نمایندگان تجاری روسیه گفت :
وی افزود: در حوزه خزر، روابط تجاری و اقتصادی بین روسیه و ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است و ایران نه تنها بزرگترین اقتصاد خاور نزدیک است بلکه یکی از همکاران و شرکای مهم برای روسیه بشمار می رود
کد خبر: ۲۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶ 29 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ، تاتیانا شاتیوا نایب رییس اول اتاق بازرگانی آستراخان روسیه روز چهارشنبه در این اجلاس گفت: اتاق بازرگانی آستراخان و گیلان در سال 1996 ایجاد شده و از آن زمان تاکنون، 19 سال می گذرد و روابط بین دو کشور بسیار مفید بوده است.

وی افزود: در حوزه خزر، روابط تجاری و اقتصادی بین روسیه و ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است و ایران نه تنها بزرگترین اقتصاد خاور نزدیک است بلکه یکی از همکاران و شرکای مهم برای روسیه بشمار می رود.

شاتیوا با بیان اینکه روابط خوبی در زمینه محصولات غذایی و ماشین آلات بین ایران و روسیه وجود دارد، ادامه داد: در حوزه انرژی دریای خزر، انرژی های نو ، کریدور شمال - جنوب و احداث خط لوله گاز، راه ها ، کشتیرانی و حمل و نقل دریایی نیز همکاری های خوبی داریم و اطمینان می دهیم که این همکاری های مشترک، در آینده نیز بین دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در این اجلاس پیام رییس اتاق بازرگانی روسیه را قرائت کرد که در این پیام، بر ایجاد ارتباطات با شرکا و تعمیق روابط در چارچوب شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی تاکید شده است.

در این پیام همچنین با اشاره به روابط تاریخی، تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه دریای خزر بیان شده: باید تبادل اطلاعات هرچه بیشتر بین این کشورها افزایش یابد و دیدارهای سالیانه بین نمایندگان و بازرگانان کشورهای حاشیه خزر می تواند بسیار مفید باشد.

ماکسیم بارانف سرکنسول و رییس نمایندگی کنسولی فدراسیون روسیه در رشت نیز در این اجلاس در سخنانی؛ با اشاره به اجلاس سال گذشته سران کشورهای حاشیه دریای خزر اظهار داشت: اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، همکاری در همه زمینه ها از جمله در حوزه های اقتصادی و تجاری را فراهم کرده تا از ظرفیت های بالای خزر در انرژی، تجارت و لزوم تحکیم ارتباطات سنتی بین استان های مختلف این کشورها به صورت عملی استفاده شود.

وی افزود: توسعه همکاری های اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، باعث تقویت همگرایی ها از جمله در تجارت، فناوری و سرمایه گذاری و همکاری های گمرکی می شود.

بارانف بر ضرورت تقویت روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه تاکید و اضافه کرد: ارتباطات بین دو کشور وجود دارد ولی سطح روابط اقتصادی متناسب با ظرفیت های موجود در سطح روابط سیاسی میان تهران و مسکو نیست و باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: 50 نفر از بازرگانان و تجار روسیه از سیبری و شمال غربی این کشور، در پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر حضور دارند و می خواهند میزان فعالیت های روسیه را در این بخش ارتقاء دهند.

بارانف با اشاره به کاهش عوارض ورودی به کشورهای حاشیه دریای خزر بر اساس تصمیم کمیسیون اوراسیا از 26 درصد به هفت درصد، این امر را زمینه ساز افزایش مبادلات محصولات دریایی بین کشورهای این حوزه عنوان کرد.

بارانف یکی از مشکلات مهم برای تاجران را کندی صدور روادید دانست و گفت: طرف روسی بطور رسمی پیش نویس این مسئله را به منظور تسهیل رفت و آمد بین ایران و روسیه در حال بررسی دارد.

پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است. 

در این اجلاس روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای روسیه ، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان ، ایران و تاجیکستان به عنوان ناظر مدعو حضور دارند. 

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار