چغندر قند به روش نشایی در آبتده کشت شد

کشت چغندر قندر به روش نشایی در منطقه کلوان از توابع دهستان خسرو شیرین شهرستان آباده، آغاز شد.
کد خبر: ۷۴۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ 15 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: توسعه کشت های نشایی یکی از اولویت های سازمانی وزارت جهاد کشاورزی است و بر این اساس کشت چغندرقند با این روش در سطح 300 هکتار برای نخستین بار در کلوان آباده چهارشنبه آغاز شد.
احمد دهقان در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال بیش از 30 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی استان فارس به کشت نشایی اختصاص یافته و محصولات به این روش کشت خواهد شد.
وی ادامه داد: کاهش طول دوره رشد، کاهش مصرف آب، کاهش آفات و بیماری ها و کاهش هزینه های مرحله کاشت و برداشت از جمله مزایای کشت نشایی است.
کارشناس مسئول چغندر قند در سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: اگر کشت نشایی چغندرقند با تاخیر انجام شود مشکلی ایجاد نمی شود و نشا در فروردین و اردیبهشت در خزانه تهیه و به زمین اصلی منتقل می شود.
نصرالله آتشی شیرازی در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: یکی از مزایای اصلی کشت نشایی این است که در خزانه تمام اقدامات انجام و با کاهش طول دوره رشد، این محصول دو ماه زودتر از روش کاشت مستقیم برداشت می شود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات چغندر قند فارس نیز گفت: در روش نشاکاری 60 روز قبل از انتقال نشا به زمین زراعی، به میزان یک میلیون و پانصد هزار بذر چغندر در یک درصد از زمین اصلی تهیه و پس از رشد به زمین اصلی منتقل می شود.
یوسف آبادی با بیان اینکه با اجرای این طرح از هدرروی بیش از 4 هزار متر مکعب آب در هکتار جلوگیری می شود ادامه داد: سرعت رشد چغندر قند در این حالت افزایش می یابد ، بنابراین عملکرد این محصول در هر هکتار در مقایسه با کشت مستقیم بذر 30 درصد افزایش خواهد یافت.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: دستگاه نشا کار کاملا بومی که توسط محققین استان فارس ساخته شده است برای کاشت نشای چغندر قند مورد استفاده قرار گرفته و کشاورزان با این دستگاه می توانند هزینه های کاشت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
علیرضا پرویزی افزود: برای بهره گیری از دستگاه نشاکار چغندر قند، تسهیلات کم بهره و بخشی از آن هم بصورت بلاعوض به کشاورزان اختصاص می یابد.
آباده در 275 کیلومتری شمال شیراز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار