پرکردن دندان‌ها و پالپوتومی(عصب‌کشی دندان اطفال) نيز با ارجاع به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه ‌علوم پزشکی براي دانش‌آموزان انجام می‏‎‎شود.

اين مسئول در رابطه با اقداماتي نظير "فیشور سیلنت" تصريح كرد: این اقدام عمق شیارهای دندان را کم می‌کند چرا که بیشترین میزان پوسیدگی دندان‎‎ها از اين نواحي شروع می‌شود.

وی ادامه ‌داد: اين اقدام برای دانش‌آموزان کلاس اول یا دوم دبستان که اولین دندان‌های دائمی‌شان بيرون مي‎‎آيد و همچنین برای دانش‌آموزان 12 ساله كه دندان‎‎هاي مولر دوم آنها رويش مي‌‌كند، انجام مي‎‎شود.

فتوحي با بيان اين كه ارائه خدمات پیشگیری و آموزش بهداشت دهان و دندان در اولویت برنامه‎‎هاي دانشگاه در قبال اين موضوع است، عمده فعاليت‎‎هاي داندانپزشكي را در مورد دانش‎‎‎آموزانابتدايي دانست و افزود: در مورد دانش‌آموزان دوره راهنمایی و متوسطه، اين اقدامات تنها درحد معاینه، مشاوره و آموزش بهداشت دهان و دندان است.

وي با اشاره به رويش اولین دندان‌های شیری در سن شش ماهگی، بر رعايت بهداشت دهان و دندان كودك از همان زمان از سوي والدين تاكيد كرد و گفت: والدین مي‎‎توانند در اين دوران نيز با تهيه رايگان مسواک انگشتی از واحدهای دندانپزشکی دانشگاه در اين رابطه دقت نظر داشته باشند.

مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم ‌پزشکی در پايان نيز عنوان كرد: اين كودكان در سن 3 سالگي از سوي دانشگاه برایشان وارنیش فلوراید به منظور مقاوم شدن ميناي دندان‎‎ها انجام می‎‎شود كه اين اقدام در مهدهاي كودك تا سن شش سالگي نيز هر شش ماه يك بار انجام مي‎‎شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار