طرح باغ پرندگان و دریاچه مصنوعی در پارک شهید باهنر اراک اجرا می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از انعقاد قرارداد ۳۰ ساله تحویل پارک شهید باهنر به شهرداری اراک خبرداد.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ 05 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،عبدالحسین محمدی در جمع خبرنگاران افزود: در راستای افزایش مناطق تفرجگاهی این شهر مقرر شده است طرح باغ پرندگان و دریاچه مصنوعی در این پارک اجرا شود.
وی با بیان اینکه مطالعه اجرای طرح آبخیز در منطقه کوه مودر اراک آغاز شده است یاد آورشد: در راستای افزایش مناطق تفرجگاهی شهرستان اراک، سال آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز و نظیر پارک آبخیزداری گردو در این منطقه نیز اجرا می شود.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد اراضی استان مرکزی را اراضی ملی تشکیل داده و در راستای حفاظت و حراست از اراضی ملی استان، سند تک برگی (کاداستر) ۱۰۰ درصد اراضی ملی این استان اخذ شده‌است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یاد آور شد: هفت طرح آبخیزداری از جمله بند خاکی، سنگ و ملات و مرمت سازه‌های آبخیز که در سال‌های گذشته دچار تخریب شده بود در راستای کنترل روان‌آب‌های سطحی و سیلاب امسال در پنج شهرستان این استان با اعتباری بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال انجام شد.
محمدی پارک آبخیز گردو اراک را از جمله بزرگترین پارک آبخیز کشور اعلام کرد و افزود: این پارک به وسعت یک هزار و ۴۰۰ هکتار در حوزه شهری این شهرستان واقع شده و با اقدامات انجام شده و کنترل روان‌آب‌های سطحی و استفاده از این منابع آبی درختان سال گذشته رشد مناسبی داشته‌است.
وی ادامه داد: توزیع یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال به مناسب هفته منابع طبیعی از دهم اسفندماه آغاز و تا بیست و پنجم ادامه می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در راستای توسعه زراعت چوب و یک میلیون اصله نهال در بین مردم، صنایع و شهرداری‌های استان در این مدت توزیع می شود.
محمدی افزود: ۷۵ هزار اصله نهال در راستای فضای سبز شهرها و کاهش آلودگی هوای شهرهای استان مرکزی از ابتدای این طرح تاکنون تحویل شهرداری‌های استان شده‌است.
وی از اجرای طرح سامانه آبیاری مکانیزه در نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار اصله نهال در سال‌های گذشته به صورت غرقابی در این نهالستان تولید شد که با اجرای سامانه آبیاری نوین، تولید نهال در این نهالستان به یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال در سال افزایش یافته‌ است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار، ظرفیت تولید چهار میلیون اصله نهال به صورت سالانه در نهالستان این اداره کل در اراک وجود دارد.
محمدی گفت: نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اقدامات انجام شده در این نهالستان، رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: سرانه جنگل در دنیا ۶ هزار و ۲۰۰ متر مربع، در کشور یک هزار و ۷۰۰ متر مربع و در این استان ۲۶۵ متر مربع بوده و نیاز است با کشت جنگل توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی زمینه افزایش سرانه جنگل در استان افزایش یابد.
محمدی با اشاره به استفاده از ظرفیت زندانیان استان مرکزی برای حرص و لایروبی در پارک فدک اراک گفت: با اجرای این طرح علاوه بر استفاده از ظرفیت زندیان، کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته که نیاز است از این ظرفیت در منطقه چپقلی و پارک جنگلی نیز استفاده شود.
وی تاکید کرد: افزایش سطح فضای سبز در استان مرکزی از جمله وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است و با توجه به ارتباط مستقیم افزایش فضای سبز با کاهش آلودگی‌ها و افزایش سلامت مردم، نیاز است اعتبارات این بخش برای توسعه سطح فضای سبز در استان و ارتقای سلامت مردم افزایش یابد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۷۰۰ هکتار گونه صنعتی باریجه در راستای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی استان امسال کشت شده‌است.
قربانعلی فتحی افزود: کشت این گیاهان به صورت مشارکتی در شهرستان‌های تفرش، خمین، دلیجان و شازند انجام شده‌است.
وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در راستای توسعه زراعت چوب در استان مرکزی تولید شد که ۵۰۰ هزار اصله درخواست دریافت این نهال‌ها توسط مردم به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان ارائه شده‌است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم گفت: پرونده‌های تشکیل شده برای مقابله با کوهخواری و زمین خواری در این استان به غیر از ۲ شهرستان زرندیه و ساوه در بقیه شهرستان‌های نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده‌است.
سرهنگ منصور بهزاد نیا افزود: ۹۵ درصد تصرفات اراضی ملی استان مرکزی مربوط به کشاورزان و بومیان محلی برای کشت گندم و جو بوده‌ است.
وی ادامه داد: ۳۵ نفر در یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی وظیفه حفاظت و حراست از اراضی ملی این استان را برعهده داشته و اجازه تخریب و تصرف اراضی ملی استان به هیچ کس داده نمی شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۶۳ فقره احکام قطعی در این استان اجرا و یک هزار و ۳۲ هکتار از اراضی ملی که در سال‌های گذشته در این استان توسط متصرفان اراضی ملی تصرف شده بود رفع تصرف و خلع ید شد.
سرهنگ بهزادنیا افزود: ۱۹۴ فقره پرونده نیز امسال رفع تصرف شد که بیشترین تصرف در شهرستان‌های اراک و آشتیان و کمترین در شهرستان محلات بوده‌است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم گفت: ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به این استان ابلاغ شده‌است.
رضا عظیمی افزود: ۳۵ درصد این اعتبارات تاکنون برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به استان مرکزی اختصاص یافته و عملیات آبخیزداری در هفت حوزه آبخیز استان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال انجام است.
وی ادامه داد: با تخصیص اعتبارات ابلاغ شده به استان مرکزی عملیات آبخیزداری در ۳۴ هزار هکتار از اراضی آبخیزداری این استان انجام می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: میانگین فرسایش خاک در این استان سالانه ۱۲ تن در هر هکتار است که کاهش سالانه فرسایش تا ۶ تن در هر هکتار با اجرای طرح‌های آبخیزداری در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان قرار دارد.
عظیمی یادآور شد: عملیات آبخیزداری از ابتدای آغاز این طرح‌ها در استان مرکزی تا کنون در ۱۲ هزار و ۷۰۰ نقطه از اراضی ملی استان اجرایی شده و با اجرای این طرح‌ها در هر بار بارندگی ۸۷ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌های استان کنترل و ذخیره سازی می شود.
وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مرکزی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سطح سفره‌های زیر زمینی استان را به همراه داشته‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار