به گزارش تابناک گیلان به نقل از "پولیتیکو" شورای وزیران عربستان بعد از ظهر دوشنبه با صدور بیانیه ای از تفاهم اخیر لوزان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کند.
کد خبر: ۱۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 07 April 2015
دولت عربستان سعودی روز گذشته با صدور بیانیه ای برای نخستین بار موضع رسمی خود را نسبت به تفاهم سیاسی اخیر بین ایران و قدرت های جهانی در لوزان سوییس اعلام کرد.استقبال عربستان از توافق هسته ای با ایران : ملک سلمان صف خود را از نتانیاهو جدا کرد

به گزارش تابناک گیلان به نقل از "پولیتیکو" شورای وزیران عربستان بعد از ظهر دوشنبه با صدور بیانیه ای از تفاهم اخیر لوزان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

این نخستین موضع گیری رسمی عربستان نسبت به بیانیه لوزان است. پیشتر نیز منابع آمریکایی از گفت و گوی تلفنی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در پنج شنبه هفته گذشته ( روز اعلام بیانیه لوزان) خبر داده و گفته بودند پادشاه عربستان در این گفت و گوی تلفنی ابراز امیدواری کرده است توافق هسته ای با ایران به برقراری صلح و ثبات در منطقه بینجامد.

خبرگزاری رسمی عربستان روز دوشنبه  متن بیانیه شورای وزیران سعودی که عالی ترین نهاد اجرایی این کشور به ریاست پادشاه است را منتشر کرده است.

در این بیانیه بااستقبال از توافق هسته ای ایران ابراز امیدواری شده است این توافق زمینه ای برای عاری سازی کامل منطقه از سلاح های کشتار جمعی باشد. در این بیانیه همچنین برضرورت عدم مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه تاکید شده است.

پیشتر برخی مقامات عربستان سعودی در اظهار نظرهایی اعلام کرده بودند دولت ریاض خواهان برخورداری از هر گونه  امتیاز هسته ای است که قدرت های جهانی در قالب توافق نهایی هسته ای به ایران خواهند داد.بسیاری از ناظران این موضع دولت عربستان را نوعی مخالفت و ابراز نگرانی از توافق هسته ای با ایران تعبیر و تفسیر کرده بودند.

حالا با این موضع گیری رسمی دستکم در مواضع اعلامی موضع دولت سعودی در زمینه توافق هسته ای با ایران شفاف تر شده است. اوباما هفته گذشته و در سخنرانی کوتاه خود پس از اعلام بیانیه لوزان از دعوت از سران کشورهای عربی منطقه به کمپ دیوید آمریکا در آینده نزدیک و رایزنی با آنها درباره توافق هسته ای با ایران و دیگر مسایل منطقه ای خبر داده است.

به نظر می رسد  مخالفت های صریح رژیم اسراییل و شخص نتانیاهو نخست وزیر اسراییل با توافق هسته ای با ایران، یکی از دلایل اعلام موضع رسمی دولت سعودی در زمینه توافق هسته ای با ایران باشد، چرا که ظاهرا مقامات سعودی نمی خواهنددر انتقاد و مخالفت از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران، در صف واحدی با اسراییل قرار بگیرند و این مساله می تواند برای آنها که داعیه رهبری جهان اسلام و منطقه را دارند تبعات منفی داشته باشد.

همزمان "عادل جبیر" سفیر دولت پادشاهی سعودی در واشنگتن روز گذشته در اظهار نظری با استقبال از توافق هسته ای 1+5 با ایران، اعلام کرد او خوش بین است که این توافق می تواند محدودیت هایی 10 ساله بر برنامه هسته ای ایران داشته باشد.

این دیپلمات ارشد سعودی گفته است:" ریاض از توافق هسته ای که بازرسی ها و محدودیت های گسترده بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال کند و بدون راستی آزمایی کامل از فعالیت های هسته ای این کشور تحریم های اعمال شده بر این کشور را بر ندارد، حمایت می کند.

سفیر عربستان در آمریکا افزود:" ما امیدواریم  توافق هسته ای بر مبنای همان چیزی که دولت آمریکا به ما اعلام کرده است، صورت پذیرد. آنچه که آمریکایی ها به ما گفته اند این است که تحریم ها به تدریج و تنها پس از بازرسی های گسترده و اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران ، برداشته خواهد شد.

این دیپلمات سعودی بر ضرورت بازرسی های گسترده و بی سابقه بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای از برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار