امشب مقارنه زهره و نپتون را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _هفتم اردیبهشت‌ماه_ سیاره نپتون در موقعیت مقارنه استثنایی با سیاره زهره فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان به آسمان شب به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۴۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 27 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: چهارشنبه _هفتم اردیبهشت‌_ ماه ۲۶ روزه در فاز هلال کاهنده در وضعیت هم‌نشینی با غول گازی منظومه شمسی و سیاره همسایه زمین قرار می‌گیرد. در این مقارنه، جدایی زاویه‌ای ماه و زهره سه درجه و ۴۷ دقیقه قوسی و ماه و مشتری سه درجه و ۳۸ دقیقه قوسی است. برای رصد این پدیده جذاب ساعت ۴:۲۵ (یک ساعت و ۵۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید) افق شرقی را تماشا کنید.

وی افزود: زمانی که اجرام به ارتفاع ۲۰ درجه‌ای افق برسند (حدود ساعت ،۰۶:۰۰) در روشنایی آسمان سپیده‌دم محو می‌شوند. قدر ماه منفی ۴.۱۰، سیاره مشتری منفی ۱.۲ و سیاره زهره منفی ۱.۴ تخمین زده شده است. موقعیت ماه و سیاره زحل در آسمان در صورت فلکی دلو و سیاره مشتری، در صورت فلکی حوت است. ماه ۲۶ روزه حدود هشت درصد روشنایی دارد و هلال باریکش منظره جالبی با دو سیاره درخشان منظومه شمسی در آسمان ما پدید می‌آورد. رصد این پدیده با چشم غیرمسلح به راحتی امکان پذیر است.

مقارنه زهره و نپتون
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: رصد دورترین سیاره منظومه شمسی به علت فاصله زیاد و قدر حدوداً هشت حتی با ابزار چالش محسوب می‌شود، اما چهارشنبه _هفتم اردیبهشت‌ماه_ این سیاره در موقعیت مقارنه استثنایی با سیاره زهره فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان به آسمان شب به وجود می‌آورد. جدایی زاویه‌ای سیاره آبی نپتون و سیاره خواهر زمین به ۱۰ دقیقه قوسی می‌رسد.

وی تصریح کرد: دو سیاره زهره و نپتون ساعت ۰۴:۱۷ (یک ساعت و ۵۸ دقیقه قبل خورشید) در آسمان حضور دارند و زمانی که به ارتفاع ۲۱ درجه‌ای افق شرقی برسند (حدود ساعت ۰۶:۰۰) در تابش نور خورشید محو می‌شوند. قدر زهره منفی ۱.۴ و نپتون ۹.۷ تخمین زده شده و اجرام در صورت فلکی دلو قرار دارند. برای رصد این پدیده به ابزار احتیاج دارید و در صورت رصد با تلسکوپ این دو جرم در یک میدان دید قابل رصد هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار